Сприйняття лексеми “Європа” студентами: психолінгвістичний аналіз

Автор(и)

  • Ірина Постолова
  • Наталія Томарєва Національний фармацевтичний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2018.5.1.pos

Ключові слова:

психолінгвістика, асоціативний експеримент, слово-стимул “Європа”, реакція, сприйняття.

Анотація

У статті проаналізовано результати вільного асоціативного експерименту, який було проведено серед студентів першого курсу протягом 2016-2018 років. З огляду на частотність реакцій, автори моделюють структуру ассоціативного поля: ядро, тіло та периферію; виділяють морфологічні та семантичні групи асоциацій на слово-стимул “Європа”, отриманих під час експерименту, аналізують синтагматичні та парадигматичні зв’язки між реакціями, вибудовують структуру отриманого асоціативного поля. У відповідях респондентів значно переважають іменники, зрідка зустрічаються прикметники, дієслова, прислівники та займенники, причому прикметники та прислівники здебільшого емоційно та оціночно забарвлені. Значну групу ассоціацій становлять словосполучення (приблизно п’яту частину). Серед іншого були названі топоніми та прізвища відомих політичних фігур. Семантично асоціації поділяються на загальнокультурні, економікополітичні, ті, що виражають естетичне сприйняття слова-стимулу, а також ті, що повязані з подорожами та відпочинком. Емоційному забарвленню реакцій у статті приділено особливу увагу (вони поділяються на позитивні, негативні та нейтральні). Отже, представлений у роботі матеріал у певній мірі відображає сприйняття лексеми “Європа” сучасної студентською молоддю.

Література

References

  • Горошко Е. Интегративная модель свободного ассоциативного эксперимента. Харьков: Изд. группа “РА – Каравелла”, 2001.
  • Postolova, I., Tomarieva, N. (2017). Emotional Aspects of Psycholinguistic Experiment with “Europe” as a word-stimulus. Third International Conference Challenges of Psycho­linguistics and Psychology of Language and Speech COPAPOLS 2017. Book of Abstracts (77-78). Lutsk: Lesya Ukrainka Eastern European National University.
  • Жаботинская С. Язык как оружие в войне мировоззрений. МАЙДАН- АНТИМАЙДАН: словарь-тезаурус лексических инноваций. Украина, декабрь 2013 – декабрь 2014. Retrieved from: http://uaclip.at.ua/zhabotinskaja-jazyk_kak_oruzhie.pdf

References (translated and transliterated)

  • Goroshko, E. Integrativnaya model svobodnogo assotsiativnogo eksperimenta [Integrational model of free associative experiment]. Kharkiv: RA–Karavella, 2001.
  • Postolova, I., Tomarieva, N. (2017). Emotional Aspects of Psycholinguistic Experiment with “Europe” as a word-stimulus. Third International Conference Challenges of Psycho­linguistics and Psychology of Language and Speech COPAPOLS 2017. Book of Abstracts (77-78). Lutsk: Lesya Ukrainka Eastern European National University.
  • Zhabotinskaya, S. Yazyk kak Oruzhiye v Voyne Mirovozzreniy. MAIDAN-ANTIMAIDAN: Slovar-Tezaurus Leksicheskikh Innovatsiy. Ukraina, dekabr 2013 – dekabr 2014 [Language as a Weapon in the War of Worldviews. MAIDAN- ANTIMAIDAN: Dictionary-Thesaurus of Lexical Innovations. Ukraine, December 2013 – December 2014] Retrieved from: http://uaclip.at.ua/zhabotinskaja-jazyk_kak_oruzhie.pdf

Джерела

  • Асоціативний експеримент. Короткий психологічний словник / за ред. В. Войтко. Київ: Вища школа, 1978.
  • Бутенко Н. Словник асоціативних норм української мови. Львів: Вища школа, 1979.
  • Бутенко Н. Словник асоціативних означень іменників в українській мові. Львів: Вища школа, 1989.
  • Мартінек С. Український асоціативний словник: У 2 т. 2-ге вид. Львів: Паїс, 2008.
  • Славянский ассоциативный словарь: русский, белорусский, болгарский, украинский / под ред. Н. Уфимцевой. М., 2004.
  • Словарь ассоциативных норм русского языка. Прямой / под ред. А. Леонтьева. M., 1973.
  • Черкасова Г. Русский сопоставительный ассоциативный словарь. М.: ИЯ РАН, 2008.

Sources

  • Asotsiativniy eksperiment [Associative experiment]. (1978). Korotkiy Psykhologichnyi Slovnyk [Short Psychological Dictionary]. V. Voytko, Ed. Kyiv: Vyscha Shkola.
  • Butenko, N. (1979). Slovnik Asotsiativnykh Norm Ukrayinskoyi Movy [Associative Dictionary of the Ukrainian language]. Lviv: Vyscha Shkola.
  • Butenko, N. (1989). Slovnyk Asotsiativnykh Oznachen Imennykiv v Ukrayinskiy Movi [Dictionary of Associative Noun Attributes in the Ukrainian Language]. Lviv: Vischa shkola, 1989.
  • Martinek, S. Ukrayinskyi Asotsiativnyi Slovnyk [Ukrainian Associative Dictionary]: in 2 Volumes. 2nd edition. Lviv: Payis, 2008.
  • Slavyanskiy assotsiativnyiy slovar: russkiy, belorusskiy, bolgarskiy, ukrainskiy [Slavonic Associative Dictionary: Russian, Belorussian, Bulgarian and Ukrainian languages]. (2004). N. Ufi­m­tseva, Ed. Moscow.
  • Slovar assotsiativnyih norm russkogo yazyika. Pryamoy [Associative guide of Russian language. Direct] (1973). A. Leontyev, Ed. Moscow.
  • Cherkasova, G. (2008). Russkiy Sopostavitelnyi Assotsiativnyi Slovar [Russian comparative associative dictionary]. Moscow: Institute of Linguistics of the Russian Academy of Sciences.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

Завантаження

Опубліковано

2018-06-30

Номер

Розділ

Том 5, №1, 2018

Як цитувати

Постолова, І., & Томарєва, Н. (2018). Сприйняття лексеми “Європа” студентами: психолінгвістичний аналіз. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 5(1), 36-44. https://doi.org/10.29038/eejpl.2018.5.1.pos