A Methodological Framework for the Interdisciplinary Literary Text Analysis

Authors

  • Bohdana Labinska Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University, Ukraine
  • Iryna Osovska Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University, Ukraine
  • Oxana Matiychuk Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University, Ukraine
  • Nataliia Vyspinska Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2020.7.2.lab

Keywords:

methodological tools, literary studies, linguistics, pedagogy, interdisciplinary literary text analysis, special educational needs, modern Ukrainian fairy tale, inclusion literature

Abstract

All scientific endeavours require researchers to develop an understanding of the available methodological tools to perform the needed studies. These tools can be applied depending on the field, purpose and context of the study. This article outlines and argues for ways to construct methodological framework appropriate for an in-depth interdisciplinary analysis of a literary text. The purpose of this study is to build the interdisciplinary methodological framework for literary text analysis using approaches of two humanities sciences – pedagogy and philology (linguistics and literature). The material for the research is a contemporary fairy tale Bunny Non-Hopper and His Brave Mommy by Oksana Drachkovska, Ukrainian writer and journalist. Relevance, innovation, importance and complexity of the author’s fairy tale theme, which appears both in the field of modern pedagogy and current philological interpretations justified our choice. Among the methods applied in the paper are literary studies interpretation that outlines a place of the fairy tale in the context of similar Ukrainian and foreign literature and reveals features of the its gender constructions; linguistic analysis based on communicative-pragmatic and conceptual approaches that focus on the text-discursive level along with pedagogical approaches that enable the representation of the text’s educational potential. The suggested framework consists of two levels – general scientific and specific scientific. On the general scientific level, it deploys systematic, synergetic, and paradigmatic approaches, whereas on the specific scientific level – linguistic approaches (communicative pragmatic and conceptual), literary studies approaches (intertextual and gender), and pedagogical approaches (integrated, inclusive, humanistic, empowerment), thus employing knowledge and specifics of each science. Besides a system-building function aimed to obtain comprehensive information about the object of the study, the proposed methodological framework for the interdisciplinary literary text analysis embraces an anthropocentric paradigm centred on children with special educational needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

Агеєва В. Жіночий простір: Феміністичний дискурс українського модернізму: Монографія. Київ: Факт, 2003. 320 c.

Бахтин М. Эпос и роман. Сборник. Санкт-Петербург: Азбука, 2000. 304 с.

Болдырев Н. Н. Концептуальное пространство когнитивной лингвистики. Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 1. С. 18-36.

Вовк Н. В., Жукова М. В. Застосування педагогіки емпауерменту в проектній діяльності учнів на уроках трудового навчання. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2016. № 2. С. 38-45. URL : http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/6888/1/VOVK.pdf

Вознюк О. В. Розвиток вітчизняної педагогічної думки: синергетичний підхід. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 184 с. URL : http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/4036

Голованова Е. И. Особенности категоризации и концептуализации специальных знаний. Введение в когнитивное терминоведение. Москва: Наука; Флинта, 2011. С. 104-139.

Гундорова Т. Femina melancholica: стать і культура в гендерній утопії Ольги Кобилянської. Київ: Критика, 2002. 273 с.

Єрмолаєва Т. В., Шваб К. В. Гендерні стереотипи у сучасному українському суспільстві. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія Педагогіка і Психологія. 2017. № 1(13). C. 92-96. URL : http://ir.duan.edu.ua/bitstream/123456789/2900/1/15.pdf

Зборовська Н., Ільницька М. Феміністичні роздуми: на карнавалі мертвих поцілунків. Львів: Літопис, 1999. 336 с.

Зязюн І. Цілісний методологічний підхід у педагогічному науковому дослідженні. Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи: матеріали IV міжнародної науково-практичної конференції. Хмельницький, 2011. С. 7-13.

Кісь, О. Моделі конструювання ґендерної ідентичности жінки в сучасній Україні. Незалежний культурологічний часопис «Ї». 2003. № 27. С. 37-58. URL: http://www.ji.lviv.ua/n27texts/kis.htm.

Коваленко І. Ю., Баранова С. В. Анімалістична казка як вид казки. Молодий вчений. 2016. № 11(38). С. 198−201. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/11/46.pdf

Краевский В. В. (2009). Науки об образовании и наука об образовании (методологические проблемы современной педагогики). Вопросы философии. 2009. № 3, 77-82. URL : http://www.kraevskyvv.narod.ru/papers/nauki.htm

Кубрякова Е.С. Парадигмы научного знания в лингвистике и её современный статус. Серия литературы и языка. 1994. Т. 53, № 2. С. 3-15.

