Пізнавальний процес у світлі інформаційної теорії емоцій
Ключові слова:
пізнавальний інтерес, інтерес, ставлення, мотив діяльності, психологічний механізм, особистісний розвиток.Анотація
Стаття присвячена проблемі пізнавального інтересу. Розглянуто теоретичний аспект категорій інтересу та пізнавального інтересу, підходи до визначення цих понять. Сьогодні можна виділити дві лінії у трактуванні поняття інтересу. Одна з них ґрунтується на уявленні про інтерес як ставлення. Інша − на уявленні про інтерес як вторинну потребу, трансформовану в мотив поведінки. Мотиваційна сутність інтересу традиційно вважається основою ефективної навчальної діяльності. Незважаючи на велику кількість робіт, у яких досліджено пізнавальний інтерес, його концептуальне розуміння потребує подальшого розвитку, що і зумовлює актуальність нашої роботи. Неоднозначність у трактуванні поняття пізнавального інтересу виступає підставою для уточнення його сутності методами контент-аналізу та моделювання. Досліджено сутність і психологічний механізм функціонування пізнавального інтересу у світлі інформаційної теорії емоцій, запропоновано авторські визначення понять інтересу та пізнавального інтересу. Зазначено психолінгвістичний аспект формування пізнавальних інтересів, їх класифікація і важливість для розвитку особистості та навчального процесу. Запропоновано авторську модель інтересів особистості та модель функціонування пізнавального інтересу.
Література
References
- Kulchytska, A. V., Chertkova A. E., Myskovets E. V. (2004). Posnavatielnye interesy
studientov i ih aktivaсiya [Cognitive interests of students and their activatio]. Norilsk: Norilskiy
industrialnyy institute, 24−32. - Kulchytska, A. V. (2000). Aktyvizaciya piznavalnyh interesiv uchniv-vypusknykiv
zahalnoosvitnih shkil: dys. kandydata psiholohichnyh nauk: 19.00.07 [Activation of cognitive
interests of comprehensive school undergraduates: Ph.D. dissertation]. Kyiv, 21−30. - Kulchytska, A. V. (2011). Pisnavalnyy interes yak element osobystisnoyi aktyvnosti u
navchalniy diyalnosti [Cognitive interest as an element of personality activity while education]
Heneza Buttia Osobystosti. Kyiv: Informaciyno-analitychne ahenstvo, Vol. 2, 56−60. - Kulchytska, A. V. (2013). Playing / Toys as the Factor for Harmonization of the
Development of a Child’s Outlook. Play and Playing in Early Childhood. Zagreb: Croatia, 3,
137−141. - Neyrobiolohiya obuchieniya i pamiati [Neurobiology of education and memory]. (1990).
- Simonov, Ed. Moscow: Nauka.
- Vygotsky, L. S. (1996). Myshlieniye i rech’: psiholohicheskiye issliedovaniya [Thinking
and speech: psychological investigations]. Moscow: Labirint.