Ґенеза розуміння інтернет-текстів українськими підлітками залежно від їхнього досвіду використання Інтернету
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2021.8.2.akiКлючові слова:
інтернет-текст, інтерпретація, емоційна ідентифікація, раціональна оцінка, досвід користувача інтернетом, підліток, ґенеза розумінняАнотація
У статті наведено результати дослідження ґенези розуміння інтернет-тексту українськими підлітками залежно від їх досвіду інтернет-користувача. Дослідження виявляє закономірності динаміки успішного розуміння із зростанням рівня досвіду користування інтернетом на кожному етапі процесу розуміння. Для цього використовувалися такі методи: теоретичні (дедукція, індукція, аналіз, синтез, узагальнення, систематизація), емпіричні (експеримент, метод семантичних і прагматичних інтерпретацій, контент-аналіз, суб'єктивне шкалування) та статистичні (первинна статистика, кореляційний аналіз). Вибірку експерименту склали 122 українських студенти, з них 14,8% чоловічої і 85,2% жіночої статі. Дослідження проводилось за авторськими методиками «Успішність розуміння текстів інтернету» та «Досвіченість і спрямованість інтернет-користувача». Розуміння підлітками інтернет-текстів характеризується активністю рецепції (що свідчить про їх значний інтерес до кіберпростору), поверховою оцінкою складності тексту, точністю прогнозування змісту за заголовком та ілюстрацією. Водночас також свідчить про те, що якість раціональної та емоційної інтерпретації тексту досить низька. Молоді люди інтерпретують лише чверть змісту повідомлення, оскільки їхнє емоційне розуміння зазвичай непослідовне. Однак у цьому віці раціональна оцінка точніша, ніж емоційна. Зроблено висновок, що ґенеза розуміння інтернет-тексту підлітками залежить від їхнього досвіду користування інтернетом. Під впливом досвіду користувача інтернету підвищується активність рецепції, точність очікувань за ілюстрацією, узгодженість емоційних ставлень до тексту. Однак накопичення досвіду іноді негативно впливає на динаміку розуміння, зокрема на інтерпретацію текстів інтернет-новин, які здаються молодим користувачам невиправдано простими. Також зафіксовано, що на етапі емоційної ідентифікації погіршується оцінка інтернет-текстів із накопиченням досвіду. Цю особливість називаємо ефектом невиправданої впевненості користувачів інтернету.
Завантажити
Посилання
Акімова Н. Психологія розуміння текстів Інтернету: Монографія. Вінниця: LLC "WORKS", 2020.
Ван Шилу. Интернет-зависимость у участников компьютерных игр. (Дисс. канд. психол. наук). Москва, 2013. 216 с.
Войскунский, А.Е. Актуальность психологии Интернета. Идеи О.К. Тихомирова и А.В. Брушлинского и фундаментальные проб¬ лемы психологии (к 80-летию со дня рождения). Мат-лы Всеросс. науч. конф. (с иностранным участием). (30.05.2013-1.06.2013). Москва: МГУ имени М.В. Ломоносова. С. 50-52.
Горошко, Е. И. Интернет-жанр и функционирование языка в Интернете: попытка рефлексии. Жанры речи, 2009, 6, 11–27.
Ерохин, Д.О. Информационная среда как фактор формирования ценностей молодежи. (Дисс. канд. психол. наук). Москва, 2011. 288 с.
Карр, Н. Пустышка. Что Интернет делает с нашими мозгами (Пер. с англ. П. Миронова). Санкт-Петербург : BestBusinessBoоks, 2013. 253 с
Компанцева, Л. Ф. Інтернет-лінгвістика. Київ: Наук.-вид. відділ НА СБ України, 2009. 275 с.
Лукина, Н. А. Психологические особенности опосредованного Интернетом межличностного общения студентов. (Дисс. канд. психол. наук). Самара, 2013. 180 с.
Лутовинова, О.В. Языковая личность в виртуальном дискурсе (Автореф. дисс. докт. филол. наук). Волгоград, 2013. 42 с.
