Внутрішня мова як механізм налаштування мозкових процесів на інтелектуальну творчість

Автор(и)

  • Ілля Кузнецов Унівреситет Пердью, США
  • Наталія Козачук Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна
  • Тетяна Качинська Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна
  • Олександр Журавльов * Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна
  • Олена Журавльова Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна
  • Оксана Раковець Луцький педагогічний коледж, Україна

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2023.10.1.koz

Ключові слова:

креативність, дивергентне мислення, стан спокою, підготовка до виконання завдання, ЕЕГ, мережа пасивного режиму роботи мозку, латерально-фронтопарієтальна мережа, внутрішня мова

Анотація

Сучасні дослідження креативності характеризує велике різноманіття психологічних та нейрофізіологічних підходів та методів, які використовують дослідники. Утім, вивчення ролі вербальних процесів, насамперед, внутрішнього мовлення, залишається мало представленою в галузі досліджень креативності. Сучасні публікації вказують на гетерогенність механізмів внутрішнього мовлення залучених до креативного мислення. Так, вербалізовані думки, які контролюються свідомо, асоціюються з активністю мозкових мереж, орієнтованих на завдання (task-dependent brain networks, TPN), насамперед,  латерально-фронтопарієтальної мережі (L-FPN). Виникнення мимовільних думок корелює із активністю мереж пасивного режими роботи мозку (default-modenetwork, DMN). Якщо активність DMN призводить до збільшення кількості креативних ідей, активність L-FPNпроявляється у меншій кількості креативних ідей, але при цьому підвищує оригінальність ідей. З цього погляду, викликає значну увагу стан спокою та стан підготовки до виконання завдання, коли виникнення мимовільних думок чергується із виникненням контрольованих думок. У нашому дослідженні взяло участь 49 осіб, які спочатку знаходились в стані спокою та стані підготовки до виконання завдання, а потім вирішували дивергентні завдання. Усі учасники в подальшому було поділено на дві групи, з високим та низьким рівнем креативності, залежно від ефективності виконання дивергентного завдання. ЕЕГ реєстрували протягом стану спокою та стану підготовки до виконання завдання, а потім аналізували із визначенням показників спектральної потужності ЕЕГ та активності структур мозку за методикою sLORETA. Наші результати показують важливий зв'язок показників альфа-2 піддіапазону ЕЕГ під час підготовки до виконання завдання із показниками креативності. За даними sLORETA, оригінальність розв'язання завдання корелює із активністю структур L-FPN, а активність DMN не має достовірних відмінностей між групами з різним рівнем креативності.

* Контактна особа для листування: Oлександр Журавльов,

orcid32.png 0000-0002-7823-0338 mail_image2.png zhuravlov.oleksandr@vnu.edu.ua

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Альтшуллер, Г. (2008). Найти идею: Введение в ТРИЗ—теорию решения изобретательских задач. Альпина Паблишер.

Altshuller, H. (2008). Naiti ideiu: vvedeniye v TRIZ – neoriyu resheniya izobretatelskikh zadach [Finding an idea: An introduction to TRIZ – Theory of Inventive Problem Solving]. Alpina Publisher.

Beaty, R. E., Benedek, M., Barry Kaufman, S., & Silvia, P. J. (2015). Default and Executive Network Coupling Supports Creative Idea Production. Scientific Reports, 5(1), 10964. https://doi.org/10.1038/srep10964

Beaty, R. E., Benedek, M., Silvia, P. J., & Schacter, D. L. (2016). Creative Cognition and Brain Network Dynamics. Trends in Cognitive Sciences, 20(2), 87–95. https://doi.org/10.1016/j.tics.2015.10.004

Benedek, M., Bergner, S., Könen, T., Fink, A., & Neubauer, A. C. (2011). EEG alpha synchronization is related to top-down processing in convergent and divergent thinking. Neuropsychologia, 49(12), 3505–3511. https://doi.org/10.1016/J.NEUROPSYCHOLOGIA.2011.09.004

Bitu, F., Galinon-Mélénec, B., & Molina, M. (2022). Modifying Sensory Afferences on Tablet Changes Originality in Drawings. Frontiers in Psychology, 13, 806093. https://doi.org/10.3389/FPSYG.2022.806093

Carruthers, P. (2002). The cognitive functions of language. The Behavioral and Brain Sciences, 25(6), 657–674. https://doi.org/10.1017/S0140525X02000122

Carruthers, P. (2006). The architecture of the mind. Oxford University Press.

