Мовленнєва діяльність як складова частина предмета психолінгвістики
Ключові слова:
мовлення, активність, діяльність, психолінгвістика, механізми.Анотація
У статті розглянуто питання становлення в психології та психолінгвістиці феномену мовленнєвої діяльності, динаміки змін у його визначенні й специфікації; подано результати порівняльного аналізу розвитку психолінгвістики та її категоріального апарату в зарубіжній і східноєвропейській (вітчизняній) науці, методологічні розбіжності й спільні позиції. Значну увагу в статті приділено витокам теорії мовленнєвої діяльності, яка пізніше еволюціонувала в психолінгвістику, де й виокремилась одна зі її складових частин предмета дослідження – мовленнєва діяльність; визначенню предмета психолінгвістики як співвідношення особистості зі структурою та функціями мовленнєвої діяльності, з одного боку, та мовою як головною утворювальною характеристикою образу світу людини – з іншого; розвитку психолінгвістики, яка органічно увійшла в систему психологічних наук про породження, функціонування й будову психічного відображення реальності, що опосередковує життя індивідів; змінам, що відбулися в категоріальному апараті цієї науки: мовленнєва діяльність і мова почали розглядатися як складники, які беруть участь у формуванні та функціонуванні психічного відображення, а також у процесі опосередкування ним життєдіяльності людей; висвітленню співвідношення мовленнєвої активності й мовленнєвої діяльності, виокремленню істотних ознак, які характеризують її як найвищий ступінь мовленнєвої активності; позиції більшості психологів і лінгвістів, які виокремлюють такі основні ознаки мовленнєвої діяльності, як наявність збуджувально-мотиваційної частини (потреба, мотив, мета), предмета діяльності, відповідність предмета діяльності її мотиву, наявність продукту й результату діяльності, спланованість, структурність, цілеспрямованість; виділенню основних категорій мовленнєвої діяльності через такі її характеристики, як суб’єктність діяльності, структурна організація, предметність, механізми, єдність внутрішнього та зовнішнього планів, єдність смислового змісту й форми; представлення мовленнєвої діяльності як самостійної діяльності з особливим мовленнєвим мотивом, а саме смислоформулюванням і смислоформуванням.
Література
References
- Vygotsky, L. (2000). Mysl i Slovo [Thought and Word]. Psychology. 462–512.
- Zimnyaya, I. (2001). Lingvopsihologiya Rechevoy Deyatelnosti [Linguopsychology of Speech
Activity] Moscow: MODEK. - Kalmykova, L. (2010). Rozvytok Movlennyevoyi Diyalnosti Ditey Doshkilnoho Viku [Speech
Development of Preschool Children]. Pereyaslav-Khmelnytskyi: SKD. - Kalmykova, L. (2010). Psykhologiya rozvytku movlennyevoyi diyalnosti ditej doshkil`nogo
viku [Psychology of preschoolers’ development of speech]. Unpublished Doctoral dissertation. Kyiv. - Leontyev, A. (1969). Psikholingvisticheskie Edinitsy i Porozhdenie Rechevogo Vyskazyvaniya
[Psycholinguistic Units and Production of Speech Utterance]. Moscow: Nauka. - Leontyev, A. (1969). Yazyk, Rech, Rechevaya Deyatelnost [Language, Speech, Speech
Activity]. Moscow: Prosveshchenie. - Leontyev, A. (1990). Psikholingvistika [Psycholinguistics]. Linguistic Encyclopedic
Dictionary. Moscow: Sovetskaya Entsiklopediya, 404–405. - Leontyev, A. (1990). L. S. Vygotsky [L. S. Vygotsky]. Moscow: Prosveshchenie.
- Leontyev, A. (1997). Psikhologiya Obshcheniya [Psychology of Communication]. Moscow:
Smysl. - Leontyev, A. (2003). Osnovy Psikholingvistiki [Fundamentals of Psycholinguistics].
Moscow: Smysl; S.-Petersburg: Lan. - Leontyev, A. (1974). Obshchee ponyatie o deyatelnosti [General notion on activity]. Osnovy
Teorii Rechevoy Deyatelnosti, 5–20. - Leontyev, A. (1974). Deyatelnost. Soznanie. Lichnost [Activities. Consciousness.
Personality]. Moscow: Izdatelstvovo Politicheskie materialy. - Psikhologiya: Slovar (1990) [Psychology: dictionary]. V. A. Petrovsky, M. G. Yaroshevsky,
Eds. Moscow: Politizdat. - Rubinshteyn, S. (2000). Osnovy obshchey psikhologii [Fundamentals of general psychology].
S.-Petersburg: Piter. - Rumyantseva, I. (2004). Psikhologiya rechi i lingvopedagogicheskaya psikhologiya
[Psychology of speech and ligvopedagogical psychology]. Moscow: PER SE; Logos.