Мелешников, А. А. Восприятие личности по фотографии при общении в Интернет: на материале сайтов знакомств. (Дисс. канд. психол. наук). Ярославль, 2010. 187 с.
Наумова, Т. А. Образ "Я" Интернет-зависимых и Интернет-независимых социальных агентов в виртуальном пространстве. (Дисс. канд. психол. наук). Ярославль, 2008. 138 с.
Посохова, В.В. Соціально-психологічні особливості формування життєвих планів Інтернет-залежної молоді. (Автореф. дисс. канд. психол. наук). Київ : Ін-т соц. та політ. психології АПН України, 2006. 20 с.
Смолл Г., Ворган Г. Мозг онлайн. Человек в эпоху интернета (Пер. с английского Б. Козловского). Москва : Колибри, Азбука-Атикус, 2011. 352 с.
Турецька Х. І. Особистісна ідентичність схильних до Інтернет-залежності осіб. (Автореф. дисс. Канд..психол. наук). Київ : НАПН України ; Ін-т соц. та політ. психології, 2011. 20 с.
Шевченко, И.С. Вариативность самопрезентации личности в Интернет-общении (Автореф. дисс. канд. психол. наук). Казань, 2002. 20 с.
Шпитцер, М. Антимозг: цифровые технологии и мозг (Пер. с немецкого А. Г. Гришина). Москва: АСТ, 2014. 288 с.
Щипицина, Л. Ю. Комплексная лингвистическая характеристика компьютерно-опосредованной коммуникации (на материале немецкого языка). (Автореф. дисс. докт. филол. наук). Воронеж, 2011. 40 с.
Cyberpsychology: Mind, cognition and society in the Internet age (2001). G. Riva, C. Galimberti (eds.). Amsterdam: IOS Press.
Dresner, Е. (2005). The Topology of Auditory and Visual Perception, Linguistic Communication, and Interactive Written Discourse. Language@Internet. http://www.languageatinternet.de/articles/2005/161/index_html/
Ferrara, K., Brunner H, Whittemore, G. (1991). Interactive written discourse as an emergent register. Written Communication, 8(1), 8–34. https://doi.org/10.1177%2F0741088391008001002
Herring, S. (2010). Computer-Mediated Conversation: Introduction and Overview. Language@Internet. http://www.languageatinternet.de/articles/2010/2801/index_htm
Mantovani, G. (1996). New communication environments: from everyday to virtual. London: Taylor&Francis.
Young, K. S. (1998). Caught in the Net: How to Recognize the Signs of Internet Addiction — and a Winning Strategy for Recovery. New York: John Wiley & Sons.
References (translated and transliterated)
Akimova, N. V. (2020). Psykholohiya rozuminnya tekstiv internetu: monohrafiya [Psychology of understanding the texts of the Internet: a monograph].Vinnytsia: LLC "WORKS".
Cyberpsychology: Mind, cognition and society in the Internet age (2001). G. Riva, C. Galimberti (eds.). Amsterdam: IOS Press.
Dresner, Е. (2005). The Topology of Auditory and Visual Perception, Linguistic Communication, and Interactive Written Discourse. Language@Internet. http://www.languageatinternet.de/articles/2005/161/index_html/
Ferrara, K., Brunner H, Whittemore, G. (1991). Interactive written discourse as an emergent register. Written Communication, 8(1), 8–34. https://doi.org/10.1177%2F0741088391008001002
Herring, S. (2010). Computer-Mediated Conversation: Introduction and Overview. Language@Internet. http://www.languageatinternet.de/articles/2010/2801/index_htm
Mantovani, G. (1996). New communication environments: from everyday to virtual. London: Taylor&Francis.
Young, K. S. (1998). Caught in the Net: How to Recognize the Signs of Internet Addiction — and a Winning Strategy for Recovery. New York: John Wiley & Sons.
