Вікові особливості розвитку комунікативної компетентності в онтогенезі
Ключові слова:
вік, комунікативна компетентність, стратегія, тактика, мовленнєва ситуація переконання.Анотація
У статті проаналізовано вікові особливості розвитку комунікативної компетентності в онтогенезі. Комунікативна компетентність − базове поняття для розуміння соціальної комунікації. Сама компетентність у мові є результатом розвитку її застосування, і лише внаслідок активного відображення дійсності й активного спілкування в дитини виникає розуміння мови. Схарактеризовано стратегічну комунікативну компетентність дітей у симетричній та асиметричній мовленнєвих ситуаціях переконання. У спонукальній мовленнєвій ситуації переконання стратегії виступають як стратегії гнучкого типу в асиметричних ситуаціях спілкування, коли ініціатором бесіди виступає дорослий, і як стратегії гнучкого й м’якого типів, коли це діти/підлітки. Стратегія переконання полягає в тому, щоб переконати співрозмовника прийняти певний погляд, переконати адресата в його правоті. Ця стратегія реалізується через універсально-вікові тактики повтору, удаваного визнання мовцем авторитетної для адресата людини, спростування слів адресата. Преферентно-віковими для дорослих є тактики «урівнювання», виправдовування дій третьої особи, тактика умовних речень, заборони дії, підхвату ключового слова.
Література
References
- Ackerman, B. (1978). Children’s Understanding of Presuppositions of «Know» and Other
Cognitive Verbs. Child Development: 49, 311–318. - Astington, J., Harris P., Olson D. (1988). Developing Theories of Mind. Cambridge : CUP.
- Binchy, M. (1995). The Glass Lake. New York: Dell Books.
- Carnegie, D. (1981). How to Win Friends and Influence People. Retrieved 14.04.2014 from
http: //ramonthomas.com/downloads/How_To_Win_Friends_And_Influence_People.pdf - Dijk, T. van (1989). Jazyk, poznanie, kommunikatsia [Language, Cognition and
Communication]. Moscow: Progress. - Flagg, F. (1992). Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Café. London : Vintage.
- Grice, H. (1975). Logic and Conversation. Syntax and Semantics, 3, 41−58.
- Grimm, H. (1975). Analysis of Shortterm Dialogues in 5−7 Year Olds. The Third International
Child Language Symposium. London. - Grisham, J. (1993). Client. London: Arrow Edition.
- Halapchuk, O. (2000). Vikova Diferentsiatsiya Stratehiy i Taktyk Diskursu v Suchasniy
Anhliyskiy Movy [Age Differentiation of Discourse Strategies and Tactics in English]. Ph.D. thesis.
Kharkiv: Kharkiv National University. - Helfric, H. (1979). Age Markers in Speech: Social Markers in Speech. Cambridge: CUP.
- Lee, H. (1977). To Kill a Mockingbird. Kyiv: Dnipro Publishers.
- Leontyev, A. (1972). Problemy Razvitiya Psykhiki [Problems of Psyche Development].
Mosсow: Moscow State University. - Leontyev, A. (1999). Osnovy Psykholingvistiki [Basics of Psycholinguistics]. Mosсow:
Smysl. - Luria, A. (1979). Yazyk i Soznanie [Language and Consciousness]. Mosсow: Prosveschenie.
- McNeil, D. (1996). Developmental Psycholinguistics. Genesis of Language. Cambridge:
CUP. - Shatz, M., McClosky, L. (1984). Answering Appropriately: Discourse Development:
Progress in Cognitive Developmental Research. New York: Springer Verlag. - Steel, D. (1995) Accident. New York: Dell Books.
- Swain, M. (1984) Large-scale communicative testing: A Case Study. Reading Mass.: Addison
Wesley. - Tannen, D. (1982). Oral and Written Strategies in Spoken and Written Narratives. Language,
58, 1−21. - Troyanov, I. (1989). Lichnostnye Strategii Obosnovaniya v Diskurse [Personal Argumentation
of Choosing Strategies in Discourse]. Kalinin: Kalinin State University.