Chikhi, S., Matton, N., & Blanchet, S. (2022). EEG power spectral measures of cognitive workload: A meta-analysis. Psychophysiology, 59(6), e14009. https://doi.org/10.1111/PSYP.14009

Cogdell‐Brooke, L. S., Sowden, P. T., Violante, I. R., & Thompson, H. E. (2020). A meta‐analysis of functional magnetic resonance imaging studies of divergent thinking using activation likelihood estimation. Human Brain Mapping, 41(17), 5057–5077. https://doi.org/10.1002/hbm.25170

Fink, A., & Benedek, M. (2014). EEG alpha power and creative ideation. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 44(100), 111–123. https://doi.org/10.1016/J.NEUBIOREV.2012.12.002

Fink, A., Grabner, R. H., Benedek, M., Reishofer, G., Hauswirth, V., Fally, M., Neuper, C., Ebner, F., & Neubauer, A. C. (2009). The creative brain: investigation of brain activity during creative problem solving by means of EEG and FMRI. Human Brain Mapping, 30(3), 734–748. https://doi.org/10.1002/HBM.20538

Gao, Z., Liu, X., Zhang, D., Liu, M., & Hao, N. (2020). The indispensable role of the cerebellum in visual divergent thinking. Scientific Reports, 10(1), 16552. https://doi.org/10.1038/s41598-020-73679-9

Gruzelier, J. H. (2014). EEG-neurofeedback for optimising performance. II: Creativity, the performing arts and ecological validity. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 44, 142–158. https://doi.org/10.1016/J.NEUBIOREV.2013.11.004

Guilford, J. P. (1982). Is Some Creative Thinking Irrational? The Journal of Creative Behavior, 16(3), 151–154. https://doi.org/10.1002/J.2162-6057.1982.TB00330.X

Heinonen, J., Numminen, J., Hlushchuk, Y., Antell, H., Taatila, V., & Suomala, J. (2016). Default Mode and Executive Networks Areas: Association with the Serial Order in Divergent Thinking. PLOS One, 11(9), e0162234. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0162234

Hirsch, C. R., Perman, G., Hayes, S., Eagleson, C., & Mathews, A. (2015). Delineating the Role of Negative Verbal Thinking in Promoting Worry, Perceived Threat, and Anxiety. Clinical Psychological Science: A Journal of the Association for Psychological Science, 3(4), 637–647. https://doi.org/10.1177/2167702615577349

Jia, W., & Zeng, Y. (2021). EEG signals respond differently to idea generation, idea evolution and evaluation in a loosely controlled creativity experiment. Scientific Reports, 11(1), 1–20. https://doi.org/10.1038/s41598-021-81655-0

Kim, H. (2010). Dissociating the roles of the default-mode, dorsal, and ventral networks in episodic memory retrieval. NeuroImage, 50(4), 1648–1657. https://doi.org/10.1016/J.NEUROIMAGE.2010.01.051

Klimesch, W. (2012). Alpha-band oscillations, attention, and controlled access to stored information. Trends in Cognitive Sciences, 16(12), 606–617. https://doi.org/10.1016/j.tics.2012.10.007

Klimesch, W., Sauseng, P., & Hanslmayr, S. (2007). EEG alpha oscillations: The inhibition–timing hypothesis. Brain Research Reviews, 53(1), 63–88. https://doi.org/10.1016/J.BRAINRESREV.2006.06.003

Kotsan, I. Y., Kozachuk, N. O., Kuznetsov, I. P., & Poruchynskii, A. I. (2016). Indices of Coherence of EEG Rhythms in the Course of Cognitive Activity as Markers of Creative Thinking: Gender Specificity. Neurophysiology, 48(4), 277–286. https://doi.org/10.1007/S11062-016-9600-Z

Li, Q., Ferraro, G. del, Pasquini, L., Peck, K. K., Makse, H. A., & Holodny, A. I. (2020). Core language brain network for fMRI language task used in clinical applications. Network Neuroscience, 4(1), 134–154. https://doi.org/10.1162/NETN_A_00112

Luo, J., & Knoblich, G. (2007). Studying insight problem solving with neuroscientific methods. Methods, 42(1), 77–86. https://doi.org/10.1016/J.YMETH.2006.12.005

Madore, K. P., Jing, H. G., & Schacter, D. L. (2016). Divergent creative thinking in young and older adults: Extending the effects of an episodic specificity induction. Memory and Cognition, 44(6), 974–988. https://doi.org/10.3758/S13421-016-0605-Z/FIGURES/6

