Семантична біжучість та гендерні відмінності серед дітей

Автор(и)

  • Соріано Федеріко Institute of Translational and Cognitive Neuroscience (ITCN), Argentina
  • Фумагалі Джуліета
  • Дієго Шалом
  • Барейра Хуан Пабло
  • Мартінез-Квітіньо Макарена National Scientific and Technical Research Council (CONICET), Argentina

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.2.sor

Ключові слова:

діти шкільного віку, гендерні відмінності, семантична обробка, живі істоти, неістоти.

Анотація

Згідно з даними досліджень у галузі когнітивної психології, існують відмінності в переробленні мовних даних чоловіками та жінками. Виявлено, що жінки, як правило, більш вправні в певних семантичних категоріях, як-от: фрукти, овочі та меблі. Чоловіки ж краще за жінок орієнтуються в таких семантичних категоріях: інструменти та транспорт. У статті йдеться про експеримент, який проведено серед аргентинських дітей – носіїв іспанської мови, що полягав у визначенні можливих гендерних відмінностей під час
виконання завдання на семантичну біжучість, а саме в категоріях з розряду істот та неістот. В експерименті взяла участь група з 86 дітей віком від 8 до 12 років (51,16 % хлопчиків), яким було запропоновано шість семантичних категорій, три з яких із розряду істот (тварини, фрукти/овочі, частини тіла), та три з розряду неістот (транспорт, одяг та музичні інструменти). Було зафіксовано генедрні відмінності у виконанні мовних завдань на основі різних семантичних категорій. Респонденти жіночої статі надали більшу кількість слів у категоріях істот, а саме: тварин, фруктів та овочів. Одержані дані засвідчують вроджену концептуальну організацію розуму, на який, імовірно, здатні впливати культурні чинники і/або навчання.