Кузава І. Б. Методологічні основи дослідження проблеми інклюзивної освіти дітей дошкільного віку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 6(50). С. 116−127. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2015_6_18

Лузина Л. Г. О когнитивно-дискурсивной парадигме лингвистического знания. Парадигмы научного знания в современной лингвистике. 2008. С. 40-48

Маслова В. А. Современные направления в лингвистике. Москва: Академия, 2008. 272 с.

Мережа інклюзивних амбасадорів. Inclusive books. https://inclusivebooks.org/index.php

Могильницький, Б. Г. Междисциплинарный синтез: уроки школы Анналов. Методологический синтез: прошлое, настоящее, возможные перспективы. 2002. С. 10-42. URL : http://klio.tsu.ru/annals.htm

Назарова, Н. М. Интегрированное (инклюзивное) образование: генезис и проблемы внедрения. История и Теория. Социальная педагогика. 2010. № 3(9). С. 77–87. URL : https://cyberleninka.ru/article/n/integrirovannoe-inklyuzivnoe-obrazovanie-genezis-i-problemy-vnedreniya-1/viewer

Нестеренко Г.О. Синергетичний вимір нації та націєгенези. Філософські науки: Збірник наукових праць. 2006. С.40-46.

Плахотнік, О. Неймовірні пригоди гендерної теорії в Україні. Критика. 2011. URL : https://krytyka.com/ua/articles/neymovirni-pryhody-gendernoyi-teoriyi-v-ukrayini

Поздняк, С. Н. Становление и тенденции развития методики обучения географии как науки в России: дис. ... докт. пед. наук: 13.00.02 / Уральский государственный педагогический университет, 2006. 411 с.

Порошенко, М. А. Інклюзивна освіта. Київ: ТОВ «Агентство Україна», 2019. 300 с.

Походенко, С. Герої українських народних казок в архетиповій свідомості суспільства. Психолінгвістика. 2012. № 9. С. 106−117. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/psling_2012_9_17

Славова, М. Попелюшка літератури: теоретичні аспекти літератури для дітей. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2002. 81 с.

Сусов И. П. Введение в теоретическое языкознание. Москва: Восток-Запад, 2007. 379 с.

Улюра Г. Пострадянська жіноча проза як соціокультурний та естетичний проект (на матеріалі російської літератури). Київ: Ніка-Центр, 2015. 608 с.

Філоненко С. Концепція особистості жінки в українській жіночій прозі 90 х років ХХ століття: Монографія. Київ, Ніжин: ТОВ “Видавництво “Аспект-Поліграф, 2006. 156 с.

Центр розвитку дитини “Гармонія”. Освіта для сталого розвитку – новий напрям у сучасній освіті. 2017. URL: http://www.garmoniya.mk.ua/articles/osvita-dlya-stalogo-rozvytku-novyy-napryam-u-suchasniy-osviti.html

Шаф О.В. Гендерне літературознавство в Україні: теоретико-методологічні зауваги. Науковий вісник міжнародного гуманітарного університету. Серія Філологія. 2018. № 37 (1). С. 83−86. URL: http://www.vestnik-philology.mgu.od.ua/archive/v37/part_1/24.pdf

Щотка, О. П. Гендерна психологія. Ніжин, 2019. 358 с.

Щукин, А. Н. Лингводидактический энциклопедический словарь: более 2000 единиц. Москва: Астрель, 2008. 746 с.

Baer, D., & Lebowitz, Sh. (2015). 14 books that inspired Elon Musk. Business Insider, 10. Retrieved from: https://www.businessinsider.com/elon-musk-favorite-books-2015-10

Florian, L., & Black‐Hawkins, K. (2011). Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal, 37(5), P. 813-828. https://doi.org/10.1080/01411926.2010.501096

Gaiman, N. (2013). Why our future depends on libraries, reading and daydreaming. The Guardian, 15. Retrieved from: https://www.theguardian.com/books/2013/oct/15/neil-gaiman-future-libraries-reading-daydreaming

Gao, S., Zhang, H., & Liu, H. (2014). Synergetic properties of Chinese verb valency. Journal of Quantitative Linguistics, 21(1). P. 1-21. https://doi.org/10.1080/09296174.2013.856132

Genette, G. (1997). Paratexts: Thresholds of Interpretation. Cambridge: Cambridge University Press.

Hart, C., & Lukeš, D. (2009). Cognitive linguistics in critical discourse analysis: Application and theory. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.

