Засоби мультимодальної експресії та необхідні навички грамотності для декодування значення тексту у цифровому столітті

Автор(и)

  • Макарук Лариса Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Україна

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.1.mak

Ключові слова:

мультимодальна грамотність, невербальні засоби комунікації, мультимодальність, семіотичні ресурси, паралінгвістичні засоби.

Анотація

У статті розглянуто способи візуалізації текстової інформації. Обгрунтовано особливості зображень, світлин, таблиць, діаграм, графіків. Значну увагу звернуто на ілюстративні компоненти та доцільність їх використання у різних типах дискурсу. Проаналізовано їх переваги та недоліки, беручи до уваги сучасні лінгвістичні парадигми. Окреслено специфіку паралінгвальних компонентів комунікації з урахуванням пріоритетних тенденцій розвитку соціуму. Зосереджено увагу на тому, що в ХХІ ст. відбулася переорієнтація традиційних парадигм як результат, виникла закономірна потреба у переосмисленні усталених підходів до аналізу текстів. Висвітлено поняття мультимодальна грамотність та візуальна грамотність з огляду на концепцію розвитку сучасного соціуму. Простежено взаємозв’язок і взаємозалежність кількох семіотичних ресурсів у межах одного тексту. Виявлено особливості вербальних та невербальних компонентів як складників різних знакових систем. Звернуто увагу на те, що характерною ознакою сучасної англомовної писемної комунікації є симбіоз неоднорідних семіотичних ресурсів, які належать до кількох знакових систем. Обґрунтовано особливості невербальних одиниць, які, як і вербальні, можуть бути контекстуально залежними, часто вступають у парадигматичні зв’язки.

Література

References

  • Barnes B. S. (2011). An Introduction to Visual Communication: from Cave Art to Second
    Life. New York: Peter Lang Publishing Inc.
  • Berger, A. A. (2008). Seeing is Believing. An Introduction to Visual Communication.
    USA: McGrawHill. Learning Solutions.
  • Bateman, J. A. (2014). Text and Image: a Critical Introduction to the Visual/Verbal
    Divine. London & New York: Routledge.
  • Bergstrom, B. (2008). Essentials of Visual Communication. London: Laurence King
    Publishing Ltd.
  • Donis A. D. (1998). A Primer of Visual Literacy. Cambridge & London: The MIT Press
  • Elkins, J. (2008). Visual literacy. London & New York: Routledge.
  • Kress G., Leeuwen, T. van. (2001). Multimodal Discourse: The Modes and Media of
    Contemporary Communication. London: Arnold.
  • Kress, G. (2004). Literacy in the New Media Age. London & New York: Routledge.
  • Kress, G. (2010). Multimodality: a Social Semiotic Approach to Contemporary
    Communication. London and New York: Routledge.
  • Kress, G., Leeuwen, T. van. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design.
    London & New York: Routledge.
  • Leborg, C. (2006). Visual Grammar. New York: Princeton Architectural Press.
  • Lester, P. (2006). Visual Communication: Images with Messages. Cаnada: Wadsworth
    Cengage Learning.
  • O’Halloran, K. (2011). Multimodal Discourse Analysis. London & New York: Continuum.
  •  

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

Завантаження

Опубліковано

2016-06-30

Номер

Розділ

Том 3, №1, 2016

Як цитувати

Макарук, Л. (2016). Засоби мультимодальної експресії та необхідні навички грамотності для декодування значення тексту у цифровому столітті. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 3(1), 83-90. https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.1.mak