Мовленнєва діяльність як складова частина предмета психолінгвістики

Автор(и)

  • Лариса Калмикова Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди, Україна

Ключові слова:

мовлення, активність, діяльність, психолінгвістика, механізми.

Анотація

У статті розглянуто питання становлення в психології та психолінгвістиці феномену мовленнєвої діяльності, динаміки змін у його визначенні й специфікації; подано результати порівняльного аналізу розвитку психолінгвістики та її категоріального апарату в зарубіжній і східноєвропейській (вітчизняній) науці, методологічні розбіжності й спільні позиції. Значну увагу в статті приділено витокам теорії мовленнєвої діяльності, яка пізніше еволюціонувала в психолінгвістику, де й виокремилась одна зі її складових частин предмета дослідження – мовленнєва діяльність; визначенню предмета психолінгвістики як співвідношення особистості зі структурою та функціями мовленнєвої діяльності, з одного боку, та мовою як головною утворювальною характеристикою образу світу людини – з іншого; розвитку психолінгвістики, яка органічно увійшла в систему психологічних наук про породження, функціонування й будову психічного відображення реальності, що опосередковує життя індивідів; змінам, що відбулися в категоріальному апараті цієї науки: мовленнєва діяльність і мова почали розглядатися як складники, які беруть участь у формуванні та функціонуванні психічного відображення, а також у процесі опосередкування ним життєдіяльності людей; висвітленню співвідношення мовленнєвої активності й мовленнєвої діяльності, виокремленню істотних ознак, які характеризують її як найвищий ступінь мовленнєвої активності; позиції більшості психологів і лінгвістів, які виокремлюють такі основні ознаки мовленнєвої діяльності, як наявність збуджувально-мотиваційної частини (потреба, мотив, мета), предмета діяльності, відповідність предмета діяльності її мотиву, наявність продукту й результату діяльності, спланованість, структурність, цілеспрямованість; виділенню основних категорій мовленнєвої діяльності через такі її характеристики, як суб’єктність діяльності, структурна організація, предметність, механізми, єдність внутрішнього та зовнішнього планів, єдність смислового змісту й форми; представлення мовленнєвої діяльності як самостійної діяльності з особливим мовленнєвим мотивом, а саме смислоформулюванням і смислоформуванням.

Література

References

  • Vygotsky, L. (2000). Mysl i Slovo [Thought and Word]. Psychology. 462–512.
  • Zimnyaya, I. (2001). Lingvopsihologiya Rechevoy Deyatelnosti [Linguopsychology of Speech
    Activity] Moscow: MODEK.
  • Kalmykova, L. (2010). Rozvytok Movlennyevoyi Diyalnosti Ditey Doshkilnoho Viku [Speech
    Development of Preschool Children]. Pereyaslav-Khmelnytskyi: SKD.
  • Kalmykova, L. (2010). Psykhologiya rozvytku movlennyevoyi diyalnosti ditej doshkil`nogo
    viku [Psychology of preschoolers’ development of speech]. Unpublished Doctoral dissertation. Kyiv.
  • Leontyev, A. (1969). Psikholingvisticheskie Edinitsy i Porozhdenie Rechevogo Vyskazyvaniya
    [Psycholinguistic Units and Production of Speech Utterance]. Moscow: Nauka.
  • Leontyev, A. (1969). Yazyk, Rech, Rechevaya Deyatelnost [Language, Speech, Speech
    Activity]. Moscow: Prosveshchenie.
  • Leontyev, A. (1990). Psikholingvistika [Psycholinguistics]. Linguistic Encyclopedic
    Dictionary. Moscow: Sovetskaya Entsiklopediya, 404–405.
  • Leontyev, A. (1990). L. S. Vygotsky [L. S. Vygotsky]. Moscow: Prosveshchenie.
  • Leontyev, A. (1997). Psikhologiya Obshcheniya [Psychology of Communication]. Moscow:
    Smysl.
  • Leontyev, A. (2003). Osnovy Psikholingvistiki [Fundamentals of Psycholinguistics].
    Moscow: Smysl; S.-Petersburg: Lan.
  • Leontyev, A. (1974). Obshchee ponyatie o deyatelnosti [General notion on activity]. Osnovy
    Teorii Rechevoy Deyatelnosti, 5–20.
  • Leontyev, A. (1974). Deyatelnost. Soznanie. Lichnost [Activities. Consciousness.
    Personality]. Moscow: Izdatelstvovo Politicheskie materialy.
  • Psikhologiya: Slovar (1990) [Psychology: dictionary]. V. A. Petrovsky, M. G. Yaroshevsky,
    Eds. Moscow: Politizdat.
  • Rubinshteyn, S. (2000). Osnovy obshchey psikhologii [Fundamentals of general psychology].
    S.-Petersburg: Piter.
  • Rumyantseva, I. (2004). Psikhologiya rechi i lingvopedagogicheskaya psikhologiya
    [Psychology of speech and ligvopedagogical psychology]. Moscow: PER SE; Logos.
  •  

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Лариса Калмикова, Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди, Україна

Завантаження

Опубліковано

2015-05-25

Номер

Розділ

Том 2, №1, 2015

Як цитувати

Калмикова, Л. (2015). Мовленнєва діяльність як складова частина предмета психолінгвістики. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 2(1), 59-67. https://eejpl.vnu.edu.ua/index.php/eejpl/article/view/170