Фактори ефективності сприймання літературних текстів

Автор(и)

  • Ірина Ващенко
  • Олена Литвиненко Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна

Ключові слова:

сприймання, компоненти сприймання, текст, фактори читацької спрямованості.

Анотація

Питання, пов’язані зі сприйманням і розумінням текстової інформації взагалі та літературних текстів зокрема входить у коло інтересів представників різноманітних наукових підходів і концепцій. Особливості роботи читача з текстом, ролі автора в цьому процесі, механізмів і компонентів сприймання і розуміння текстової інформації вивчались спеціалістами з різних наукових галузей: психології, педагогіки, лінгвістики, філософії, соціології та ін. Проблема сприймання текстів пов’язана з питаннями взаємодії психології особистості, мислення, мовлення і мови. Сприймання – творчийй акт відображення у свідомості читача образу тексту, суб’єктивацїї змісту прочитаного. Отже текст має когнітивний, комунікативний, інформативний, психологічний та соціальний характер, який читач повинен осягнути. Специфіка осягнення текстової інформації зумовлюється не тільки й не стільки формальним змістом написаного, скільки індивідуально-психологічними особливостями людини, яка цю інформацію сприймає. Дослідження того, які риси та прояви являються визначальними в процесі сприймання літературних текстів відкриває широкі перспективи не лише перед психологією, а й перед низкою інших наукових галузей і сфер практичної діяльності. Стаття може представляти інтерес для психологів, літературознавців, педагогів, фахівців зі зв’язків із громадськістю, маркетологів та інших спеціалістів, яких цікавлять проблеми взаємодії людини з текстом.

Література

References

  • Granik, G. (1979). Psichologicheskaja Model Processa Formirovanija Umennii
    [Psychological Model of the Formation of Skills]. Voprosy Psychologii, 18, 64–69.
  • Kamenskaya, O. (1990). Text i Kommunikatsija [Text and Communication]. Moscow:
    Vysshaya Shkola.
  • Leontyev, A. (2003). Osnovy Psiholingvistiki [Fundamentals of Psycholinguistics].
    Moscow: Smysl.
  • Pashkovsky, V., Piotrovskaya, V., Piotrovsky, R. (2009). Psichiatrichescaja Lingvistica [The
    Psychiatric Linguistics]. Moscow: Librocom.
  • Rubo, I. (1998). Psichologicheskiy Analiz Strategii Chteniya Nauchnogo Texta
    [Psychological Analyses of the Strategies of Scientific Text Reading]. Moscow.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

  • Ірина Ващенко
  • Олена Литвиненко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна

Завантаження

Опубліковано

2014-11-29

Номер

Розділ

Том 1, №1, 2014

Як цитувати

Ващенко, І., & Литвиненко, О. . (2014). Фактори ефективності сприймання літературних текстів. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 1(1), 209-216. https://eejpl.vnu.edu.ua/index.php/eejpl/article/view/230