Ефективність когнітивно-поведінкового тренінгу як засобу зниження вербальних проявів тривожності у ситуаціях емоційної напруги
Ключові слова:
когнітивно-поведінковий тренінг, вербальні прояви тривожності, ситуації емоційної напруги, мовленнєва тривожність, ситуативна тривожність, особистісна тривожність, емоційна лабільність, інтровертованість.Анотація
Мета дослідження – аналіз ефективності когнітивно-поведінкового тренінгу як засобу зниження вербальних проявів тривожності в ситуаціях емоційної напруги. Відповідно до поставленої мети в статті відображено результати апробації когнітивно-поведінкового тренінгу з формування контролю за вербальними проявами тривожності студентів у ситуаціях емоційної напруги. У дослідженні взяли участь 40 осіб, студентів першого курсу природничих спеціальностей. І експериментальна, і контрольна групи складались із 20 чоловік (10 хлопців і 10 дівчат у кожній). Установлено, що проведення когнітивно-поведінкового тренінгу сприяло зниженню рівня мовленнєво тривожності (t=6,3; n=20; при p≤0,05), ситуативної тривожності (t=3,7; n=20; при p≤0,05) й особистісної тривожності (t=7,1; n=20; при p≤0,05) студентів експериментальної групи. Крім того, у представників експериментальної групи виявлено значне зниження показників емоційної лабільності (t=5; n=20; при p≤0,05), а також збільшення показників інтровертованості (t=2,1; n=20; при p≤0,05). Отримані дані свідчать про те, що проведений зі студентами експериментальної групи тренінг сприяє розвитку навичок саморегуляції студентів, розвиває в них стійкість до ситуацій емоційної напруги, а також формує готовність до спілкування з іншими людьми. Це дає змогу стверджувати, що когнітивноповедінковий тренінг – ефективний засіб зниження вербальних проявів тривожності в ситуаціях емоційної напруги.
Література
References
- Bohonkova, Yu. (2005) Osobystisni Сhynnyky Sotsialno-Psyhologichnoi Adaptatsi
Pershokursnykiv do Umov Vyschyh Navchalnyh Zakladiv [Personality Factors of Social and
Psychological Adjustment of Freshmen to the Terms of Higher Education Institutions]. Luhansk. - Izard, K. (1999). Psihologiia Emotsii [Psychology of Emotions]. St. Petersburg: Piter.
- Korobko, O. (2010). Stan emotsiinoi naprugy u navchalnomu protsesi ta kognityvnopovedinkovi zasoby iogo podolannia [Emotional anxiety in educational process and cognitivebehavioral means of its overcoming]. Naukovi Zapysky, 14, 177–185. Ostroh: Ostrozka
Akademiia. - Korsini, R. (2003). Psihologicheskaia Entsiklopedia [Psychological Encyclopedia].
St. Petersburg: Piter. - Krylov, A. (2007). Praktikum po Obschei, Eksperimentalnoi i Prikladnoi Psihologii
[Manual on General, Experimental and Applied Psychology]. St. Petersburg: Piter. - Leontyev, A. (1997). Osnovy Psiholingvistiki [Foundations of Psycholinguistics].
Moscow. - Turchak, O. (2014). Treningova programa ormuvannia kontroliu za kharakterystykamy
movlennia studentiv u sytuatsiiah emotsiinoi naprugy [Training Program to Establish Control
over the Characteristics of Students’ Speech in Situations of Emotional Stress]. Kyiv: Komprynt.