Семантична біжучість та гендерні відмінності серед дітей
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.2.sorКлючові слова:
діти шкільного віку, гендерні відмінності, семантична обробка, живі істоти, неістоти.Анотація
Згідно з даними досліджень у галузі когнітивної психології, існують відмінності в переробленні мовних даних чоловіками та жінками. Виявлено, що жінки, як правило, більш вправні в певних семантичних категоріях, як-от: фрукти, овочі та меблі. Чоловіки ж краще за жінок орієнтуються в таких семантичних категоріях: інструменти та транспорт. У статті йдеться про експеримент, який проведено серед аргентинських дітей – носіїв іспанської мови, що полягав у визначенні можливих гендерних відмінностей під час
виконання завдання на семантичну біжучість, а саме в категоріях з розряду істот та неістот. В експерименті взяла участь група з 86 дітей віком від 8 до 12 років (51,16 % хлопчиків), яким було запропоновано шість семантичних категорій, три з яких із розряду істот (тварини, фрукти/овочі, частини тіла), та три з розряду неістот (транспорт, одяг та музичні інструменти). Було зафіксовано генедрні відмінності у виконанні мовних завдань на основі різних семантичних категорій. Респонденти жіночої статі надали більшу кількість слів у категоріях істот, а саме: тварин, фруктів та овочів. Одержані дані засвідчують вроджену концептуальну організацію розуму, на який, імовірно, здатні впливати культурні чинники і/або навчання.
Література
References
- Albanese, E., Capitani, E., Barbarotto, R., & Laiacona, M. (2000). Semantic category
dissociations, familiarity and gender. Cortex, 36, 733–746. - Barbarotto, R., Laiacona, M., & Capitani, E. (2008). Does sex influence the age of acquisition
of common names? A contrast of different semantic categories. Cortex, 44(9), 1161–1170. doi:
http://dx.doi.org/10.1016/j.cortex.2007.08.016 - Capitani, E., Laiacona, M., & Barbarotto, R. (1999). Gender affects Word retrieval of certain
categories in semantic fluency tasks. Cortex, 35, 273–278. doi:
http://dx.doi.org/10.1016/S0010-9452(08)70800-1 - Capitani, E., Laiacona, M., Mahon, B. Z., & Caramazza, A. (2003). What are the facts of
semantic category-specific deficits? A critical review of the clinical evidence. Cognitive
Neuropsychology, 20, 213–261. doi: http://dx.doi.org/10.1080/02643290244000266 - Caramazza, A., & Mahon, B. Z. (2003). The organization of conceptual knowledge: The
evidence from category-specific semantic deficits. Trends in Cognitive Sciences, 7, 354–361. - Caramazza, A., & Mahon, B. Z. (2006). The organisation of conceptual knowledge in the
brain: the future’s past and some future directions. Cognitive Neuropsychology, 23, 13–38 - Caramazza, A., & Shelton, J. R. (1998). Domain-specific knowledge systems in the brain: The
animate-inanimate distinction Journal of Cognitive Neuroscience, 10, 1–34. doi:
http://dx.doi.org/10.1162/089892998563752 - Casals-Coll, M., Sánchez-Benavides, G., Quintana, M., Manero, R. M., Rognoni, T., Calvo, L.,
& Peña-Casanova, J. (2013). Estudios normativos españoles en población adulta joven
(proyecto NEURONORMA jóvenes): normas para los test de fluencia verbal. Neurología,
28(1), 33–40. - Fumagalli, J.; Sorinano, F.; Shalom, D.; Barreyro, J.P; Martinez Cuitiño, M.M (In press).
Phonological and semantic verbal fluency task in a sample of Argentinean children. Temas em
Psychologia, 25(3). - Gainotti, G. (2005). The influence of gender and lesion location on naming disorders for
animals, plants and artefacts. Neuropsychologia, 43, 1633–1644. doi:
http://dx.doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2005.01.016 - Gainotti, G., Ciaraffa, F., Silveri, M. C., & Marra, C. (2010). Different views about the nature
of gender-related asymmetries in task based on biological or artefact categories. Behavioural
Neurology, 22(3–4), 81–90. doi: http://dx.doi.org/10.1155/2010/410858 - Gainotti, G., Spinelli, P., Scaricamazza, E., & Marra, C. (2012). Asymmetries in genderrelated familiarity with different semantic categories. Data from normal adults. Behavioural
Neurology, 27(2), 175–181. doi: http://dx.doi.org/10.1155/2013/138646 - Gerlach, C., & Gainotti, G. (2016). Gender differences in category-specificity do not reflect
innate dispositions. Cortex 85, 46–53.doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.cortex.2016.09.022 - Hurks, P., Vles, J., Hendriksen, J., Kalff, A., Feron, F., Kroes, M., . . . Jolles, J. (2006).
Category Fluency Versus Initial Letter Fluency Over 60 Seconds as a Measure of Automatic and Controlled Processing in Healthy School-aged Children. Journal of Clinical and
Experimental Neuropsychology, 28, 284–295. doi: 10.1080/13803390590954191 - John, S., & Rajashekhar, B. (2014). Word retrieval ability on fluency task in typically
developing Malayalam-speaking children. Child Neuropsychology: A Journal on Normal and
Abnormal Development in Childhood and Adolescence, 20(2), 182–195. doi:
http://dx.doi.org/10.1080/09297049.2012.760538 - Koren, R., Kofman, O., & Berger, A. (2005). Analysis of word clustering in verbal fluency of
school-aged children. Archives of Clinical Neuropsychology, 20, 1087–1104. doi:
http://dx.doi.org/10.1016/j.acn.2005.06.012 - Laiacona, M., Barbarotto, R., & Capitani, E. (2006). Human evolution and the brain
representation of semantic knowledge: Is there a role for sex differences? Evol. Hum. Behav,
27, 158-168. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2005.08.002 - Laws, K. R. (1999). Gender afects latencies for naming living and nonliving things:
implications for familiarity. Cortex, 35, 729–733. - Laws, K. R. (2000). Category-specificity naming errors in normal subjects: the influence of
evolution and experience. Brain and Language, 75, 123–133. doi:
http://dx.doi.org/10.1006/brln.2000.2348 - Laws, K. R. (2004). Sex differences in lexical size across semantic categories. Personality and
invidual differences, 36, 23–32. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00048-5 - Leite, G., Pires, I., Aragão, L., Lemos, P., Gomes, E., Garcia, D., Barros, P., Alencar, J.,
Fichman, H. & Oliveira, R. (2016). Performance of Children in Phonemic and Semantic
Verbal Fluency Tasks. Psico-USF, 21(2), 293–304. https://dx.doi.org/10.1590/1413-
82712016210207 - Lozano Guitiérrez, A., & Ostrosky-Solís, F. (2006). Efecto de la edad y la escolaridad en la
fluidez verbal semántica: datos normativos en población hispanohablante. Revista Mexicana
de Psicología, 23(1), 37–44. - Mahon, B. Z., & Caramazza, A. (2003). Constraining questions about the organization and
representation of conceptual knowledge. Cognitive Neuropsychology, 20, 433–450. - Marino, J., Acosta Mesas, A., & Zorza, J. (2011). Control ejecutivo y fluidez verbal en
población infantil: medidas cuantitativas,cualitativas y temporales. Interdisciplinaria, 28(2),
245–260. - Marino, J., & Díaz-Fajreldines, H. (2011). Pruebas de fluidez verbal categoriales, fonológicas
y gramaticales en la infancia: factores ejecutivos y semánticos. Revista Chilena de
Neuropsicología, 6(1), 49–56. - Marra, C., Ferraccioli, M., & Gainotti, G. (2007). Gender-Related Dissociations of Categorical
Fluency in Normal Subjects and in Subjects With Alzheimer’s Disease. Neuropsychology,
21(2), 207–211. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0894-4105.21.2.207 - Martínez-Cuitiño, M.; Shalóm, D.; Borovinsky, G.; Szenkman, D. & Fumagalli, J. (2014)
¿Diferencias en el procesamiento semántico en niños en edad escolar? (77). Memorias del
VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, XXI
Jornadas de Investigación, décimo encuentro de investigadores en Psicología del Mercosur.
Adicciones: Desafíos y perspectivas para la investigación. - McKenna, P., & Parry, R. (1994). Category-specificity in the naming of natural and man-made
objects. Neuropsychological Rehabilitation, 4, 255–281. doi: 10.1080/09602019408401461 - Moreno-Martínez, F. J., & Montoro, P. R. (2008). The impact of dementia , age and sex on
category fluency: Greater deficits in women with Alzheimer’s disease. Cortex, 44,1256–1264. - Moreno-Martínez, F. J. & Moratilla-Pérez, I. (2016). Naming and Categorization in Healthy
Participants: Crowded Domains and Blurred Effects of Gender. The Spanish Journal of
Psychology 19, 49, 1–15. doi:10.1017/sjp.2016.59 - Nieto, A., Galtier, I., Barroso, J., & Espinosa, G. (2008). Fluencia verbal en niños españoles en
edad escolar: estudio normativo piloto y análisis de las estrategias organizativas. Revista de
Neurología, 46(1), 2–6. - Olabarrieta Landa, L., Benito Sanchez, I., Landa Torre, E., López Mugartza Iriarte, J., Alegret,
M., Arango-Lasprilla, J. (2015) The Effect of Specific Language on Performance on Verbal
Fluency Tasks in Basque-Spanish Bilinguals. Arch Clin
Neuropsychol, 30(6), 565. doi:10.1093/arclin/acv047.208 - Pekkala, S., Goral, M., Hyun, J., Obler, L. K., Erkinjuntti, T., & & Albert, M. (2009).
Semantic verbal fluency in two contrasting languages. Clin Linguist Phon., 23(6), 431–445.
doihttp://dx.doi.org/10.1080/02699200902839800 - Riva, D., Nichelli, F., & Devoti, M. (2000). Developmental Aspects of Verbal Fluency
Confrontation Naming in Children. Brain and Language, 71, 267–284. doi:
http://dx.doi.org/10.1006/brln.1999.2166 - Soriano, F., Fumagalli, J., Shalóm, D., Carden, J., Borovinsky, G., Manes, F., & MartínezCuitiño, M. (2015). Sex differences in a semantic fluency task. East European Journal of
Psycholinguistics, 2(1), 134–140. - Spreen, O., & Strauss, E. A. (1998). Compendium of neuropsychological tests (2nd ed.). New
York, NY: Oxford Univesity Press. - Tulving, E. (1972). Episodic and semantic memory. In E. Tulving & W. Donaldson (Eds.),
Organization Memory. New York: Academic Press.