Pascual-Marqui, R. D., Lehmann, D., Koukkou, M., Kochi, K., Anderer, P., Saletu, B., Tanaka, H., Hirata, K., John, E. R., Prichep, L., Biscay-Lirio, R., & Kinoshita, T. (2011). Assessing interactions in the brain with exact low-resolution electromagnetic tomography. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 369(1952), 3768–3784. https://doi.org/10.1098/RSTA.2011.0081

Perrone-Bertolotti, M., Rapin, L., Lachaux, J. P., Baciu, M., & Lœvenbruck, H. (2014). What is that little voice inside my head? Inner speech phenomenology, its role in cognitive performance, and its relation to self-monitoring. Behavioural Brain Research, 261, 220–239. https://doi.org/10.1016/J.BBR.2013.12.034

Ramey, M. M., & Zabelina, D. (2021). Creative people use memory differently: Divergent thinking modulates how episodic memory is combined with semantic knowledge. PsyArXiv. October 30. https://doi.org/doi:10.31234/osf.io/fgkwq

Rooij, A. de. (2022). Varieties of Inner Speech and Creative Potential. Imagination, Cognition and Personality, 41(4), 460–489. https://doi.org/10.1177/02762366211070999

Salvi, C., Bricolo, E., Kounios, J., Bowden, E., & Beeman, M. (2016). Insight solutions are correct more often than analytic solutions. Thinking & Reasoning, 22(4), 443–460. https://doi.org/10.1080/13546783.2016.1141798

Schacter, D. L., & Madore, K. P. (2016). Remembering the past and imagining the future: Identifying and enhancing the contribution of episodic memory. Memory Studies, 9(3), 245–255. https://doi.org/10.1177/1750698016645230

Shi, L., Beaty, R. E., Chen, Q., Sun, J., Wei, D., Yang, W., & Qiu, J. (2019). Brain Entropy is Associated with Divergent Thinking. Cerebral Cortex, 30(2), 708–717. https://doi.org/10.1093/cercor/bhz120

Spelke, E. (2003). What makes us smart? Core knowledge and natural language. In D. Gentner & , S. Goldin-Meadow (Eds.), Language in mind: Advances in the study of language and thought (pp. 195-235). MIT Press.

Thakral, P. P., Madore, K. P., Kalinowski, S. E., & Schacter, D. L. (2020). Modulation of hippocampal brain networks produces changes in episodic simulation and divergent thinking. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 117(23), 12729–12740. https://doi.org/10.1073/PNAS.2003535117

Thakral, P. P., Yang, A. C., Addis, D. R., & Schacter, D. L. (2021). Divergent thinking and constructing future events: dissociating old from new ideas. Memory, 29(6), 729–743. https://doi.org/10.1080/09658211.2021.1940205

Vicente, A., & Manrique, F. M. (2011). Inner Speech: Nature and Functions. Philosophy Compass, 6(3), 209–219. https://doi.org/10.1111/J.1747-9991.2010.00369.X

Wirth, M., Jann, K., Dierks, T., Federspiel, A., Wiest, R., & Horn, H. (2011). Semantic memory involvement in the default mode network: A functional neuroimaging study using independent component analysis. NeuroImage, 54(4), 3057–3066. https://doi.org/10.1016/J.NEUROIMAGE.2010.10.039

Wu, X., Guo, J., Wang, Y., Zou, F., Guo, P., Lv, J., & Zhang, M. (2020). The Relationships Between Trait Creativity and Resting-State EEG Microstates Were Modulated by Self-Esteem. Frontiers in Human Neuroscience, 14. https://doi.org/10.3389/fnhum.2020.576114

Wu, X., Yang, W., Tong, D., Sun, J., Chen, Q., Wei, D., Zhang, Q., Zhang, M., & Qiu, J. (2015). A meta-analysis of neuroimaging studies on divergent thinking using activation likelihood estimation. Human Brain Mapping, 36(7), 2703–2718. https://doi.org/10.1002/HBM.22801

Zhang, W., Sjoerds, Z., & Hommel, B. (2020). Metacontrol of human creativity: The neurocognitive mechanisms of convergent and divergent thinking. NeuroImage, 210, 116572. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2020.116572

Завантаження

Опубліковано

2023-06-29

Номер

Розділ

Том 10 № 1 (2023)

Як цитувати

Kuznetsov, I., Kozachuk, N., Kachynska, T., Zhuravlov , O., Zhuravlova, O., & Rakovets, O. (2023). Внутрішня мова як механізм налаштування мозкових процесів на інтелектуальну творчість. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 10(1), 136-151. https://doi.org/10.29038/eejpl.2023.10.1.koz

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають