Синтагма як одиниця аналізу мовленнєвого досвіду

Автор(и)

  • Марина Орап Тернопільський національний університет імені Володимира Гнатюка, Україна

Ключові слова:

мовлення, мовленнєвий досвід, синтагма, предикативні та непредикативні синтагми.

Анотація

Розкрито проблема аналізу одиниці мовленнєвого досвіду. Дослідженно організацію мовленнєвого досвіду, що дало змогу виконати аналіз останнього за елементами та виокремити внутрішню й зовнішню структури, а також закономірності їх організації. Подальше вивчення змісту мовленнєвого досвіду особистості неможливе без аналізу за одиницями. У результаті теоретичного аналізу одиницею мовленнєвого досвіду визначено синтагму. Означення синтагми одиницею мовлення, у якій як у найменшій часточці втілено в єдності семантичні, синтаксичні та інтонаційні аспекти, дає змогу аналізувати синтагму як одиницю, у якій відображено особливості мовленнєвого досвіду загалом. Для перевірки гіпотези виконано аналіз наративів у двох вікових вибірках на предмет вияву переважаючого типу синтагми. Результати емпіричного дослідження засвідчили: розвиток й удосконалення мовленнєвого досвіду відбуваються в напрямі збільшення частки релятивних та об’єктних синтагм у текстах. Це означає, що вдосконалення способів і засобів мовленнєвого освоєння особистістю світу відображається в збільшенні й розширенні зв’язків, у які залучається значення слова в структурній будові мовленнєвого досвіду. Отже, враховуючи визначені закономірності організації мовленнєвого досвіду, ми дійшли висновку про те, що синтагма як одиниця мовленнєвого досвіду уможливлюєопис особливостей будови та змісту всіх структурних елементів мовленнєвого досвіду.

Література

References

  • Chepelieva, N. (2009). Rozuminnia ta interpretaciia osobystogo dosvidu u konteksti
    psykhologichnoi germenevtyky [Understanding and interpretation of personal experience in the
    context of psychological hermeneutics]. Naukovi Zapysky Natsionalnogo Universytetu “Ostrozka
    Akademia”, 12, 8–21. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nznuoapp_2009_12_4.pdf
  • Filatova, O. (2012). Movni I movlennevi odynyci ta yih vidnoshennia do porodzhennia,
    structuruvannia I spryimannia movlennia [Language and speech units and their relation to the
    generation, structuring and perception of the speech]. Lingvistychni Studii, 25, 43–48.
  • Filatova, O. (2010). Sintagma kak edinitsa porozhdeniya i vospriyatiya rechi, eyo
    smyislovyie i grammaticheskie priznaki [Syntagma as a unit of generation and perception of
    speech, its semantic and the grammatical features]. Aktualni Problemy Slovjanskoji Filolohii, 3,
    315–324.
  • Orap, M. (2014). Psikholohiya Movlennevogo Dosvidu Osobystosti [The psychology of
    the personality’s speech experience]. Ternopil: Pidruchnyky i Posibnyky.
  • Reformatskiy, A. (2004). Vvedenye v Yazykovedenije [Introduction to Linguistics].
    Moscow: Aspekt-Press.
  • Setrov, M. (1972). Osnovy funktsionalnoi teorii organizatsii [Basics of the functional
    theory of organization]. Leningrad: Nauka.
  • Vygotsky, L. (2000). Mysl i Slovo [Thought and Word]. (pp. 462–512). In: Psikholohiya.
    Moscow: PERSE
  • Wittgenstein, L. (1995). Filosofski Doslidzhennia [Tractatus Logico-Philosophicus].
    Kyiv: Osnovy. Retrieved from: http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000273/

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Марина Орап, Тернопільський національний університет імені Володимира Гнатюка, Україна

Завантаження

Опубліковано

2015-05-25

Номер

Розділ

Том 2, №1, 2015