Комунікативний портрет аудиторії мережевих спільнот: психолінгвістичний вимір
Ключові слова:
віртуальна ідентичність, комунікативний портрет аудиторії соціальних мереж, психолінгвістика мережевих спільнот, мережеві спільноти, соціальні мережі, мережецентричність.Анотація
У статті обґрунтовано антропоцентризм як основу психолінгвістичних досліджень соціальних спільнот Інтернету; розглянуто мережецентричність як когнітивне мережевих комунікацій; на прикладі соціальних мереж ВКонтакті, YouTube, Однокласники, Facebook запропоновано комунікативні портрети аудиторій у психолінгвістичному вимірі. Визначено, що мережеві спільноти стають платформою для міжособистісних комунікацій, породження веб-хвиль (Web-waves), мобілізації спільноти для дій у реальності. Мережевим спільнотам притаманні тоді характеристики: ідентифікація особистості за принципом «Скажи, з якої ти мережі, і я скажу, хто ти»; зсув від вертикального до горизонтального виміру комунікацій; сегментація аудиторій, індивідуалізація комунікації й актуалізація ролі лідерів думок у кожній окремій соціальній мережі; створення веб-хвиль, що запускають когнітивну схему «зацікавленість – участь у комунікації – прийняття рішення»; можливість проведення моніторингу й аналізу ефективності комунікацій; зміна статусу споживача інформації. Новий предмет досліджень (соціальні мережі) зумовив виникнення нової галузі психолінгвістичних пошуків – психолінгвістики мережевих комунікацій, завдання якої передбачають визначення особливостей функціонування мови в нових технологічних умовах; вивчення психологічного підґрунтя породження й функціонування дискурсів як відображення нових комунікативних моделей, орієнтованих на колективне співавторство у відтворенні змістів; аналіз формування особистісної та колективної ідентичності в дискурсивних практиках мережевих спільнот.
Література
References
- Arestova, O., Babanin, L., Voyskunskiy, A. (). Motivatciya polsovateley Internet [The Internet:
influence on personality] [Electronic resource] Retrieved 2.05.2013 from: http: //www.relarn.ru:
8082/conf/conf97/10.html, 09.03.2014 - Babayeva, Y., Voyskunskiy, A., Smislova, O. (2000). Internet: vosdeystvie na lichnost [The
Internet: influence on personality]. Gumanitarnye Issledovaniya v Internete, 11−39. - Gichkina, A. Osobennosti formirovaniya obrasa seba I obrasa drugogo v Internet-communicatsii
[Characteristics of formation of a self-image and an image of the other in Internet communication]
[Electronic resource] Retrieved 2.05.2013 from: http: //flogiston.ru/projects/ articles/refinf.shtml,
09.03.2014 - Nosov, N. (2000). Virtualnaya psihologiya [Virtual Psychology]. Мoscow: Agraf.
- Castells, M. (1996). The Rise of the Network Society. The Information Age: Economy, Society
and Culture. Vol. 1. Cambridge, MA; Oxford, UK: Blackwell. - Castells, M. (2001). The Internet Galaxy. Reflections on the Internet, Business and Society.
Oxford: Oxford UP. - Сhelovek kak subyekt mediapsikhologii [Human as a Subject of Media Psychology]. (2011).
Moscow: Moscow State University. - Danet, B. (2004). Text as Mask: Gender, Play and Performance on the Internet in Cyberspace
2.0: Revisiting Computer-Mediated Communication and Community. London; New Delhi: Sage
Publications, 129−158. - Dyson, E. (1997). Release 2.0: A Design for Living in the Digital Age. London: Viking,
281−286. - Ostwald, M. J. (1997). Virtual Urban Futures in Virtual Politics. Identity and Community in
Cyberspace / M. J. Ostwald. Boston: SAGE Publications, 125−144. - Rodino, M. Breaking out of Binaries: Reconceptualizing Gender and its Relationship to
Language in Computer-Mediated Communication [Electronic resource] / Retrieved 2.05.2013 from:
http: //www. ascusc.org/jcmc/vol3/issue3/rodino.html. - Rosen, J. Top Ten Ideas of ‘04: News Turns from a Lectureto a Conversation [Electronic
resource] Retrieved 9.03.2014 from: http: //archive.pressthink.org›2004/12/28/ tptn04_opsc.html,
09.03.2014 - Shane, B. We Media: How audiences are shaping the future of news and information
[Electronic resource]. Retrieved 9.03.2014 from: http: //flickertracks.com›blog/
images/we_media.pdf,09.03.2014 - Suler, J. E-Mail Relationships. Psychology of Cyberspace [Electronic resource] Retrieved
2.05.2013 from : http: //www1rider.edu/~suler/psycyber.html,09.03.2014 - Toffler, A. The Third Wave [Electronic resource] Retrieved 9.03.2014 from: http:
//fenopy.se›…toffler a the third wave…fb2, 09.03.2014