Psychometrics, Rhetoric, Narrative in Media Psycholinguistics

  • Zinoviia Karpenko Vasyl Stefanyk Pre-Carpathian National University, Ukraine
Keywords: narrative, media, individual behavior, conversational analysis, intent analysis, mass emotions

Abstract

The paper is focused on the critical exploration of an experiment held in the Ukrainian media environment. Results of the experiment are reflected in the book Freedom of Speech Against Fear and Humiliation published by Savik Shuster, the Ukrainian political journalist and the Freedom of Speech TV talk show host. The study aims to define factors and predictors of the Ukrainian audience’s social behavior. In this regard, narrative, conversational, and intent analyses of his talk shows participants’ conflict interaction described in the book, were applied. These tools made it possible to explicate his narratives’ main topics, their prominence, role positions, archetypal patterns of the participant and host’s behavior. The narrative structure of “negative” scenarios of the talk shows described in the book enabled defining the host as the encourager of the speakers’ conflict behavior, high tension of their discourse that leads to deconstructing, discrediting, and demonizing the opponent’s political party image. Although S. Schuster's conclusions were full of dramatic statements and almost apocalyptic predictions, their reinterpretation was necessary. The application of F-test as a measure of testing statistical hypotheses relevant to empirical data, allowed to search for additional political and psychological explanatory models of the “emotional map of Ukraine”. Results of the study demonstrate hidden suggestion of hopelessness, feelings of betrayal, protest moods inspired by the speakers invited to the TV show. This adversely affects the critical understanding of current social processes along with radicalization of public sentiment by shifting the locus of control to the outside, when the audience invited to the show delegates responsibility for the state of affairs in the country and their own well-being to their political leaders.

Author Biography

Zinoviia Karpenko, Vasyl Stefanyk Pre-Carpathian National University, Ukraine

References

Балясникова О. В. Возможности и перспективы этнопсихолингвистического исследования конфликта. Вопросы психолингвистики. 2015. Вип. 4, № 26. С. 12–20.

Винтерхофф-Шпурк П. Медиапсихология. Основные принципы. Харьков : Гуманитарный центр, 2007. 288 с.

Гуцуляк О. Філософія української сутності: соціокультурні смисли алхімії національного буття. Київ : Арт Економі, 2016. 256 с.

Дворник М. Змішана методологія досліджень соціально-психологічних практик. Психологія особистості. 2013. Вип. 1, № 4. С. 95–103.

Дружинин В. Н. Экспериментальная психология. Санкт-Петербург : Издательство «Питер», 2000. 320 с.

Калмиков Г. Професійно-психологічний дискурс як інструмент впливу на адресата. Psycholinguistics. 2017. Вип. 22, № 1. С.112–127. https://doi.org/10.5281/zenodo.1087770

Карпенко З. С. Психолого-історична реконструкція соціальних міфологем як метод протидії маніпулятивним медіатехнологіям. Проблеми політичної психології. 2015. Вип. 2. С. 361–370.

Карпенко З. Епістемологічні модуси методологічної тріангуляції в персонології. Психологія особистості. 2017. Вип. 1, № 8. С. 7–13.

Карпенко З. Аксіологічна психологія особистості: монографія. 2-ге вид., перероб., доповн. Івано-Франківськ : ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2018. 720 с.

Келлет П. Конфликтный диалог: работа с пластами значений для продуктивных взаимоотношений. Харьков : Изд-во «Гуманитарный Центр, 2010. 416 с.

Князева Е. Г., Тихонова Е. В., Курбаков И. А. Психолингвистическое исследование конфликтогенных языковых единиц в медийном дискурсе. Вопросы психолингвистики. 2019. Вып. 1, № 39. С. 102–117. https://doi.org/10.30982/2077-5911-2019-39-1-102-117

Компанцева Л. Психолінгвістичний опис нових медіа. Psycholinguistics. 2018. Вип. 23 (2). С. 120–131. https://doi.org/10.5281/zenodo.1208639

Космеда Т. Аксіологічні аспекти прагмалінгвістики: формування і розвиток категорії оцінки. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2000. 350 с.

Кроссли М. Л. Нарративная психология. Самость, психологическая травма и конструирование смыслов. Харьков : «Гуманитарный центр», 2013. 284 с.

