Знання та шкільна готовність дітей ромів

Автор(и)

  • Христо Кючуков Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences, Germany
  • Мілан Самко Constantine the Philosopher University, Nitra, Slovakia
  • Дагмар Копчанова Research Institute of Child Psychology and Pathopsychology, Bratislava, Slovakia
  • Петро Ігов Roma Cultural Center, Kyustendil, Bulgaria

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.2.kyu

Ключові слова:

ромські діти, діти ромів, екологічна теорія, інтегративна теорія, тест на оцінку знань ромської мови, підготовленість до школи.

Анотація

У статті представлено результати міжнародного дослідницького проекту, в якому взяли участь діти ромів віком від 3 до 6 років. Тридцять дітей із сімей ромів з Південно-західної Болгарії та тридцять дітей із сімей ромів зі Східної Словаччини пройшли психолінгвістичний тест ромською мовою з метою оцінки знань різних граматичних категорій. Автори зазначають, що в більшості країнах Східної Європи діти проходять психологічні тести і/або тести на визначення рівня інтелекту на офіційних мовах країни і, якщо дитина не розуміє тестове завдання через відсутність знань на цій мові, вважають, що їй характерна «легка форма розумової відсталості». Відтак, знання різних граматичних категорій дітьми їхньою рідною мовою не прийнято брати до уваги. Уперше в Європі розроблено психолінгвістичний тест ромською мовою для оцінки знань (розуміння та породження). Розроблений тест спрямований на оцінку знань таких категорій, як Wh-запитання, Wh-доповнення, пасивні дієслова, присвійність. Рівень розвитку дітей автори повʼязують із двома теоріями: екологічною теорією Огбу (1978) та інтегративною теорією розвитку дитини (García Coll et al. 1996). Теорія Огбу підкреслює важливість рідної культури в розвитку дітей і є суголосна з теорією Гарсії Кол і колег, адже полягає в тому, що ключовими чинниками розвитку мови та рівня підготовленості дітей до школи є домашнє оточення та соціально-економічний стан сімей, у яких виховуються діти-мігранти чи діти з числа меншин.

Література

References

  • Bafekr, S. (1999) Schools and their undocumented Polish and “Romany Gypsy” pupils.
    International Journal of Educational Research, 31, 295-302.
  • Bakalar, P. (2004) The IQ of Gypsies in Central Europe. The Mankind Quarterly, XLIV,
    (3&4), 291-300.
  • Berko, J. (1958). The child’s learning of English morphology. Word, 14, 150-177.
  • Bronfenbrenner U (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and
    design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Bronfenbrenner U (1986). Ecology of the family as a context for human development:
    Research perspectives. Developmental Psychology, 22, 723-742.
  • Cvorovic, J. (2014) The Roma: A Balkan Underclass. Ulster: Ulster Institute for Social
    Research.
  • Forget-Dubois, N., Lemelin, J.-P., Perusse, D., Tremblay, R. E. & Boivin, M. (2009). Early
    Child Language Mediates the Relation Between Home Environment and School
    Readiness. Child Development, 80 (3), 736-749.
  • García Coll, C., Lamberty, G., Jenkins, R., McAdoo, H. P., Crnic, K., Wasik, B. H. and
    García, H. V. (1996) An Integrative Model for the Study of Developmental Competencies
    in Minority Children. Child Development, 67 (5), 1891-1914.
  • Han, W.-J. (2006) Academic Achievements of Children in Immigrant Families.
    Educational Research and Review. 1 (8), 286-318.
  • Hollo, L. (2006) Equality for Roma in Europe. A Roadmap for Action. Budapest: OSI
  • Kezdi, G. and Kertesi, G. (2011) The Roma/non-Roma test score gap in Hungary.
    American Economic Review, 101 (3), 519-525.
  • Kyuchukov, H (2006). Desegregation of Roma schools in Bulgaria. Sofia: SEGA
  • Kyuchukov, H. (2014) Acquisition of Romani in a Bilingual Context. Psychology of
    Language and Communication, 18 (3), 211-225.
  • Kyuchukov, H., Kaleja, M. & Samko, M. (2016) Roma parents as educators of their
    children. Intecultural education, 26 (5), 444-448.
  • Neuman, S., & Marulis, L. M. (2010). The Effects of Vocabulary Intervention on Young
    Children’s Word Learning: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 80 (3),
    300-335.
  • Ogbu J. U. (1978). Minority Education and Caste: The American System in Cross-cultural
    Perspective. New York: Academic Press.
  • Ogbu J. U. (1981). Origins of human competence: A cultural ecological perspective. Child
    Development, 52, 413-429.
  • Ogbu, J. U. (1988). Cultural diversity and human development. In: D. Slaughter (Ed.),
    Black children and poverty: A developmental perspective. San Francisco: Jossey-Bass.
    11-28.
  • Parsons, Talcott. (1940). An Analytical Approach to the Theory of Social Stratification.
    American Journal of Sociology, 45 (6), 841-862.
  • Roskos, K., & Neuman, S. (2005). The state of pre-kindergartens standard. Early
    Childhood Research Quarterly, 20, 125-145.
  • Rushton, J. P. Cvorovic, J. and Bons, T. A. (2007). General mental ability in South Asians:
    Data from three Roma (Gypsy) communities in Serbia. Intelligence, 35(1), 1-12.
  • Rydland, V. (2009). “Whow-when I was going to pretend drinking it tasted coke for real!”
    Second-language learners’ out-of-frame talk in peer pretend play: A developmental study
    from preschool to first grade. European Journal of Developmental Psychology, 6 (2), 190-
    222.
  • Tomasello, M. (2003). Constructing a Language: A Usage-Based Theory of Language
    Acquisition. Cambridge, MA: Harvard University Press.

 

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

Завантаження

Опубліковано

2016-12-22

Номер

Розділ

Том 3, №2, 2016

Як цитувати

Кючуков, Х. ., Самко, М. ., Копчанова, Д. ., & Ігов, П. (2016). Знання та шкільна готовність дітей ромів. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 3(2), 49-60. https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.2.kyu