Розвиток здатності до антиципації в навчальній діяльності
Ключові слова:
антиципація, уява, образ, активізація, допитливість, розумова діяльність, пошукова діяльність.Анотація
У статті висвітлено ефективність прийомів, які активізують антиципуючу функцію уяви учнів-старшокласників на уроках української літератури, збагачують емоційний світ учня, його естетичний досвід й одночасно сприяють розвитку когнітивної сфери. Антиципація є інтелектуальною активністю, спрямованою на випереджальне відображення, моделювання майбутнього. Завдяки їй реалізується рух думки, спрямований на з’ясування невідомого. Використання в навчальному процесі переважно однотипних схем засвоєння знань призводить до недостатнього розвитку функції образу уяви й, у результаті, до формалізму знань, зниження інтересу до навчання. Постійна опора на образ, уміння працювати з образом у художній літературі надає всьому процесу засвоєння знань особистісно значущого, творчого характеру, робить засвоєні знання емоційно насиченими, активізує творчу уяву учнів. Сприятливі умови для розвитку в школярів живої сили основної функції уяви – антиципації – створюються на уроках української літератури, зокрема при сприйманні ними літературних творів. Розвиток антиципацiї можна цілеспрямовано вдосконалювати в умовах організованого навчання, яке передбачає оволодіння вміннями моделювати у внутрішньомисленнєвому просторі, пошуку розв’язку завдання. Систематичне розв’язування старшокласниками мисленнєвих завдань моделювального характеру з використанням ускладнюваних умов формує в них прогностичні вміння щодо мисленнєвих перетворень – провідних дій, які забезпечують антиципацію. Подальші перспективи дослідження вбачаються у вивченні психологічних особливостей розвитку антиципації в онтогенезі та пов’язаних iз цим якісних змін у когнiтивно-особистiснiй сфері учнів.
Література
References
- Batrachenko, I. (1996). Vstup do Psykholohiyi Antytsypatsiyi [Introduction to psychology
of anticipation]. Dnipropetrovsk: Dnipropetrovsk State University. - Batrachenko, I. (1996). Psykholohiya rozvytku antytsypatsiyi liudyny [Psychology of
human anticipation development]. Dnipropetrovsk: Dnipropetrovsk State University - Brushlinsky, V. (1979). Myshleniye i Prognozirovaniye [Thinking and Prognostication].
Moscow: Mysl, 1979. - Lomov, B. (1985). Teoreticheskiye i Metodolgicheskiye Problemy Psikhologii
[Theoretical and Methodological Issues of Psychology]. Moscow: Nauka. - Lomov, B. (1990). Pamiat i antitsipatsiya [Memory and anticipation]. In: Issledovaniya
Pamiati. (pp. 45–53). N. Korzh (ed.). Moscow: Nauka. - Lomov, B., Surkov, E. (1980). Antitsipatsiya v Strukture Deyatelnosti [Anticipation in
Activity Structure]. Moscow: Nauka.