Літературознавчий словник-довідник / Р. Т. Гром’як, Ю. І. Ковалів та ін. Київ : ВЦ «Академія», 1997. 752 с.

Моргун В. Ф., Тітов І. Г. Основи психологічної діагностики: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2009. 464 с.

Найдьонова Л. А. Медіапсихологія: основи рефлексивного підходу : підручник. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 244 с.

Павлова Н. Д., Гребенщикова Т. А. Интент-анализ постсобытийного дискурса в интернете. Психологические исследования, 2017, Вып. 10(52). URL: http://psystudy.ru

Петрунько О. В. Діти і медіа: соціалізація в агресивному медіасередовищі: Монографія. Полтава : ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс», 2010. 480 с.

Почепцов Г. Сучасні інформаційні війни. Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2015. 497 с.

Прищепа Г. «Мова ненависті» як лінгвістичний маркер «гібридної війни». Psycholinguistics. 2017. Вип. 22, № 2. С. 98–112. https://doi.org/10.5281/zenodo.1069546

Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологии. Санкт-Петербург : Социально-психологический Центр, 1996. 332 с.

Улановский А. М. Феноменология разговора: метод конверсационного анализа. Вопросы психолингвистики. 2016. Вып. 1, № 27. С. 218–237.

Человек как субъект и объект медиапсихологии / под ред. Е. Л. Вартанова; Ю. П. Зинченко, В. В. Миронова. Москва : МГУ имени М. В. Ломоносова / Ин-т человека; Изд-во Моск. ун-та, 2011. 824 с.

Argaman, О. (2010). Linguistic markers and emotional intensity. Journal of Psycholinguistic Research, 39, 89–99. https://doi.org/10.1007/s10936-009-9127-1

Bartczak, М., Bokus, В. (2017). Semantic distances in depression: relations between ME and PAST, FUTURE, JOY, SADNESS, HAPPINESS. Journal of Psycholinguistic Research, 46, 345–366. https://doi.org/10.1007/s10936-016-9442-2

Сohen, S. J. (2011). Measurement of negativity bias in personal narratives using corpus-based emotion dictionaries. Journal of Psycholinguistic Research,. 40, 119–135 https://doi.org/10.1007/s10936-010-9158-7

Flick, U. (1998). An Introduction to Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage.

Gawda, В. (2013). The emotional lexicon of individuals diagnosed with antisocial personality disorder. Journal of Psycholinguistic Research, 42, 571–580. https://doi.org/10.1007/s10936-012-9237-z

Hofstede Geert and Assciates (1998). Masculinity and Femininity: The Taboo Dimension of National Cultures. Thousand Oaks: Sage.

Imbir, К. К. (2017). Valence and Origin of EmotionalWords Influence on

Subsequent Perception of Ambiguous Stimuli in Terms of Competence Versus Warmth. Journal of Psycholinguistic Research, 46, 1549–1571. https://doi.org/10.1007/s10936-017-9505-z

Johnson, B., Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 7, 21–22.

Kaldor M., Vejvoda I. (eds.) (1999). Democratization in Central and Eastern Europe. London, New York.

Karpenko Z. (2015). Axiopsychlogical refutation of totalitarian ideologisms in the era of globalization. Аnnales Univеrsitats Mariae Curie-Sklodowska, 28(2), 59–70. https://doi.org/10.17951/j.2015.28.2.59

Moisi, D. (2010). The Geopolitics of Emotion: How Cultures of Fear, Humiliation, and Hope are Reshaping the World. New York: Anchor Books.

Terrell, S. R. (2012). Mixed-Methods Research Methodologies. The Qualitative Report, 17(1), 254–280. Retrieved from https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol17/iss1/14

Voyer, D. & Vu, J. P. (2016). Using sarcasm to compliment: Context, intonation, and the perception of statements with a negative literal meaning. Journal of Psycholinguistic Research, 45, 615–624. https://doi.org/10.1007/s10936-015-9363-5

Джерело

Шустер С. Свобода слова против страха и унижения. Социальный эксперимент в прямом эфире и первая карта эмоций Украины. Киев : Брайт Стар Паблишинг, 2018. 304 с.

References (translated and transliterated)

Balyasnikova, O. V. (2015). Vozmozhnosti i perspektivy etnopsikholingvisticheskogo issledovaniya konflikta [Opportunities and prospects of ethnopsycholinguistic research into conflict]. Voprosy psikholingvistiki – Psycholinguistics Issues, 4 (26), 12–20.

