Маніпулятивні ознаки шрифту та кольору в масмедійних текстах та їхні психолінгвістичні характеристики

Автор(и)

  • Лариса Макарук Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2020.7.2.mak

Ключові слова:

шрифт, колір, мультимодальний, вербальний, невербальний, гра

Анотація

У роботі проаналізовано шрифт і колір як невербальні та паралінгвальні компоненти, які здатні здійснювати вплив на реципієнта та маніпулювати ним. На основі об’ємного корпусу ілюстративного матеріалу встановлено, що завдяки залученню кольору один і той само текстовий фрагмент може мати кілька варіантів прочитання і по-різному сприймається особами чоловічої та жіночої статей. Доведено, що колір та шрифт не є виключно графічними оболонками, покликання яких – зафіксувати усне висловлювання на письмі. Вони семантично значущі та поліфункційні. Виявлено, що шрифт та колір є формотворчими елементами, завдяки яким графічно відтворюють предмети повсякденного вжитку, об’єкти дійсності, реалії. Варіювання шрифтом та кольором дає підстави стверджувати, що для масмедійного комунікативного простору характерною є лінгвальна гра, яка завдяки шрифту та кольору реалізується у поліваріантному прочитанні рекламного блоку, економії місця, завдяки тому, що шрифт може виконувати формотворчу та змістотворчу функції одночасно. На основі проведеного експерименту, в якому брало участь 60 учасників, 30 з яких особи чоловічої статі і 30 жіночої, встановлено, що закодована у кольорових та шрифтових графічних оболонках інформація не є складною для сприйняття і дешифрування змісту. Однак, опитування виявило, що швидше сприймають таку інформацію жінки, хоча різниця у сприйнятті не є разючою. 74 % учасників чоловічої та 37 % жіночої статей на питання щодо того, чи вибірка ілюстративного матеріалу, яка репрезентує їжу засобами їжі пробуджує апетит, відповіли «так». Це підтверджує припущення, що реклама продуктів харчування сприяє пробудженню апетиту. Дослідження також засвідчило, що більшість жінок, читаючи інформацію, сприймають її цілісно, тобто їхню увагу не привертають вербальні та невербальні складники поодинці. Натомість лише половина опитаних чоловіків бачать її як одне ціле, й майже третині спершу впадають у око вербальні складники. Більшість учасників експерименту стверджують, що їм достатньо від 5 до 10 секунд, аби зрозуміти, що одне повідомлення можна прочитати кількома способами. Опитувані також підтвердили, що один і то й само фрагмент можна читати по-різному завдяки шрифту та кольору, з яких він створений.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

Посилання

Bateman, J. (2014). Text and Image: a Critical Introduction to the Visual/Verbal Divide. London; New York: Routledge.

Bateman, J. A., Wildfeuer, J., & Hiippala, T. (2017). Multimodality: Foundations, Research and Analysis – A Problem-Oriented Introduction. Berlin: De Gruyter

Bergström, B. (2008). Essentials of Visual Communication. Laurence King Publishing Ltd.; Printed in China.

Jewitt, C. (2014). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. Abingdon, Oxon; Milton Park, Oxfordshire: Routledge.

Kress, G. and van Leeuwen, T. (1996). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.

Lester, P. M. (2006). Visual Communication Images with Messages. Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company.

Lester, Р. М. Syntactic Theory of Visual Communication. California State University, Fullerton CA. Retrieved from: http://paulmartinlester.info/writings/viscomtheory.html

Makaruk, L. (2018). Paralinhvistychni zasoby yak mekhanizmy vplyvu i manipuliatsii u suchasnomu anhlomovnomu multymodalnomu reklamnomu dyskursi [Paralinguistic Devices as Mechanisms of Influence and Manipulation in Modern English Multimodal Advertising Discourse]. Psycholinguistics, 23(2), 148-164. https://doi.org/10.5281/zenodo.1208625

Mealing, S. (2000). Do You See What I’m Saying? In: Iconic Communication, (рр. 68–79). M. Yazdani, P. Barker, (eds.). Bristol, UK and Portland, OR, USA: Intellect Books.

Nørgaard, N. (2018). Multimodal Stylistics of the Novel: More Than Words. Routledge, Taylor & Francis.

O’Halloran, K. L. (2014). Multimodal Studies: Exploring Issues and Domains (Routledge Studies in Multimodality). 1st Edition. London: Routledge.

Unsworth, L. and Cleirigh, C. (2009). Multimodality and Reading: the Construction of Meaning Through Image-text Interaction. In: The Routledge Handbook of Multimodal Research, (pp. 151–163). C. Jewitt, (ed.). London; New York: Routledge.

Sources

Ads for Rhetorical Analysis. (2017). Retrieved from: https://www.pinterest.ru/pin/241646336231948692/

Blog Anubis. (2017). Retrieved from: http://bloganubis.com/2008/07/29/beat-cancer/

Ireland's first 'coughing billboard' highlights the risk of lung cancer. (2018). Retrieved from: https://www.irishmirror.ie/news/irish-news/irelands-first-coughingbillboard-highlights-11492605

Pinoy Listing. (2018). Retrieved from: http://www.pinoylisting.com/publishing-advertising/di9it_i9012

Pinterest. (2016). Retrieved from: https://www.behance.net/gallery/863280/AmericanEagle-Spring-2005-Magazine-Advertising

Pinterest. (2017). Retrieved from: https://www.pinterest.com/babygirl17_/drinking-and-driving-posters/?lp=true

Pinterest. (2018). Retrieved from: https://www.pinterest.co.uk/pin/328340629075795785/?lp=true

Pinterest. (2018). Retrieved from: https://www.weightwatchers.com/us/

River View Observer. 2016. No. 6. Vol. XX.

Senor Snacks. (2017). Retrieved from: http://www.senorsnacks.be/partners.html

Завантаження

Опубліковано

2020-12-28

Номер

Розділ

Том 7 № 2 (2020)

Як цитувати

Makaruk, L. (2020). Маніпулятивні ознаки шрифту та кольору в масмедійних текстах та їхні психолінгвістичні характеристики. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 7(2), 201-213. https://doi.org/10.29038/eejpl.2020.7.2.mak