Психолінгвістичні основи мовленнєвої адаптації дітей мігрантів
Ключові слова:
мовленнєва адаптація, діти мігрантів, іншомовне середовище, психолого-дидактичний тренінг.Анотація
Стаття присвячена проблемі мовленнєвої адаптації дітей мігрантів до іншомовного середовища. Мовленнєва адаптація визначається психолінгвістичними особливостями та функціями обох складових: адаптації та мовлення. Запропоновано визначення поняття «мовленнєва адаптація» як ефективне використання особистістю усіх мовних засобів навколишнього лінгвокультурного середовища для задоволення актуальних потреб, мотивів, збереження власних та надбання нових цінностей. З’ясовано, що упродовж мовленнєвої адаптації мігрантів розширюється їх когнітивний діапазон, відбувається розвиток пізнавальних, емоційних та вольових процесів, особистісне зростання та самореалізація в мовленні. Оскільки мовленнєва адаптація – це явище індивідуальне, вона не має вікових, часових та просторових обмежень. Аналіз емпіричного дослідження свідчить про вплив статі, типу навчального закладу, а також психоемоційних станів дітей мігрантів на успіх мовленнєвої адаптації. Результати отриманих протягом дослідження показників дали змогу розробити та впровадити психолого-дидактичний тренінг, спрямований на розвиток мовленнєвої адаптації дітей мігрантів. Показники контрольного зрізу після формувального етапу експерименту в контрольній та експериментальній групах свідчать про ефективність апробованого психолого-дидактичного тренінгу з розвитку мовленнєвої адаптації до іншомовного середовища.
Література
References
- Blynova, O. (2010). Psykholohichni osnovy sotsialnoi mobilnosti osobystosti
[Psychological bases of social mobility by personality]. Kherson: Kherson State University. - Bokus, B. (2004). Inter-mind phenomena in child narrative discourse. Pragmatics, 14(4),
391–408. - Dukarevych, M. (1990). Yanshyn, P. (1990). Rysunok nesushchestvuiushcheho
zhyvotnoho [The picture of nonexistent animal]. Practical Methods of Psychodiagnostic.
Psychodiagnostic of Motivation by Self regulation, 54–73. - Horoshko, Ye. (2001). Intehratyvnaia Model Svobodnoho Assotsyatyvnoho Eksperymenta
[Integration Model of Free Associative Test]. Kharkiv: Ra-Karavella. - Kalmykova, L. (2008). Psykholohichni zasady rozriznennia operatsii i dii yak odynyts
movlennievoi diialnosti [Psychological bases of differences in operation and action as parts of
speech activity]. Humanitarian Bulletin of Hryhoriy Skovoroda Pereyaslav-Khmelnytskyi State
Pedagogical University, 15, 86–88. - Korniiaka, O. (2006). Psykholohiia Komunikatyvnoyi Kultury Shkoliara [Psychology of
Students’ Communicative Culture]. Kyiv: Millenium. - Kovalchuk, I. (2008). Psykholinhvistychni kontseptsii navchannia inozemnykh mov
[Psycholinguistic concept of foreign language teaching]. Naukovi Zapysky of Ostroh Academy, 9. - Lavrynenko, O. (2011). Strukturno - funktsionalni osoblyvosti movnoi osobystosti
studentiv [Structure-functional features of language personality of students]. Unpublished Ph.
D. thesis. Lutsk: Lesya Ukrainka Volyn National University. - Lebedeva, N. (1993). Sotsyalnaya Psykhologiya Etnycheskikh Migratsy [Social
Psychology of Ethnic Migration]. Moscow: Yeya. - Leontyev, A. (2001). Yazyk y rechevaia deiatelnost v obshchei y pedahohycheskoi
psykholohyy [Language and Speech Activity in General and Pedagogical Psychology]. Voronezh:
Modek. - Lüscher M. (2003). Das Harmoniegesetz in Uns. Ullstein.
- Lüscher M. (2005). Der 4-Farben-Mensch: Der Weg Zum Inneren Gleichgewicht.
Ullstein. - Chepelieva, N., Smulson, M., Shylovska O. & Hutsol, S. (2007). Naratyvni
Psykhotekhnolohii [Narrative Psychotechnologies]. Kyiv: Hlavnyk. - Orap, M. (2007). Movlennieva diialnist u protsesi samopiznannia osobystosti [Speech
actions during self cognition by personality]. Humanitarian Bulletin of Hryhoriy Skovoroda
Pereyaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University, 200–203. - Orban-Lembryk, L., Podhuretski, Yu. (2008). Psykholohichni Zasady Spilkuvannia
[Psychological Bases of Communication]. Ivano-Frankivsk: Nova Zoria. - Romanova, E. (2001). Hrafycheskyie Metody v Praktycheskoi Psykhologii [Graphic
Methods in Applied Psychology]. St. Petersburg: Rech. - Serkin, V. (2008). Metody Psykholohyy y Subyektivnoi Semantyky y Psykhosemantyky
[Methods of Psychology in Subject Semantics and Psychosemantics]. Moscow: Pchela. - Shyriayeva, T. (2009). Psykholinhvistychni zasoby rozvytku piznavalnoi sfery studentiv
v umovakh ovolodinnia inozemnoiu movoiu [Psychological means of development sphere of students during learning a foreign language]. Unpublished Ph.D. thesis. Khmelnytskyi: Bohdan
Khmelnytsyi National Academy of State Border Service. - Solovey, O. (2010). Psykholohichni osoblyvosti movlennievoi diialnosti ditei z
hiperaktyvnym rozladom ta defitsytom uvahy [Psychological features of speech actions by
children with hyperactive disorder]. Unpublished Ph.D. thesis. Lutsk: Lesya Ukrainka Volyn
National University. - Sukhomlynskyi, V. (1976). Sertse Viddaiu Ditiam [Giving My Heart to Children].
Kyiv: Rad. Shkola. - Tarasiuk, I. (2013). Psykholohichni osoblyvosti funktsionalnykh proiaviv movlennievoi
adaptatsii ditei mihrantiv [Psychological features of functional manifestation of immigrant
children’s speech adaptation]. Psychological Prospects Journal, 21, 229–238. - Venher, A. (2005). Psykhodyahnostycheskye Rysunochnyie Testy: Illiustryrovannoe
Rukovodstvo [Psychodiagnostic Drawing Tests: Illustrated Guide]. Moscow: Vlados-Press. - Volobuyeva, O. (2011). Psykholohichni osoblyvosti formuvannia kompetentsii v
chytanni inozemnoiu movoiu maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv [Psychological features of
forming of competence in reading in foreign language by future officer-frontier guards].
Psychological Journal of Bohdan Khmelnytsyi National Academy of State Border Service, 57,
104–110. - Vygotsky, L. (1991). Voobrazhenye i Tvorchestvo v Detskom Vozraste.
Psykholohycheskyi Ocherk: Kniga dlia Uchytelia [The Imagination and Creativity in Child Age.
Psychological Book for Teacher]. Moscow: Prosveshchenye. - Zasiekina, L., Zasiekin, S. (2008). Psykholinhvistychna Diahnostyka [Psycholinguistic
Diagnostic]. Lutsk: Vezha. - Zavatska, N. (2011). Osoblyvosti funktsionuvannia intrapersonalnykh skladovykh
adaptatsiinoho potentsialu osobystosti v kryzovi periody zhyttia [The features of functioning of
intrapersonal constituents of adaptation potential by the personality in crisis periods of life].
Journal of Theoretical and Practical Problems of Psychology, 2(26), 12–19. - Zimniaya, I. (2001). Lynhvopsykholohyia Rechevoi Deiatelnosty [Linguopsychology of
Speech Activity]. Voronezh: Modek.