Динамика зовнішньої структури мовленнєвого досвіду особистості
Ключові слова:
досвід, мовленнєвий досвід особистості, факторний аналіз, інтеграція зовнішньої структури мовленнєвого досвіду.Анотація
У статті представлені результати емпіричного вивчення динамічних характеристик мовленнєвого досвіду особистості. У розробленій нами теоретичній концепції мовленнєвого досвіду особистості останній розглядається як система, що є процесом і продуктом обробки і представлення у мовленнєвій формі результатів взаємодії суб’єкта із оточуючим, що уможливлює і упорядковує мовленнєве освоєння світу особистістю. В публікації проаналізовані результати дослідження зовнішньої структури мовленнєвого досвіду у двох вікових групах – діти молодшого шкільного віку (194 респонденти) та періоду «зріла юність» (386 респондентів) з допомогою метода факторного аналізу. Викладено основний зміст та інтерпретація отриманих факторів. Результати порівняння змісту факторів у двох вікових групах дозволяють з’ясувати динаміку розвитку зовнішньої структури. Розвиток відбувається шляхом інтеграції – об’єднання окремих частин у єдине ціле. При цьому, частини не механічно зливаються одна з одною, а діалектично змінюються, набуваючи нової якості – інтерпретації мовленнєвого досвіду. Генералізація окремих частин призводить до появи трьох факторів у дорослому віці, котрі виявляють чітку спрямованість на опосередкування мовленнєвого освоєння світу особистістю.
Література
References
- Anokhin, P. (1978). Izbrannye Trudy. Filosofskie aspekty teorii funktsional'nykh sistem.
[Selected Works. Philosophical Aspects of the Theory of Functional Systems]. Moscow: Nauka. - Chomsky, N. (1993). Language and Thought. USA: MOYER BELL limited.
- Chepeleva, N.V. (2004). Problemy Psykhologіchnoyi Hermenevtyky [The problems of
Psychological Hermeneutics]. Kyiv: Vyd-vo National Pedagogical University named after
N.P.Dragomanov. - Druzhinin, V. (1999). Psikhologiya Obshchikh Sposobnostey [Psychology of General
Abilities]. S.-Petersburg: PITER. - Kholodnaya, M. (2012). Psikhologiya Ponyatiynogo Myshleniya: Ot Kontseptual'nykh
Struktur k Ponyatiynym Sposobnostyam [Psychology of Conceptual Thinking: From Conceptual
Frameworks to Conceptual Abilities]. Moscow: Institute Psychology RAN. - Laktionov, A. (2010). Koordinaty Individualnogo Opyta [Coordinates of Individual
Experience]. Kharkiv: Kharkiv University. - Leontyev, A. (1969). Yazyk, Rech, Rechevaya Deyatelnost' [Language, Speech, Speech
Activity]. Moscow: Prosvechenie. - Neisser, U. (1976). Cognition and Reality: Principles and Implications of Cognitive
Psychology. New York: Freeman. - Orap, M. (2013). Teoretychnyi analіz kategorіyi “movlennevyi dosvіd osobystostі”.
[Theoretical analysis of “individual speech experience” category). Humanіtarnyi Vіsnik of
Hryhorіy Skovoroda Pereyaslav-Khmelnytskyi State Pedagogіcal University, 29, 272–278. - Solso, R. (2001). Cognitive Psychology. 6
th ed. Boston: Allyn and Bacon. - Pokhil'ko, V., Fedotova, O. (1984). Tekhnika repertuarnykh reshetok v
eksperimental'noy psikhologii lichnosti [Repertory grid technique in experimental psychology of
personality]. Voprosy Psikhologii. 3. 151–157. - Zalevskaya, A. (2000). Vvedeniye v Psikholingvistiku [Introduction to
Psycholinguistics]. Moscow: Russian State University for the Humanities. - Zimnyaya, I. (1983). Psikhologicheskiye Aspekty Obucheniya Govoreniyu na
Inostrannom Yazyke [Psychological Aspects of Teaching Foreign Language Speaking]. Moscow:
Prosvechenie.