Vinterkhoff-Shpurk, P. (2007). Medyapsykholohyia. Osnovnye pryntsypy [Mediapsychology. Basic principles]. Kharkiv : Humanytarnyi Tsentr.

Hutsuliak, O. (2016). Filosofiia ukrainskoi sutnosti: sotsiokulturni smysly alkhimii natsionalnoho buttia [Philosophy of Ukrainian essence: socio-cultural meanings of alchemy of national existence]. Kyiv: Art.

Dvornyk, M. (2013). Zmishana metodolohiia doslidzhen sotsialno-psykholohichnykh praktyk [A mixed methodology research of social and psychological practices]. Psykholohiia Osobystosti – Psychology of Personality, 1 (4), 95–103.

Druzhynіn, V. N. (2000). Eksperimentalnaya Psikhologiya [Experimental Psychology]. S.-Petersburg: Piter.

Kalmykov, H. Profesiyno-psykholohichnyi dyskurs yak instrument vplyvu na adresata [Professional and psychological discourse as an instrument of influence on the addressee]. Psiholingvistika – Psycholinguistics, 22(1), 112–127 https://doi.org/10.5281/zenodo.1087770

Karpenko, Z. (2017). Epistemolohichni modusy metodolohichnoi trianhuliatsii v personolohii [Epistemological мodes of methodological triangulation in personology]. Psykholohiia Osobystosti – Psychology of Personality, 1(8), 7–13 [in Ukrainian].

Karpenko, Z. (2018). Aksiolohichna psykholohiia osobystosti [Axiological psychology of personality]. 2nd ed. Ivano-Frankivsk: Vasyl Stefanyk Pre-Carpathian National University.

Karpenko, Z. (2015). Psykholoho-istorychna rekonstruktsiia sotsialnykh mifolohem yak metod protydii manipuliatyvnym mediatekhnolohiiam [Psychological and historical reconstruction of social mythologies as a method of counteracting manipulative mediatechnologies]. Problemy Politychnoyi Psykholohii – Problems of Political Psychology, 2, 361–370.

Kellet, P. (2010). Konfliktnyi dyalog: rabota s plastami znachenij dlia produktivnykh vzaymootnosheniy [Conflict dialogue: Working with layers of meaning for productive relationships]. Kharkiv: Humanitarnyi Tsentr.

Knyazeva, E. G., Tikhonova, E. V., Kurbakov, I. A. (2019). Psikholingvisticheskoye issledovaniye konfliktogennykh yazykovykh edinits v mediynom diskurse [A psycholinguistic research into conflict-generating verbal means in modern media discourse]. Voprosy Psikholingvistiki – Psycholinguistic Issues, 1(39), 102–117.

Kompantseva, L. (2018). Psykholinhvistychnyi opys novykh media [Psycholinguistic description of new media]. Psiholingvistika – Psycholinguistics, 23(2), 120–131. https://doi.org/10.5281/zenodo.1208639

Kosmeda, T. (2000). Aksiolohichni aspekty prahmalinhvistyky: formuvannia i rozvytok katehorii otsinky [Axiological aspects of pragmalinguistics: Formation and development of the evaluation category]. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv.

Сrossley, M. L. (2013). Narrativnaia psykhologia. Samost, psykhologicheskaia travma i konstruirovanie smyslov [Narrative psychology. Self, psychological trauma and the construction of meanings]. Kharkiv: Humanitarnyi Tsentr.

Morhun, V. F., Titov, I. H. (2009). Osnovy psykholohichnoi diahnostyky [Fundamentals of psychological diagnosis]. Kyiv: Slovo.

Naidonova, L. A. (2013). Mediapsykholohiia: osnovy refleksyvnoho pidkhodu [Media psychology: basics of the reflexive approach]. Kirovohrad: Imeks-LTD.

Pavlova, N. D., Grebenshchikova, T. A. (2017). Intent-analiz postsobytiynogo diskursa v internete. [Intent analysis of post-event discourse on the Internet]. Psikhologicheskiye Issledovaniya – Psychological Research, 10(52). Retrieved from: http://psystudy.ru

Petrunko, O. V. (2010). Dity i media: sotsializatsiia v ahresyvnomu mediaseredovyshchi [Children and Media: Socialization in an Aggressive Media Environment]. Poltava: Ukrpromtorhservis.

Pocheptsov, H. (2015). Suchasni Informatsiini Viiny [Modern Information Wars]. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy.

Pryshchepa, H. (2017). “Mova nenavysti” yak linhvistychnyi marker «hibrydnoi viiny» [“Hate speech” as a linguistic marker of “hybrid war”]. Psiholingvistika – Psycholinguistics, 22(2), 98–112. https://doi.org/10.5281/zenodo.1069546

Sydorenko, E. V. (1996). Metody matematycheskoy obrabotki v psykhologii [Methods of mathematical processing in psychology]. S.-Petersburg: Sotsyalno-Psikholohycheskiy Tsentr.

Ulanovsky, А. М. (2016). Fenomenologiya razgovora: metod konversatsionnogo analiza [Рhenomenology of conversation: a method of conversion analysis.] Voprosy Psikholingvistiki – Psycholinguistic Issues, 27, 218–237.

Vartanova, E. L, Zynchenko, Yu. P., Myronova, V. V. (eds.) (2011). Chelovek kak subyekt i obyekt mediapsikhologii [Human as a Subject and Object of Media Psychology]. Moscow: Moscow State University.

Argaman, О. (2010). Linguistic markers and emotional intensity. Journal of Psycholinguistic Research, 39, 89–99. https://doi.org/10.1007/s10936-009-9127-1

Bartczak, М., Bokus, В. (2017). Semantic distances in depression: relations between ME and PAST, FUTURE, JOY, SADNESS, HAPPINESS. Journal of Psycholinguistic Research, 46, 345–366. https://doi.org/10.1007/s10936-016-9442-2

Сohen, S. J. (2011). Measurement of negativity bias in personal narratives using corpus-based emotion dictionaries. Journal of Psycholinguistic Research,. 40, 119–135 https://doi.org/10.1007/s10936-010-9158-7

Flick, U. (1998). An Introduction to Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage.

Gawda, В. (2013). The emotional lexicon of individuals diagnosed with antisocial personality disorder. Journal of Psycholinguistic Research, 42, 571–580. https://doi.org/10.1007/s10936-012-9237-z

Hofstede Geert and Assciates (1998). Masculinity and Femininity: The Taboo Dimension of National Cultures. Thousand Oaks: Sage.

Imbir, К. К. (2017). Valence and Origin of EmotionalWords Influence on

Subsequent Perception of Ambiguous Stimuli in Terms of Competence Versus Warmth. Journal of Psycholinguistic Research, 46, 1549–1571. https://doi.org/10.1007/s10936-017-9505-z

Johnson, B., Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 7, 21–22.

Kaldor M., Vejvoda I. (eds.) (1999). Democratization in Central and Eastern Europe. London, New York.

Karpenko Z. (2015). Axiopsychlogical refutation of totalitarian ideologisms in the era of globalization. Аnnales Univеrsitats Mariae Curie-Sklodowska, 28(2), 59–70. https://doi.org/10.17951/j.2015.28.2.59

Moisi, D. (2010). The Geopolitics of Emotion: How Cultures of Fear, Humiliation, and Hope are Reshaping the World. New York: Anchor Books.

Terrell, S. R. (2012). Mixed-Methods Research Methodologies. The Qualitative Report, 17(1), 254–280. Retrieved from https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol17/iss1/14

Voyer, D. & Vu, J. P. (2016). Using sarcasm to compliment: Context, intonation, and the perception of statements with a negative literal meaning. Journal of Psycholinguistic Research, 45, 615–624. https://doi.org/10.1007/s10936-015-9363-5

Source

Shuster, S. (2018). Svoboda Slova Protіv Strakha і Unіzhenia. Sotsyalnyi Eksperiment v Priamom Efire i Pervaia Karta Emotsyi Ukrainy [Freedom of Speech Against Fear and Humiliation. Social Experiment and the First Map of Ukraine’s Emotions]. Kyiv: Bright Star Publishing.

Published
2020-12-28
How to Cite
Karpenko, Z. (2020). Psychometrics, Rhetoric, Narrative in Media Psycholinguistics. East European Journal of Psycholinguistics , 7(2). https://doi.org/10.29038/eejpl.2020.7.2.kar
Section
Vol 7 No 2 (2020)