Закономірності організації мовленнєвого досвіду особистості

Автор(и)

  • Марина Орап Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Україна

Ключові слова:

мовлення, мовленнєвий досвід, організація, внутрішня структура, зовнішня структура.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню мовленнєвого досвіду особистості. Створена теоретична концептуальна модель мовленнєвого досвіду розглядає останній як структурнофункціональну систему особистості, суть якої процес і продукт обробки та впорядкування результатів мовленнєвого освоєння особистістю світу за допомогою мовленнєвої здатності, мовленнєвих здібностей, мовленнєвої компетенції і діяльності через посередництво мовленнєвої компетентності, мовної картини світу і мовленнєвої культури особистості. Відтак, у мовленнєвому досвіді виділяються внутрішня та зовнішня структури, взаємодія котрих уможливлює мовленнєве освоєння світу особистістю. Емпіричне дослідження структурно-функціональних особливостей мовленнєвого досвіду здійснювалося через діагностику визначених емпіричних референтів внутрішньої структури та факторний аналіз для виділення латентних змінних, що зумовлюють функціонування зовнішньої структури. Результати емпіричного вивчення демонструють, що організація внутрішньої структури мовленнєвого досвіду відбувається за принципом диференціації. Зовнішня структура в динаміці свого розвитку виявляє тенденцію до інтеграції, тобто до об’єднання раніше окремих елементів у єдину організовану структуру і приведення її до оптимальної кількості елементів. Отже, організація мовленнєвого досвіду відбувається в єдності диференціації та інтеграції як основних процесів функціонування системи.

Література

References

  • Vinogray, Ye. (1989). Obshhaja teorija organizacii i sistemno-organizacionnyj podhod. [General
    Theory of the Organization and System-Organizational Approach]. Tomsk: Izd-vo Tomskogo
    Universiteta.
  • Vygotsky, L. (1984). Voprosy detskoj psihologii [Issues of Child Psychology]. Vol. 4. Moscow:
    Pedagogika.
  • Zalevskaya, A. A. (2000). Vvedenie v Psikholingvistiku [Introduction to Psycholinguistics].
    Moscow: Russian State Humanitarian University.
  • Laktionov, A. N. (2010). Koordinaty individual’nogo opyta [Coordinates of Individual
    Experience]. Kharkiv.
  • Leontyev, A. A. (2003). Osnovy Psikholingvistiku [Foundations of Psycholinguistics]. Moscow:
    Smysl.
  • Lomov, B. F. (1999). Nekotorye principy sistemnogo podhoda. Metodologicheskie osnovy
    sistemnogo podhoda v psihologii [Some principles of the systems approach. Methodological
    foundations of the system approach in psychology]. I. V. Gerasimova, Ed. Vladivostok: DVGMA.
  • Setrov, M. I. (1972). Osnovy Funkcional’noy Teorii Organizacii [Fundamentals of the Theory of
    Functional Organization]. Leningrad: Nauka.
  • Frumkina, R. M. (2001). Psikholingvistika [Psycholinguistics]. Moscow: Аcademy
  • Chuprikova, N. I. (1997). Psihologija Umstvennogo Razvitija: Printsip differenciacii
    [Psychology of Mental Development: The Principle of Differentiation]. Moscow: Stoletiye.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Марина Орап, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Україна

Завантаження

Опубліковано

2014-12-05

Номер

Розділ

Том 1, №1, 2014

Як цитувати