Засоби мультимодальної експресії та необхідні навички грамотності для декодування значення тексту у цифровому столітті
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.1.makКлючові слова:
мультимодальна грамотність, невербальні засоби комунікації, мультимодальність, семіотичні ресурси, паралінгвістичні засоби.Анотація
У статті розглянуто способи візуалізації текстової інформації. Обгрунтовано особливості зображень, світлин, таблиць, діаграм, графіків. Значну увагу звернуто на ілюстративні компоненти та доцільність їх використання у різних типах дискурсу. Проаналізовано їх переваги та недоліки, беручи до уваги сучасні лінгвістичні парадигми. Окреслено специфіку паралінгвальних компонентів комунікації з урахуванням пріоритетних тенденцій розвитку соціуму. Зосереджено увагу на тому, що в ХХІ ст. відбулася переорієнтація традиційних парадигм як результат, виникла закономірна потреба у переосмисленні усталених підходів до аналізу текстів. Висвітлено поняття мультимодальна грамотність та візуальна грамотність з огляду на концепцію розвитку сучасного соціуму. Простежено взаємозв’язок і взаємозалежність кількох семіотичних ресурсів у межах одного тексту. Виявлено особливості вербальних та невербальних компонентів як складників різних знакових систем. Звернуто увагу на те, що характерною ознакою сучасної англомовної писемної комунікації є симбіоз неоднорідних семіотичних ресурсів, які належать до кількох знакових систем. Обґрунтовано особливості невербальних одиниць, які, як і вербальні, можуть бути контекстуально залежними, часто вступають у парадигматичні зв’язки.
Література
References
- Barnes B. S. (2011). An Introduction to Visual Communication: from Cave Art to Second
Life. New York: Peter Lang Publishing Inc. - Berger, A. A. (2008). Seeing is Believing. An Introduction to Visual Communication.
USA: McGrawHill. Learning Solutions. - Bateman, J. A. (2014). Text and Image: a Critical Introduction to the Visual/Verbal
Divine. London & New York: Routledge. - Bergstrom, B. (2008). Essentials of Visual Communication. London: Laurence King
Publishing Ltd. - Donis A. D. (1998). A Primer of Visual Literacy. Cambridge & London: The MIT Press
- Elkins, J. (2008). Visual literacy. London & New York: Routledge.
- Kress G., Leeuwen, T. van. (2001). Multimodal Discourse: The Modes and Media of
Contemporary Communication. London: Arnold. - Kress, G. (2004). Literacy in the New Media Age. London & New York: Routledge.
- Kress, G. (2010). Multimodality: a Social Semiotic Approach to Contemporary
Communication. London and New York: Routledge. - Kress, G., Leeuwen, T. van. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design.
London & New York: Routledge. - Leborg, C. (2006). Visual Grammar. New York: Princeton Architectural Press.
- Lester, P. (2006). Visual Communication: Images with Messages. Cаnada: Wadsworth
Cengage Learning. - O’Halloran, K. (2011). Multimodal Discourse Analysis. London & New York: Continuum.