Психолінгвістичні аспекти репрезентації агресії у медіадискурсі воєнного часу
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.2.kovКлючові слова:
агресія, медіадискурс воєнного часу, вербальні засоби, невербальні засоби, креолізовані мемиАнотація
Стаття присвячена агресії, спричиненій російсько-українською війною, як яскравому феномену в медіадискурсі. У роботі розкрито психологічний аспект цього явища, причини застосування вербальної агресії, її форми та вплив на реципієнтів. Також досліджено лексичні та стилістичні засоби репрезентації агресії в українському медіадискурсі, а саме: онлайн-публікаціях у періодичних виданнях і дописах у соціальних мережах, таких як «Фейсбук», «Твіттер» та «Інстаграм». Встановлено, що часто вживана в медіа інвективна лексика та креолізовані меми належать до арсеналу специфічних вербальних та невербальних засобів психологічного звільнення від агресії та деструктивного впливу на цільову аудиторію. За результатами опитування 100 респондентів із різних регіонів України, 50 з яких особи чоловічої статі і 50 жіночої, виявлено, що агресія слугує вираженню таких домінуючих негативних емоцій, викликаних російсько-українською війною, як злість та ненависть. Однак, об’єкт агресії опитаних разюче різниться: для 58 % чоловіків це президент Росії, водночас для 52 % жінок – російські війська. Для більшості респондентів найпоширенішими формами прояву агресії є насмішка, лайка та прокльон. Опитування засвідчило, що для вербалізації агресії і жінки, і чоловіки використовують відповідні емоційно забарвлені лексичні одиниці, у тому числі неологізми різної словотвірної приналежності та крилаті вислови, що виникли в період війни. Окрім цього, учасники опитування підтвердили, що креолізовані меми є майже однаково ефективними у відсотковому співвідношенні функційними інструментами протесту проти війни, висміювання окупантів та протидії російській пропаганді.
Завантажити
Посилання
Adler-Nissen, R., Andersen, K. E, & Hansen, L. (2020). Images, emotions, and international politics: The death of Alan Kurdi. Review of International Studies, 46(1), 75–95. https://doi.org/10.1017/S0260210519000317
Bleiker, R. (2018). Mapping visual global politics. In R. Bleiker, (Ed.). Visual Global Politics. (pp. 1-29). New York: Routledge,
Dziubina, O. I. (2016). Klasyfikatsiia, struktura ta funktsionuvannia Internet-memiv v sotsialnykh merezhakh Twitter ta Facebook [Classification, structure and functioning of Internet memes on social networks Twitter and Facebook]. Molodyi Vchenyi, 2, 375–379.
Fairclough, N. (1995). Media Discourse. London: Edward Arnold.
Giles, D. (2003). Media Psychology. Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates.
Hamilton, M. А. (2012). Verbal aggression: Understanding the psychological antecedents and social consequences. Journal of Language and Social Psychology, 31(1), 5–12. https://doi.org/10.1177/0261927X11425032
Harris, R. J. (1999). A Cognitive Psychology of Mass Communication (3rd ed.). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Infante, D. A. (1987). Aggressiveness. In J. C. McCroskey, & J. A. Daly, (Eds.). Personality and Interpersonal Communication (pp. 157-192). Newbury Park, CA: Sage.
Kirschner, S., & Kirschner, D. A. (1997). Perspectives on Psychology and the Media. Washington, DC: American Psychological Association.
Kovalchuk, L., & Litkovych, Yu. (2022). Verbalization of Aggression in Wartime Media Discourse. Retrieved from https://osf.io/b8tdf
Krasnobaieva-Chorna, Zh. (2021). Typolohiia verbalnoi ahresii prof. Dominika A. Infante: sproba frazemnoi adaptatsii [Typology of verbal aggression of prof. Dominic A. Infante: An attempt to phrasemics adaptation]. Zapysky z Ukrainskoho Movoznavstva. Suhestyvna Linhvistyka. Komunikatyvna Linhvistyka, 28, 275-283. https://doi.org/10.18524/2414-0627.2021.28.235553
Krylova-Grek, Yu. (2018). Psycholinguistic aspects of the semantic field of the concept «war» in modern media space. Psycholinguistics, 23(1), 175-188. https://doi.org/10.5281/zenodo.1211561
Levine, T. R., Beatty, M. J., & Limon, S. (2004). The dimensionality of the verbal aggressiveness scale. Communication Monographs, 71, 245-265.
Maddox, J. (2022). Ukraine’s official Twitter handle is processing the nation’s trauma in real time with memes. Retrieved from https://scroll.in/article/1019262/ukraines-twitter-handle-is-processing-the-nations-trauma-real-time-with-memes
Mezhov, O., Navalna, M., & Kostusiak M. (2020). Invective vocabulary in media discourse of the beginning of the 21st century: a psycholinguistic aspect. East European Journal of Psycholinguistics, 7(1), 97–110. https://doi.org/10.29038/eejpl.2020.7.1.mez
Wallace, P. (1999). The Psychology of the Internet. Cambridge: Cambridge University Press.
Sources
Buket, Ye. (2022). ArmiiaInform predstavliaie slovnyk neolohizmiv ukrainskoi movy [ArmyInform presents a dictionary of neologisms of the Ukrainian language]. Retrieved from https://armyinform.com.ua/2022/07/20/armiyainform-predstavlyaye-slovnyk-neologizmiv-ukrayinskoyi-movy/
Buket, Ye. (2022). Znevazhlyva hramatyka viiny: vlasni nazvy ta imena ahresora pyshemo z maloi litery [Derogatory grammar of war: decapitalized proper names and aggressor names]. Retrieved from https://armyinform.com.ua/2022/03/16/znevazhlyva-gramatyka-vijny-vlasni-nazvy-ta-imena-agresora-lyshe-z-maloyi-litery/
Den’/The Day. (2022). https://day.kyiv.ua/uk
Golos Ukrainy. (2022). Retrieved from http://www.golos.com.ua
Ukrainska Pradva. (2022). Retrieved from https://www.pravda.com.ua
Facebook. (2022). Retrieved from https://www.facebook.com
Instagram. (2022). Retrieved from https://www.instagram.com
Twitter. (2022). Retrieved from https://twitter.com/ukraine
Unian. (2022). Retrieved from https://www.unian.ua
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Liudmyla Kovalchuk, Yuliia Litkovych

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.