Індукція родоподібних лінгвістичних категорій за допомогою маркування іменників та блокування проб навчання

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2024.11.2.tar

Ключові слова:

лінгвістичні категорії, родові іменники, кодування, увага, когнітивні ресурси

Анотація

Традиційні погляди припускають, що мова засвоюється та обробляється за допомогою спеціалізованих механізмів і що мовна обробка спирається на чітко визначені символічні представлення, якими маніпулюють відповідно до правил мови. Навпаки, попередні дослідження показали, що лінгвістичні категорії, як і ті, що пов’язані зі статтю, можуть бути легко індуковані через фонологічні чи морфологічні підказки або шляхом блокування пов’язаних відмінків (Taraban, 2004). У цьому експерименті перевірялося, чи допоможуть учасникам позначення іменників і заблоковане навчання учасникам створити гендерні категорії в штучній мові, що складається з двадцяти чотирьох локативних фраз. Шістдесят англомовних студентів коледжу в університеті Сполучених Штатів вивчили вісім іменників у місцевих фразах штучною мовою (наприклад, to car = gartaik eef). Іменники поділялися на два роди. Іменники з ознаками роду (з використанням закінчень    -aik і -oo) та неозначені іменники перевірялися за двох умов. В одній умові фрази, пов’язані з вісьмома іменниками, були представлені у довільному порядку (без блокування). У другій умові фрази, пов’язані з тим самим іменником, були представлені у випадковій послідовності, і учень мав ввести правильні локативні постпозиції, пов’язані з цими фразами, перш ніж перейти до наступного іменника (блокування). Результати показали, що невідмічені іменники з блокуванням вимагали менше часу для досягнення критерію навчання експерименту (90% правильно), ніж відмічені іменники. Блокування призвело до значно вищої точності під час спроб узагальнення до нових фраз, але маркування іменників – ні. Сильна перевага блокування та нульовий ефект маркування іменників обговорюються з точки зору когнітивної уваги до граматичних маркерів.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

Посилання

Bates, E., & MacWhinney, B. (1989). Functionalism and the Competition Model. In: The Crosslinguistic Study of Sentence Processing, (pp. 3-76). B. MacWhinney and E. Bates (Eds.). Cambridge University Press.

Braine, M. (1987). What is learned in acquiring word classes: A step toward an acquisition theory. In B. MacWhinney (Ed.), Mechanisms of language acquisition (pp. 65–87). Erlbaum.

Brooks, P., Braine, M., Catalano, L., & Brody, R. (1993). Acquisition of gender-like noun subclasses in an artificial language: The contribution of phonological markers to learning. Journal of Memory and Language, 32, 76–95.

Chomsky, N. (1957). Syntactic Structures (2nd edition published in 2002). Mouton.

Kempe, V., & MacWhinney, B. (1998). The acquisition of case marking by adult learners of Russian and German. Studies in Second Language Acquisition, 20, 543–588. http://dx.doi.org/10.1017/S0272263198004045

MacWhinney, B. (2022). The competition model: Past and future. A life in cognition: studies in cognitive science in Honor of Csaba Pléh, 3-16.

MacWhinney, B. & O’Grady, W. (Eds.) (2015). Handbook of Language Emergence. Wiley.

Maratsos, M., & Chalkley, M. (1980). The internal language of children_s syntax: The ontogenesis and representation of syntactic categories. In K. Nelson (Ed.), Children’s language (pp. 127–214). Gardner Press.

McDonald, J., & Heilenman, K. (1991). Determinants of cue strength in adult first and second language speakers of French. Applied Psycholinguistics, 12, 313–348. https://doi.org/10.1017/S0142716400009255

Taraban, R. (2004). Drawing learners’ attention to syntactic context aids gender-like category induction. Journal of Memory and Language, 51(2), 202-216. http://dx.doi.org/10.1016/j.jml.2004.03.005

Taraban, R. (2008, November). Category Invention in Linguistic Category Induction. Paper presented at the 49th Annual Conference of the Psychonomic Society. Chicago, IL.

Taraban, R. (2018, November). Item blocking in linguistic category induction. Poster presented at the 59th Annual Conference of the Psychonomic Society. New Orleans, LA.

Taraban, R., & Bandara, A. (2017). Beyond recursion: Critique of Hauser, Chomsky, and Fitch. East European Journal of Psycholinguistics, 4(2), 58-66. https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.2.tar

Taraban, R., & Kempe, V. (1999). Gender processing in native and non-native Russian speakers. Applied Psycholinguistics, 20, 119-148. http://dx.doi.org/10.1017/S0142716499001046

Taraban, R., McDonald, J., & MacWhinney, B. (1989). Category learning in a connectionist model: Learning to decline the German definite article. In R. Corrigan, F. Eckman, &M. Noonan (Eds.), Linguistic categorization (pp. 163–193). John Benjamins.

Taraban, R., & Roark, B. (1996). Competition in learning language-based categories. Applied Psycholinguistics, 17(2), 125–148. https://doi.org/10.1017/S014271640000761X

Завантаження

Опубліковано

2024-12-29

Номер

Розділ

Vol. 11 No. 2 (2024)

Як цитувати

Taraban, R. (2024). Індукція родоподібних лінгвістичних категорій за допомогою маркування іменників та блокування проб навчання. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 11(2), 171-183. https://doi.org/10.29038/eejpl.2024.11.2.tar

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають