Чому це незрозуміло: дослідження особливостей розуміння інтернет-тексту за допомогою модифікованого рецептивного експерименту
Ключові слова:
розуміння, інтернет-комунікація, інтернет-текст, девіантні мовленнєві одиниці, складність розуміння, рецептивний експеримент, психолінгвістика.Анотація
У статті представлена спроба поглянути на проблему зрозумілості інтернет-комунікації очима читача. За допомогою модифікованого рецептивного експерименту (за участі 450 респондентів) виявлено, які мовленнєві одиниці, на думку користувачів, ускладнюють розуміння інтернет-тексту. Для дослідження відібрано одинадцять анонсів, що найбільш повно втілюють особливості мови інтернету, інтернеткомунікації та сайтів новин. Читацькі проекції проаналізовані за трьома критеріями: регулярність виявлення реципієнтами девіантних одиниць (відсоток відзначених лексем щодо всіх девіантних мовленнєвих одиниць (ДМО) за кожним анонсом), узагальнення, до яких частин мови належать акцентовані читачем девіантні одиниці, та зіставлення виявлених реципієнтом девіантних мовленєвих одиниць зі смисловими домінантами тексту. В результаті встановлено, що добре відчувається девіантність у царині номінації, гірше серед займенників. Предикати майже завжди конкретизовані у значенні, цьому сприяє їх досить поширена парадигма, тому вони не виступають як девіаціі. Девіантні мовленнєві одиниці майже завжди є смисловими домінантами новинних анонсів та краще акцентуються читачами, коли входять у домінантну структуру тексту. Загалом група реципієнтів здатна виявити майже всі девіантні одиниці в текстах, однак можливості окремої особистості значно обмежені, одна людина в середньому відзначає лише менше чверті девіацій. При цьому краще відчуваються недостатні мовленнєві одиниці, гірше надлишкові, зовсім складно виявити несполучувані.
Литературa
References
- Akіmova, N. (2014a). Variativnost’ ponimanija kak osobennost’ sovremennoj internetkommunikacii [Variability of understanding as a feature of modern Internet communication].
Russkaja filologiya. Visnyk of Hryhoriy Skovoroda National Pedagogical University of Kharkiv,
1–2(51), 34–37. - Akimova, N. (2014b). Specifika rechevyh edinits, uslozhnyayushchih ponimanie teksta
[The specific of speech units that impede text understanding]. Journal of Psycholinguistics, 2(20),
60–68. - Belyanin, V. (2003). Psiholingvistika [Psycholinguistics]. Moscow: Flinta.
- Popova, Z., Sternin, I. (2003). Ocherki po Kognitivnoy Lingvistike [Outlines on
Cognitive Linguistics]. Voronezh: Istoki.