“Parno sar papin – білий як лебідь”, або яким чином метафори допомагають дітям ромів опанувати граматичні категорії ромської мови

Автор(и)

  • Кючуков Хрісто Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences, Germany

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.1.kyu

Ключові слова:

метафори, ромська мова, оцінка рівня володіння мови, граматичні категорії.

Анотація

У статті досліджує автор процес мовної соціалізації та опанування граматичних категорій через ромську усну культуру, в якій поширено використання метафор. Дослідник стверджує, що діти ромів, які виховуються у великих ромських сім’ях та громадах, вивчають мову через спілкування з мовцями різних соціальних прошарків. У статті представлено дослідження, в якому взяло участь 22 дитини ромів у віці від трьох до шести років з Хорватії, проведене з метою з’ясування того, які граматичні категорії вивчають у цей період життя діти. Діти пройшли тестування зі спеціально розробленим іспитом з оцінювання ромської мови (Kyuchukov & de Villiers, 2014b). Результати показали, що ромські хлопці виконують тест набагато краще, ніж ромські дівчата. Хлопці вивчають ромську з фольклорних жанрів, багатих на метафори, і це допомагає їм опановувати складні граматичні категорії.

Література

References

  • Beller, S. (2008). Fostering Language Acquisition in Daycare Settings. The Hague:
    Bernard van Leer Foundation.
  • Black, B. & Logan, A. (1995). Links between communication patterns in mother-child,
    father-child, and child-peer interactions and children’s social status. Child Development,
    66, 255–271.
  • Bloom, L. et al. (1996). Early conversations and word learning: contributions form child
    and adult. Child Development, 67, 3154–3175.
  • Blount, B. (1995). Parental speech and language acquisition: and anthropological
    perspective. In: Language, Culture, and Society. A book of Readings. Second edition, (pp.
    551–566). B. Blount (ed.). Prospect Heights, IL: Waveland Press.
  • Bokus, B. & Garstka, T. (2009). Toward a shared metaphoric meaning in children’s
    discourse. The role of argumentation. Polish Psychological Bulletin, 40(4), 193–203.
  • Bowdle, B. (1998) Alignment and Abstraction in Metaphor. In: Advances in Analogy
    Research: Integration of Theory and Data form the Cognitive, Computational and Neutral
    Sciences, (pp. 300–307). K. Holiyok, D. Gentner & K. Kokinov (Eds.). Sofia: New
    Bulgarian University.
  • Crystal, D. (1992). An Encyclopedic Dictionary of Language and Languages. London:
    Penguin
  • Dryll, E. (2009). Changes in metaphor comprehension in children. Polish Psychological
    Bulletin, 40(4), 204 – 212.
  • Elbers, E., Maier, R., Hoekstra, T., Hoogsteder, M. (1992) Internalization and adult-child
    interaction. Learning and Instruction, 2, 101–118.
  • Ervin, S. & Miller, W. (1972). Language Development. In: Readings in the Sociology of
    Language, (pp. 68–98). J. Fishman (ed.). The Hague: Mouton.
  • Gleason, J. Berko (1992). Language Acquisition and Socialization. University Lecture.
    Boston: Boston University Press.
  • Granquist, K. (2012). Metaphors of Finish Roma in Finish and Romani. In: Endangered
    Metaphors, (pp. 293–313). A. Idstrom, T. Falzett, E. Piirainen (eds.). Amsterdam: John
    Benjamins Publishing Company.
  • Haslett, B. (1989). Communication and language acquisition within a cultural context. In:
    Language, Communication and Culture. Current Directions, (pp. 19–34). S. TingToomey & F. Korzenny (eds.). Newbury Park, CA: SAGE Publications.
  • Hoff, E. (2003). Language development in childhood. In: Handbook of Psychology. Vol.
    6. Developmental Psychology, (pp. 171– 193). R. Lerner, M.A. Easterbrooks, J. Mistry
    (eds.). Hoboken, NJ: John Wiley &Sons.
  • Kubanik, P. (2016). Using Romani in language socialization in a Czech family. In: Roma:
    Past, Present, Future, (pp. 238–249). H. Kyuchukov, E. Marushiakova & V. Popov (eds).
    Munich: Lincom,
  • Kyuchukov, H. (2014a). Acquisition of Romani in a bilingual context. Psychology of
    Language and Communication, 18, 211–225.
  • Kyuchukov, H. (2014b). Romani language assessment of Roma children. Journal of
    Language and Cultural Education, 2, 52–64.
  • Kyuchukov, H. (2010). Romani language competence. In: Situation of Roma Minority in
    Czech, Hungary, Poland and Slovakia, (pp. 427–465). J. Balvin and L. Kwadrants (eds.).
    Wroclaw: Prom.
  • Kyuchukov, H. & de Villiers, J. (2014a). Roma children’s knowledge on Romani.
    Journal of Psycholinguistics, 19, 58–65.
  • Kyuchukov, H. & de Villiers, J. (2014b) Addressing the rights of Roma children for a
    language assessment in their native language of Romani. Poster presented at the
    35th Annual Symposium on Research in Child Language Disorders. Madison,
    Wisconsin June 12–14.
  • Kyuchukov, H., Kaleja, M. &Samko, M. (2016). Roma parents as educators of their
    children. Intercultural Education, 26, 444–448.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago: The University of
    Chicago Press.
  • Macwhinney, B. (2001) First language acquisition. In: The Handbook of Linguistics, (pp.
    466–489). M. Aronoff & J. Rees-Miller (eds.). Oxford: Blackwell Publisher.
  • Ochs, E. & Schieffelin, B. (1983). Acquiring Conversational Competence. London:
    Routledge & Kegan Paul.
  • Ochs, E. & Schieffelin, B. (1995). Language acquisition and Socialization: Three
    developmental stories and their implications. In: Language, Culture, and Society. A book
    of Readings. Second edition, (pp. 470–512). B. Blount (ed.). Prospect Heights, IL:
    Waveland Press.
  • Ozcaliskan, S. (2014). Development of metaphor. In: Encyclopedia of language
    development, (pp. 374–375). P. Brookse, V. Kempe, & G.J. Golson (eds.). NY: Sage
    Publishers.
  • Penalosa, F. (1981). Introduction to the sociology of language. Rowley, MA: Newbury
    House Publishers.
  • Rácová, A. & Samko, M. (2015). Structural Patterns and Functions of Reduplicative
    Constructions in Slovak Romani. Asian and African Studies, 24, 165–189.
  • Reger, Z. & Gleason, J. Berko (1991). Romani child-directed speech and children’s
    language among Gypsies in Hungary. Language in Society, 20(4), 601–617.
  • Reger, Z. (1999). Teasing in the linguistic socialization of Gypsy children in Hungary.
    Acta Linguistica Hungarica, 46(3–4), 289–315.
  • Rondal, J. (1985). Adult-Child Interaction and the Process of Language Acquisition. New
    York: Praeger Publishers.
  • Samko, M. & Kapalková, S. (2014). Analýza naratívnej schopnosti rómskeho dieťaťa v
    rómčine a slovenčine. Psychológia a Patopsychológia Dieťaťa, 48, 372–384.
  • Winner, E. (1988). The Point of Words. Children’s Understanding of Metaphor and
    Irony. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

Завантаження

Опубліковано

2017-06-27

Номер

Розділ

Том 4, №1, 2017

Як цитувати

Кючуков, Х. (2017). “Parno sar papin – білий як лебідь”, або яким чином метафори допомагають дітям ромів опанувати граматичні категорії ромської мови. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 4(1), 100-113. https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.1.kyu

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають