Ефективність когнітивно-поведінкового тренінгу як засобу зниження вербальних проявів тривожності у ситуаціях емоційної напруги

Автор(и)

  • Олеся Турчак Національний університет біоресурсів і природокористування України

Ключові слова:

когнітивно-поведінковий тренінг, вербальні прояви тривожності, ситуації емоційної напруги, мовленнєва тривожність, ситуативна тривожність, особистісна тривожність, емоційна лабільність, інтровертованість.

Анотація

Мета дослідження – аналіз ефективності когнітивно-поведінкового тренінгу як засобу зниження вербальних проявів тривожності в ситуаціях емоційної напруги. Відповідно до поставленої мети в статті відображено результати апробації когнітивно-поведінкового тренінгу з формування контролю за вербальними проявами тривожності студентів у ситуаціях емоційної напруги. У дослідженні взяли участь 40 осіб, студентів першого курсу природничих спеціальностей. І експериментальна, і контрольна групи складались із 20 чоловік (10 хлопців і 10 дівчат у кожній). Установлено, що проведення когнітивно-поведінкового тренінгу сприяло зниженню рівня мовленнєво тривожності (t=6,3; n=20; при p≤0,05), ситуативної тривожності (t=3,7; n=20; при p≤0,05) й особистісної тривожності (t=7,1; n=20; при p≤0,05) студентів експериментальної групи. Крім того, у представників експериментальної групи виявлено значне зниження показників емоційної лабільності (t=5; n=20; при p≤0,05), а також збільшення показників інтровертованості (t=2,1; n=20; при p≤0,05). Отримані дані свідчать про те, що проведений зі студентами експериментальної групи тренінг сприяє розвитку навичок саморегуляції студентів, розвиває в них стійкість до ситуацій емоційної напруги, а також формує готовність до спілкування з іншими людьми. Це дає змогу стверджувати, що когнітивноповедінковий тренінг – ефективний засіб зниження вербальних проявів тривожності в ситуаціях емоційної напруги.

Література

References

  • Bohonkova, Yu. (2005) Osobystisni Сhynnyky Sotsialno-Psyhologichnoi Adaptatsi
    Pershokursnykiv do Umov Vyschyh Navchalnyh Zakladiv [Personality Factors of Social and
    Psychological Adjustment of Freshmen to the Terms of Higher Education Institutions]. Luhansk.
  • Izard, K. (1999). Psihologiia Emotsii [Psychology of Emotions]. St. Petersburg: Piter.
  • Korobko, O. (2010). Stan emotsiinoi naprugy u navchalnomu protsesi ta kognityvnopovedinkovi zasoby iogo podolannia [Emotional anxiety in educational process and cognitivebehavioral means of its overcoming]. Naukovi Zapysky, 14, 177–185. Ostroh: Ostrozka
    Akademiia.
  • Korsini, R. (2003). Psihologicheskaia Entsiklopedia [Psychological Encyclopedia].
    St. Petersburg: Piter.
  • Krylov, A. (2007). Praktikum po Obschei, Eksperimentalnoi i Prikladnoi Psihologii
    [Manual on General, Experimental and Applied Psychology]. St. Petersburg: Piter.
  • Leontyev, A. (1997). Osnovy Psiholingvistiki [Foundations of Psycholinguistics].
    Moscow.
  • Turchak, O. (2014). Treningova programa ormuvannia kontroliu za kharakterystykamy
    movlennia studentiv u sytuatsiiah emotsiinoi naprugy [Training Program to Establish Control
    over the Characteristics of Students’ Speech in Situations of Emotional Stress]. Kyiv: Komprynt.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Олеся Турчак, Національний університет біоресурсів і природокористування України

Завантаження

Опубліковано

2015-05-25

Номер

Розділ

Том 2, №1, 2015

Як цитувати

Турчак, О. (2015). Ефективність когнітивно-поведінкового тренінгу як засобу зниження вербальних проявів тривожності у ситуаціях емоційної напруги. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 2(1), 141-150. https://eejpl.vnu.edu.ua/index.php/eejpl/article/view/180