Оволодіння першої мови ромськими та словацькими дітьми

Автор(и)

  • Мілан Самко Університет Костянтина Філософа в Нітрі, Словакія
  • Міхал Черешник Пан'європейський університет, Словакія
  • Мирослава Черешникова Університет Костянтина Філософа в Нітрі, Словакія

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2021.8.2.sam

Ключові слова:

роми, прогрес в оволодінні мови, материнська мова, рідна мова, перша мова, ромська, словацька

Анотація

У дослідженні аналізується контекст і взаємозв’язки прогресу в опануванні першою мовою дітьми-монолінгвами(рідна мова: словацька) та ромсько-словацькими дітьми-білінгвами (рідна мова: ромська), що визначаються типом ромської спільноти, в якій проживають окремі діти. Дослідження проведено у два етапи, перший на початку навчального року (тест) і другий наприкінці навчального року (після тесту). Образно-словниковий тест ООS як психологічний інструмент використовувався для перевірки словникового запасу дітей та виміру їхньої готовності до школи. Стандартизований інструмент O-S-S структурований так, щоб включати 30 кольорових зображень, що ілюструють об’єкти, тварини і види діяльності, які представлені дітям на індивідуальній основі (Kondáš, 2010). Для цілей дослідження тест був модифікований та адаптований для ромських дітей із поєднанням ромської та словацької мов. У дослідженні взяли участь загалом 135 дітей першого року навчання в школі, поділені на ромських дітей-монолінгвів з ромською рідною (n = 68) та словацьких дітей зі словацькою рідною (n = 67). Вибірка ромських дітей (n = 68) далі мала поділ на 3 типи спільнот, які складалися з а) муніципальних та міськихспільнот (n = 22); б) населених пунктів на околицях міста або муніципалітету (n = 23) і в) віддалених населенихпунктів або розділених природним або штучним бар'єром (n = 23). Для статистичного аналізу даних використано програму SPSS 20.0. Результати показали статистично значущі відмінності в розумінні рідної мови між ромсько-словацькими двомовними дітьми з ромських громад 1, 2 та 3 типу, а також між одномовними дітьми на початку та в кінці навчального року. Згідно з першим вимірюванням іменників та дієслів рідної мови на початку навчального року (тест) та другим вимірюванням наприкінці навчального року (після тесту), найвищого показника успішності досягли одномовні словацькі діти, за ними йдуть ромсько-словацькі двомовні діти з громад типу 1, за ними йдуть діти з громад типу 2, а найнижчого показника успішності досягли діти з громад типу 3. Основна проблема дослідження, яка випливає з отриманих результатів, полягає в тому, що прогрес у оволодінні рідної мови ромсько-словацькими двомовними дітьми визначається типом ромської спільноти, в якій проживає дитина.

Acknowledgments

This paper is an output of the research project “Language and Communication Problems in Slovakia and their Management” funded by the Slovak Research and Development Agency under the contract No. APVV-17-0254 (2018 – ).

It is the continuation of the research project “Language competence of the Romani pupils in the first grade of primary school” funded by the same agency under the contract No. VEGA 1/0845/15 (2015–2017).

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

Посилання

Hoff-Ginsberg, E. (1998). The relation of birth order and socioeconomic status to children's language experience and language development. Applied Psycholinguistics, 19(4), 603-629. https://doi.org/10.1017/S0142716400010389

Hoff, E. (2006). How social contexts support and shape language development. Developmental Review, 26, 55-88.

Kondáš, O. (2010). Obrázkovo-slovníková skúška. Bratislava: Psychodiagnostika.

Kyuchukov, H., Samko, M. & Kopčanová D. (2017). Knowledge of Romani language grammar. Psychology in Russia. State of the Art, 10(4), 76-85. https://doi.org/10.11621/pir.2017.0407

Kyuchukov, H. (2014). Acquisition of Romani in a Bilingual Context. Psychology of Language and Communication, 18(3), 211-225. https://doi.org/10.2478/plc-2014-0015

Lewis, K., Sandilos, L. E., Hammer, C. S., Sawyer, B. E. & Méndez, L. I. (2016). Relations among the home language and literacy environment and children's language abilities: A study of Head Start dual language learners and their mothers. Early Education and Development, 27(4), 478-494. https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1082820

Mušinka, A., Škobla, D., Hurrle, J., Matlovičová, K. & Kling, J. (2014). Atlas rómskych komunít na Slovensku 2013 [Atlas of Roma Communities in Slovakia 2013]. Bratislava: (UNDP).

Rácová, A. & Samko, M. (2017). On the vitality and endangerment of the Romani language in Slovakia. Asian and African Studies, 26(2), 185-208.

Rusnáková, J. (2013). Sociálna práca v rómskych komunitách [Social work in Roma communities]. In: Idem et al. Komunitná sociálna práca: sociálna práca v komunite [Community social work: social work in the community], 208-232. Bratislava: IRIS.

Samko, M. (2019). Language Problems from the Perspective of the Roma in the Context of the Romani Language Network. International Journal of Linguistics & Communication, 7(2), 29-34. https://doi.org/10.15640/ijlc.v7n2a5

Samko, M. (2020). Language Problems from the Perspective of the Roma in the School Environment. In: Journal of Foreign Languages, Cultures & Civilizations, 8(1), 52-56. https://doi.org/10.15640/jflcc.v8n1a5

Scheele, A., Leseman, P. & Mayo, A. (2010). The home language environment of monolingual and bilingual children and their language proficiency. Applied Psycholinguistics, 31(1), 117-140. https://doi.org/10.1017/S0142716409990191

Spencer, S., Ciegg, J. & Stackhouse, J. (2012). Language and disadvantage: A comparison of the language abilities of adolescents from two different socioeconomic areas. International Journal of Language & Communication Disorders, 47(3), 274–284. https://doi.org/10.1111/j.1460-6984.2011.00104

Winsler, A., Diaz, R. M., Espinosa, L. & Rodriguez, J. L. (1999). When learning a second language does not mean losing the first: Bilingual language development in low-income, Spanish-speaking children attending bilingual preschool. Child Development, 70(2), 349–362. https://doi.org/10.1111/1467-8624.t01-1-00026

Sources

Tab. 115 Obyvateľstvo podľa pohlavia a národnosti [Population by gender and nationality] (20.12.2020). Retrieved from https://census2011.statistics.sk/tabulky.html

Tab. 156 Obyvateľstvo podľa pohlavia a materinského jazyka [Population by gender and mother tongue] (20.12.2020). Retrieved from https://census2011.statistics.sk/tabulky.html

Завантаження

Опубліковано

2021-12-27

Номер

Розділ

Том 8 № 2 (2021)

Як цитувати

Самко, М., Черешник, М., & Черешникова, М. (2021). Оволодіння першої мови ромськими та словацькими дітьми. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 8(2), 223-232. https://doi.org/10.29038/eejpl.2021.8.2.sam

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають