Динамика зовнішньої структури мовленнєвого досвіду особистості

Автор(и)

  • Орап Марина Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

Ключові слова:

досвід, мовленнєвий досвід особистості, факторний аналіз, інтеграція зовнішньої структури мовленнєвого досвіду.

Анотація

У статті представлені результати емпіричного вивчення динамічних характеристик мовленнєвого досвіду особистості. У розробленій нами теоретичній концепції мовленнєвого досвіду особистості останній розглядається як система, що є процесом і продуктом обробки і представлення у мовленнєвій формі результатів взаємодії суб’єкта із оточуючим, що уможливлює і упорядковує мовленнєве освоєння світу особистістю. В публікації проаналізовані результати дослідження зовнішньої структури мовленнєвого досвіду у двох вікових групах – діти молодшого шкільного віку (194 респонденти) та періоду «зріла юність» (386 респондентів) з допомогою метода факторного аналізу. Викладено основний зміст та інтерпретація отриманих факторів. Результати порівняння змісту факторів у двох вікових групах дозволяють з’ясувати динаміку розвитку зовнішньої структури. Розвиток відбувається шляхом інтеграції – об’єднання окремих частин у єдине ціле. При цьому, частини не механічно зливаються одна з одною, а діалектично змінюються, набуваючи нової якості – інтерпретації мовленнєвого досвіду. Генералізація окремих частин призводить до появи трьох факторів у дорослому віці, котрі виявляють чітку спрямованість на опосередкування мовленнєвого освоєння світу особистістю.

Література

References

  • Anokhin, P. (1978). Izbrannye Trudy. Filosofskie aspekty teorii funktsional'nykh sistem.
    [Selected Works. Philosophical Aspects of the Theory of Functional Systems]. Moscow: Nauka.
  • Chomsky, N. (1993). Language and Thought. USA: MOYER BELL limited.
  • Chepeleva, N.V. (2004). Problemy Psykhologіchnoyi Hermenevtyky [The problems of
    Psychological Hermeneutics]. Kyiv: Vyd-vo National Pedagogical University named after
    N.P.Dragomanov.
  • Druzhinin, V. (1999). Psikhologiya Obshchikh Sposobnostey [Psychology of General
    Abilities]. S.-Petersburg: PITER.
  • Kholodnaya, M. (2012). Psikhologiya Ponyatiynogo Myshleniya: Ot Kontseptual'nykh
    Struktur k Ponyatiynym Sposobnostyam [Psychology of Conceptual Thinking: From Conceptual
    Frameworks to Conceptual Abilities]. Moscow: Institute Psychology RAN.
  • Laktionov, A. (2010). Koordinaty Individualnogo Opyta [Coordinates of Individual
    Experience]. Kharkiv: Kharkiv University.
  • Leontyev, A. (1969). Yazyk, Rech, Rechevaya Deyatelnost' [Language, Speech, Speech
    Activity]. Moscow: Prosvechenie.
  • Neisser, U. (1976). Cognition and Reality: Principles and Implications of Cognitive
    Psychology. New York: Freeman.
  • Orap, M. (2013). Teoretychnyi analіz kategorіyi “movlennevyi dosvіd osobystostі”.
    [Theoretical analysis of “individual speech experience” category). Humanіtarnyi Vіsnik of
    Hryhorіy Skovoroda Pereyaslav-Khmelnytskyi State Pedagogіcal University, 29, 272–278.
  • Solso, R. (2001). Cognitive Psychology. 6
    th ed. Boston: Allyn and Bacon.
  • Pokhil'ko, V., Fedotova, O. (1984). Tekhnika repertuarnykh reshetok v
    eksperimental'noy psikhologii lichnosti [Repertory grid technique in experimental psychology of
    personality]. Voprosy Psikhologii. 3. 151–157.
  • Zalevskaya, A. (2000). Vvedeniye v Psikholingvistiku [Introduction to
    Psycholinguistics]. Moscow: Russian State University for the Humanities.
  • Zimnyaya, I. (1983). Psikhologicheskiye Aspekty Obucheniya Govoreniyu na
    Inostrannom Yazyke [Psychological Aspects of Teaching Foreign Language Speaking]. Moscow:
    Prosvechenie.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Орап Марина, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

Завантаження

Опубліковано

2014-12-11

Номер

Розділ

Том 1, №2, 2014

Як цитувати