Література

References

  • Albanese, E., Capitani, E., Barbarotto, R., & Laiacona, M. (2000). Semantic category
    dissociations, familiarity and gender. Cortex, 36, 733–746.
  • Barbarotto, R., Laiacona, M., & Capitani, E. (2008). Does sex influence the age of acquisition
    of common names? A contrast of different semantic categories. Cortex, 44(9), 1161–1170. doi:
    http://dx.doi.org/10.1016/j.cortex.2007.08.016
  • Capitani, E., Laiacona, M., & Barbarotto, R. (1999). Gender affects Word retrieval of certain
    categories in semantic fluency tasks. Cortex, 35, 273–278. doi:
    http://dx.doi.org/10.1016/S0010-9452(08)70800-1
  • Capitani, E., Laiacona, M., Mahon, B. Z., & Caramazza, A. (2003). What are the facts of
    semantic category-specific deficits? A critical review of the clinical evidence. Cognitive
    Neuropsychology, 20, 213–261. doi: http://dx.doi.org/10.1080/02643290244000266
  • Caramazza, A., & Mahon, B. Z. (2003). The organization of conceptual knowledge: The
    evidence from category-specific semantic deficits. Trends in Cognitive Sciences, 7, 354–361.
  • Caramazza, A., & Mahon, B. Z. (2006). The organisation of conceptual knowledge in the
    brain: the future’s past and some future directions. Cognitive Neuropsychology, 23, 13–38
  • Caramazza, A., & Shelton, J. R. (1998). Domain-specific knowledge systems in the brain: The
    animate-inanimate distinction Journal of Cognitive Neuroscience, 10, 1–34. doi:
    http://dx.doi.org/10.1162/089892998563752
  • Casals-Coll, M., Sánchez-Benavides, G., Quintana, M., Manero, R. M., Rognoni, T., Calvo, L.,
    & Peña-Casanova, J. (2013). Estudios normativos españoles en población adulta joven
    (proyecto NEURONORMA jóvenes): normas para los test de fluencia verbal. Neurología,
    28(1), 33–40.
  • Fumagalli, J.; Sorinano, F.; Shalom, D.; Barreyro, J.P; Martinez Cuitiño, M.M (In press).
    Phonological and semantic verbal fluency task in a sample of Argentinean children. Temas em
    Psychologia, 25(3).
  • Gainotti, G. (2005). The influence of gender and lesion location on naming disorders for
    animals, plants and artefacts. Neuropsychologia, 43, 1633–1644. doi:
    http://dx.doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2005.01.016
  • Gainotti, G., Ciaraffa, F., Silveri, M. C., & Marra, C. (2010). Different views about the nature
    of gender-related asymmetries in task based on biological or artefact categories. Behavioural
    Neurology, 22(3–4), 81–90. doi: http://dx.doi.org/10.1155/2010/410858
  • Gainotti, G., Spinelli, P., Scaricamazza, E., & Marra, C. (2012). Asymmetries in genderrelated familiarity with different semantic categories. Data from normal adults. Behavioural
    Neurology, 27(2), 175–181. doi: http://dx.doi.org/10.1155/2013/138646
  • Gerlach, C., & Gainotti, G. (2016). Gender differences in category-specificity do not reflect
    innate dispositions. Cortex 85, 46–53.doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.cortex.2016.09.022
  • Hurks, P., Vles, J., Hendriksen, J., Kalff, A., Feron, F., Kroes, M., . . . Jolles, J. (2006).
    Category Fluency Versus Initial Letter Fluency Over 60 Seconds as a Measure of Automatic and Controlled Processing in Healthy School-aged Children. Journal of Clinical and
    Experimental Neuropsychology, 28, 284–295. doi: 10.1080/13803390590954191
  • John, S., & Rajashekhar, B. (2014). Word retrieval ability on fluency task in typically
    developing Malayalam-speaking children. Child Neuropsychology: A Journal on Normal and
    Abnormal Development in Childhood and Adolescence, 20(2), 182–195. doi:
    http://dx.doi.org/10.1080/09297049.2012.760538
  • Koren, R., Kofman, O., & Berger, A. (2005). Analysis of word clustering in verbal fluency of
    school-aged children. Archives of Clinical Neuropsychology, 20, 1087–1104. doi:
    http://dx.doi.org/10.1016/j.acn.2005.06.012
  • Laiacona, M., Barbarotto, R., & Capitani, E. (2006). Human evolution and the brain
    representation of semantic knowledge: Is there a role for sex differences? Evol. Hum. Behav,
    27, 158-168. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2005.08.002
  • Laws, K. R. (1999). Gender afects latencies for naming living and nonliving things:
    implications for familiarity. Cortex, 35, 729–733.
  • Laws, K. R. (2000). Category-specificity naming errors in normal subjects: the influence of
    evolution and experience. Brain and Language, 75, 123–133. doi:
    http://dx.doi.org/10.1006/brln.2000.2348