Van Shilu (2013). Internet-zavisimost' u uchastnikov komp'yuternykh igr. [Participants in computer games have Internet addiction]. Doctor’s thesis. Moscow.
Voyskunskiy, A. (2013). Aktual'nost' psikhologii Interneta [The relevance of the psychology of the Internet].
Idei O. K. Tikhomirovai A. V. Brushlinskogo i fundamental'nyye problemy psikhologii (k 80-letiyu so dnyarozhdeniya) [Ideas by O. K. Tikhomirova and A. V. Brushlinsky and the fundamental problems of psychology (on the 80th anniversary of his birth)]: Proceedings of the All-Russian Scientific Conference (with foreign participation). Moscow: Lomonosov Moscow State University. (50–52).
Goroshko, Ye. I. (2009). Internet-zhanr i funktsionirovaniye yazyka v Internete: popytka refleksii [The Internet genre and the functioning of a language on the Internet: an attempt at reflection]. Zhanryrechi - Speech Genres, 6, 11–27.
Yerokhin, D. O. (2011). Informatsionnaya sreda kak faktor formirovaniya tsennostey molodezhi [Information environment as a factor in the formation of youth values]. Unpublished DSc thesis. Moscow.
Karr, N. (2013). Pustyshka. Chto Internet delayet s nashimimozgami [Soother. What the Internet does with our brains]. St. Petersburg: BestBusinessBooks].
Kompantseva, L. F. (2009). Internet-linhvistyka [Internet linguistics]. Kyiv: Nauk.-vyd. viddil NA SB Ukraїny].
Lukina, N. A. (2013). Psikhologicheskiye osobennosti oposredovannogo Internetom mezhlichnostnogo obshcheniya studentov [Psychological features of the Internet-mediated interpersonal communication of students].Unpublished DSc thesis. Samara.
Lutovinova, O. V. (2013). Yazykovayalichnost' v virtual'nomdiskurse [Linguistic personality in virtual discourse]. Extended abstract of DSc thesis. Volgograd.
Meleshnikov, A. A. (2010). Vospriyatiyelichnosti po fotografiipriobshchenii v Internet: namateri ale saytovznakomstv. [Perception of personality by photography while communicating on the Internet: on the material of dating sites].Unpublished DSc thesis. Yaroslavl.
Naumova, T. A. (2008). Obraz "Ya" Internet-zavisimykh i Internet-nezavisimykh sotsial'nykh agentov v virtual'nom prostranstve [The image of the “I” of Internet-dependent and Internet-independent social agents in the virtual space]. Unpublished DSc thesis. Yaroslavl.
Posokhova, V. V. (2006). Sotsialʹno-psykholohichni osoblyvosti formuvannya zhyttyevykh planiv Internet-zalezhnoyi molodi [Socio-psychological features of the formation of life plans of Internet-addicted youth]. Extended abstract of DSc thesis. Kyiv.
Small, G., Vorgan, G. (2011). Mozgonlayn. Chelovek v epokhuinterneta [The brain is online. Man in the era of the Internet]. Moscow: Kolibri, Azbuka-Atikus.
Turetsʹka, Kh. I. (2011). Osobystisna identychnistʹ skhylʹnykh do Internet-zalezhnosti osib [Personal identity of people prone to Internet addiction]. Extended abstract of DSc thesis. Kyiv.
Shevchenko, I. S. (2002). Variativnost' samoprezentatsii lichnosti v Internet-obshchenii [Variability of personal self-presentation in Internet communication]. Extended abstract of DSc thesis. Kazan.
Shpittser, M. (2014). Antimozg: tsifrovyye tekhnologii i mozg [Anti-brain: digital technologies and the brain]. Moscow: AST.
Shchipitsyna, L. Ju. (2011). Kompleksnaja lingvisticheskaja harakteristika komp'juterno-oposredovannoj kommunikacii (namaterialenemeckogojazyka) [Complex linguistic characteristics of computer-mediated communication (German language)]. Extended abstract of DSc thesis. Voronezh.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.