Психолінгвістичні аспекти фразеології як теоретико-методологічні засади збагачення мовлення дітей експресивно-стилістичними засобами мови
Ключові слова:
психолінгвістичні одиниці, психологічні одиниці, мовні одиниці, психолінгводидактичні принципи, лінгводидактичні принципи.Анотація
Стаття присвячена аналізу фразеологізмів як багатоаспектного наукового феномену, який може розглядатися як різні одиниці, зокрема психологічних, психолінгвістичних і мовних; відзначенню тих психолінгводидактичних принципів, які випливають із розуміння фразеологізмів і як психолінгвістичних одиниць: особливих блоків економного, точного, влучного й дотепного продукування й розуміння мовлення, а також упровадження цих принципів у прикладні галузі психолінгвістики, зокрема в психолінгвістику розвитку й підпорядковану їй у теоретичному та методологічному сенсі лінгводидактику; розкриттю на матеріалі конкретного експериментального дослідження досвіду з урахування психолінгвістичних засад під час розроблення методики збагачення мовлення дітей старшого дошкільного віку фразеологізмами для його розвитку.
Література
References
- Vygotsky, L. (1982). Myshlenie i rech’ [Thinking and speech]. Vol. 2. Moscow: Pedagogika.
- Vinogradov, V. (1955). Itogi obsuzhdenija voprosov stilistiki [Results of the discussed questions
on stylistics]. Voprosy Yjazykoznanija, 1, 60−87. - Dmitrjuk, N. (2009). Frazeologicheskij somatikon kak otrazhenie arhetipov jazykovogo soznanija
jetnosa [Phraseological somaticon as a reflection of archetypes of ethnic linguistic consciousness].
Voprosy Psiholingvistiki, 10, 30−33. - Jermolenko, S. (1987). Fol’klor i literaturna mova [Folklore and a literary language]. Kyiv:
Naukova dumka. - Kalmykova, L. (2008). Psyhologija formuvannja movlennjevoi’ dijal’nosti u ditej doshkil’nogo
viku [Psychology of speech activity formation in children of a pre-school age]. Kyiv: Feniks. - Kasares, H. (1985). Vvedenie v sovremennuju leksikografiju [Introduction into contemporary
lexicography]. Moskva : Izd-vo inostr. lit. - Kovshova, M. (2010). Lingvokul’turologicheskij analiz i associativnyj jeksperiment vo
vzaimodejstvii: na primere frazeologizmov so slovom-komponentom hleb [Lingvoculturological analysis
and associative experiment in interaction: on the example of phraseologisms having a component bre].
Voprosy psiholingvistiki, 2 (12), 165−176. - Kosmeda, T. (2000). Aksiologichni aspekty pragmalingvistyky [Axiological aspects of
pragmalinguistics]. L’viv : LNU im. Ivana Franka. - Leontyev, A. (2003). Osnovy psiholingvistiki [Bases of psycholinguistics]. Moscow: Smysl.
- Lepeshaw, I. (1998). Frazealogija suchasnaj belaruskaj movy [Phraseology of modern
Byelorussian language]. Minsk: Vysshaya Shkola. - Mit’kina, I. (2002). Osvoenie frazeologizmov starshimi doshkol’nikami [Learning
phraseologisms by senior preschoolers]. Razvitie detskoj rechi: tradicii i perspektivy: materialy
konferencii. Moscow: Izd. RAO. 47−48. - Novikova, A. (2012). K voprosu o neverbal’nom komponente frazeologii [On the problem of
nonverbal component of phraseology]. Zhizn’ Yazyka v Kul’ture i Sotsiume-3, 40−43. - Stepanova, A. (2012). Psiholingvisticheskij podhod k opisaniju frazeologicheskih edinic
russkogo jazyka [Psycholinguistic approach to description of Russian phraseological units]. Voprosy
psiholingvistiki, 1 (15), 124−133. - Uzhchenko, V., Uzhchenko, D. (2007). Frazeologija suchasnoi’ ukrai’ns’koi’ movy
[Phraseology of modern Ukrainian language]. Kyiv: Znannia.