  • Laws, K. R. (2004). Sex differences in lexical size across semantic categories. Personality and
    invidual differences, 36, 23–32. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00048-5
  • Leite, G., Pires, I., Aragão, L., Lemos, P., Gomes, E., Garcia, D., Barros, P., Alencar, J.,
    Fichman, H. & Oliveira, R. (2016). Performance of Children in Phonemic and Semantic
    Verbal Fluency Tasks. Psico-USF, 21(2), 293–304. https://dx.doi.org/10.1590/1413-
    82712016210207
  • Lozano Guitiérrez, A., & Ostrosky-Solís, F. (2006). Efecto de la edad y la escolaridad en la
    fluidez verbal semántica: datos normativos en población hispanohablante. Revista Mexicana
    de Psicología, 23(1), 37–44.
  • Mahon, B. Z., & Caramazza, A. (2003). Constraining questions about the organization and
    representation of conceptual knowledge. Cognitive Neuropsychology, 20, 433–450.
  • Marino, J., Acosta Mesas, A., & Zorza, J. (2011). Control ejecutivo y fluidez verbal en
    población infantil: medidas cuantitativas,cualitativas y temporales. Interdisciplinaria, 28(2),
    245–260.
  • Marino, J., & Díaz-Fajreldines, H. (2011). Pruebas de fluidez verbal categoriales, fonológicas
    y gramaticales en la infancia: factores ejecutivos y semánticos. Revista Chilena de
    Neuropsicología, 6(1), 49–56.
  • Marra, C., Ferraccioli, M., & Gainotti, G. (2007). Gender-Related Dissociations of Categorical
    Fluency in Normal Subjects and in Subjects With Alzheimer’s Disease. Neuropsychology,
    21(2), 207–211. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0894-4105.21.2.207
  • Martínez-Cuitiño, M.; Shalóm, D.; Borovinsky, G.; Szenkman, D. & Fumagalli, J. (2014)
    ¿Diferencias en el procesamiento semántico en niños en edad escolar? (77). Memorias del
    VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, XXI
    Jornadas de Investigación, décimo encuentro de investigadores en Psicología del Mercosur.
    Adicciones: Desafíos y perspectivas para la investigación.
  • McKenna, P., & Parry, R. (1994). Category-specificity in the naming of natural and man-made
    objects. Neuropsychological Rehabilitation, 4, 255–281. doi: 10.1080/09602019408401461
  • Moreno-Martínez, F. J., & Montoro, P. R. (2008). The impact of dementia , age and sex on
    category fluency: Greater deficits in women with Alzheimer’s disease. Cortex, 44,1256–1264.
  • Moreno-Martínez, F. J. & Moratilla-Pérez, I. (2016). Naming and Categorization in Healthy
    Participants: Crowded Domains and Blurred Effects of Gender. The Spanish Journal of
    Psychology 19, 49, 1–15. doi:10.1017/sjp.2016.59
  • Nieto, A., Galtier, I., Barroso, J., & Espinosa, G. (2008). Fluencia verbal en niños españoles en
    edad escolar: estudio normativo piloto y análisis de las estrategias organizativas. Revista de
    Neurología, 46(1), 2–6.
  • Olabarrieta Landa, L., Benito Sanchez, I., Landa Torre, E., López Mugartza Iriarte, J., Alegret,
    M., Arango-Lasprilla, J. (2015) The Effect of Specific Language on Performance on Verbal
    Fluency Tasks in Basque-Spanish Bilinguals. Arch Clin
    Neuropsychol, 30(6), 565. doi:10.1093/arclin/acv047.208
  • Pekkala, S., Goral, M., Hyun, J., Obler, L. K., Erkinjuntti, T., & & Albert, M. (2009).
    Semantic verbal fluency in two contrasting languages. Clin Linguist Phon., 23(6), 431–445.
    doihttp://dx.doi.org/10.1080/02699200902839800
  • Riva, D., Nichelli, F., & Devoti, M. (2000). Developmental Aspects of Verbal Fluency
    Confrontation Naming in Children. Brain and Language, 71, 267–284. doi:
    http://dx.doi.org/10.1006/brln.1999.2166
  • Soriano, F., Fumagalli, J., Shalóm, D., Carden, J., Borovinsky, G., Manes, F., & MartínezCuitiño, M. (2015). Sex differences in a semantic fluency task. East European Journal of
    Psycholinguistics, 2(1), 134–140.
  • Spreen, O., & Strauss, E. A. (1998). Compendium of neuropsychological tests (2nd ed.). New
    York, NY: Oxford Univesity Press.
  • Tulving, E. (1972). Episodic and semantic memory. In E. Tulving & W. Donaldson (Eds.),
    Organization Memory. New York: Academic Press.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

Завантаження

Опубліковано

2016-12-22

Номер

Розділ

Том 3, №2, 2016

Як цитувати

Соріано, Ф., Фумагалі , Д., Шалом, Д., Барейра Хуан Пабло, & Мартінез-Квітіньо Макарена. (2016). Семантична біжучість та гендерні відмінності серед дітей. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 3(2), 92-102. https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.2.sor