Розвиток здатності до антиципації в навчальній діяльності

Автор(и)

  • Наталія Вічалковська Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Україна
  • Оксана Іванашко Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Україна

Ключові слова:

антиципація, уява, образ, активізація, допитливість, розумова діяльність, пошукова діяльність.

Анотація

У статті висвітлено ефективність прийомів, які активізують антиципуючу функцію уяви учнів-старшокласників на уроках української літератури, збагачують емоційний світ учня, його естетичний досвід й одночасно сприяють розвитку когнітивної сфери. Антиципація є інтелектуальною активністю, спрямованою на випереджальне відображення, моделювання майбутнього. Завдяки їй реалізується рух думки, спрямований на з’ясування невідомого. Використання в навчальному процесі переважно однотипних схем засвоєння знань призводить до недостатнього розвитку функції образу уяви й, у результаті, до формалізму знань, зниження інтересу до навчання. Постійна опора на образ, уміння працювати з образом у художній літературі надає всьому процесу засвоєння знань особистісно значущого, творчого характеру, робить засвоєні знання емоційно насиченими, активізує творчу уяву учнів. Сприятливі умови для розвитку в школярів живої сили основної функції уяви – антиципації – створюються на уроках української літератури, зокрема при сприйманні ними літературних творів. Розвиток антиципацiї можна цілеспрямовано вдосконалювати в умовах організованого навчання, яке передбачає оволодіння вміннями моделювати у внутрішньомисленнєвому просторі, пошуку розв’язку завдання. Систематичне розв’язування старшокласниками мисленнєвих завдань моделювального характеру з використанням ускладнюваних умов формує в них прогностичні вміння щодо мисленнєвих перетворень – провідних дій, які забезпечують антиципацію. Подальші перспективи дослідження вбачаються у вивченні психологічних особливостей розвитку антиципації в онтогенезі та пов’язаних iз цим якісних змін у когнiтивно-особистiснiй сфері учнів.

Література

References

  • Batrachenko, I. (1996). Vstup do Psykholohiyi Antytsypatsiyi [Introduction to psychology
    of anticipation]. Dnipropetrovsk: Dnipropetrovsk State University.
  • Batrachenko, I. (1996). Psykholohiya rozvytku antytsypatsiyi liudyny [Psychology of
    human anticipation development]. Dnipropetrovsk: Dnipropetrovsk State University
  • Brushlinsky, V. (1979). Myshleniye i Prognozirovaniye [Thinking and Prognostication].
    Moscow: Mysl, 1979.
  • Lomov, B. (1985). Teoreticheskiye i Metodolgicheskiye Problemy Psikhologii
    [Theoretical and Methodological Issues of Psychology]. Moscow: Nauka.
  • Lomov, B. (1990). Pamiat i antitsipatsiya [Memory and anticipation]. In: Issledovaniya
    Pamiati. (pp. 45–53). N. Korzh (ed.). Moscow: Nauka.
  • Lomov, B., Surkov, E. (1980). Antitsipatsiya v Strukture Deyatelnosti [Anticipation in
    Activity Structure]. Moscow: Nauka.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

  • Наталія Вічалковська , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Україна
  • Оксана Іванашко, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Україна

Завантаження

Опубліковано

2015-12-09

Номер

Розділ

Том 2, №2, 2015

Як цитувати

Вічалковська , Н., & Іванашко, О. (2015). Розвиток здатності до антиципації в навчальній діяльності. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 2(2), 159-167. https://eejpl.vnu.edu.ua/index.php/eejpl/article/view/159