Hennies, J., & Ritter, M. (2015). Lesen literarischer Texte in inklusiven Lerngruppen. In: D. Blöhmer, M. Lichtblau, A.-K. Jüttner, K. Koch, M. Krüger, R. Werning, (Eds.). Perspektiven auf inklusive Bildung. Gemeinsam anders lehren und lernen. (pp. 261-266). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-06955-1_39

Ito, J. P. (2013). Hypermetrical schemas, metrical orientation, and cognitive-linguistic paradigms. Journal of Music Theory, 57(1), 47-85. https://doi.org/10.1215/00222909-2017106

Jackendoff, R. (1996). Conceptual semantics and cognitive linguistics. Cognitive Linguistics, 7(1). P. 93-129. https://doi.org/10.1515/cogl.1996.7.1.93

Leezenberg, M. (2009). From cognitive linguistics to social science: Thirty years after Metaphors We Live By. Cognitive Semiotics, 5(1-2), 140-152. https://doi.org/10.1515/cogsem.2013.5.12.140

Lemberger, M. E., & Hutchison, B. (2014). Advocating student-within-environment: A humanistic approach for therapists to animate social justice in the schools. Journal of Humanistic Psychology, 54(1). P. 28-44. https://doi.org/10.1177/0022167812469831

Livni, E. (2018). Bill Gates should embrace the power of literary fiction. Quartz. Retrieved from: https://qz.com/quartzy/1491666/bill-gates-should-embrace-the-power-of-literary-fiction/

Phoenix, C., Osborne, N. J., Redshaw, C., Moran, R., Stahl-Timmins, W., Depledge, M. H., ... & Wheeler, B. W. (2013). Paradigmatic approaches to studying environment and human health:(Forgotten) implications for interdisciplinary research. Environmental Science & Policy, 25, 218-228. http://doi.org/10.1016/j.envsci.2012.10.015

Rana, M. (2017). Disability in Children's Literature. Tropes, Trends and Themes. Interjuli. Internationale Kinder- und Jugendliteraturforschung. https://doi.org/10.5167/uzh-75903

Samender, A. F. (2016). The communicative-pragmatic classification of economic texts. Theory and Practice in Language Studies, 6(12), 2260-2264. http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0612.04

Serezhnikova, R. K., Fishman, B. E., Abramenko, N. Y., Zhoglo, L. Y., & Fishbein, M. H. (2015). Pedagogical Synergetics as the Activity Approach Basis in Professional and Pedagogical Training at the University. International Education Studies, 8(8), 148-156. http://doi.org/10.5539/ies.v8n8p148

Sirojiddinov, S., & Normurodova, N. (2019). Pragmatics and Cognition: Intention and Conceptualization in Discourse. International Journal of Engineering and Advanced Technology, 9(1), P. 2888-2893. https://doi.org/10.35940/ijeat.A1177.109119

Úcar, X. (2013). Exploring different perspectives of Social Pedagogy: towards a complex and integrated approach. Education Policy Analysis Archives, 21(36), 1-19. https://doi.org/10.14507/epaa.v21n36.2013

UNESCO. (1994). Salamanca Declaration and Framework for Action on Special Needs Education. Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427

Джерело

Драчковська, О. Зайчик-нестрибайчик та його смілива мама. Чернівці: Чорні Вівці, 2019. 32 с.

References (translated and transliterated)

Ageeva, V. (2003). Zhinochyy prostir: Feministychnyy dyskurs ukrayinskoho modernizmu. [Female Space. Feminist Discourse of the Ukrainian Modernism]. Kyiv: Fakt.

Bakhtin, M. (2000). Epos i roman. Sbornik [Epic and Novel. Collected Writings]. S.-Petersburg: Azbuka.

Boldyrev, N. (2004). Konczeptualnoe prostranstvo kognitivnoj lingvistiki [Conceptual space of cognitive Linguistics]. Voprosy Kognitivnoi Lingvistiki, 1, 18−36.

Ermolayeva, T.V., & Schwab, K.V. (2017). Henderni stereotypy u suchasnomu ukrayinsʹkomu suspilʹstvi. Visnyk Universytetu imeni Alʹfreda Nobelya. Seriya Pedahohika i Psykholohiya. [Gender stereotypes in modern Ukrainian society. Bulletin of Alfred Nobel University. Series "Pedagogy and Psychology], 92-96. URL: http://ir.duan.edu.ua/bitstream/123456789/2900/1/15.pdf

Filonenko, S. (2006). Kontseptsiya osobystosti zhinky v ukrayinskiy zhinochiy prozi 90-kh rokiv ХХ stolittya [The concept of a woman's personality in Ukrainian female prose of the last decade of the 20th century]. Kyiv; Nizhyn: Aspect-Polygraph Publishing House.

Golovanova, E. (2011). Osobennosti kategorizaczii i konczeptualizaczii speczialnykh znanij. Vvedenie v Kognitivnoe Terminovedenie. [Characteristics of categorization and conceptualization of knowledge]. (pp. 104-139). Moscow: Nauka; Flinta.

Hundorova, T. (2002). Femina melancholica: stat i kultura v henderniy utopiyi Olhy Kobylyanskoyi [Femina melancholica: gender and culture in gender utopia of Olga Kobylianska]. Kyiv: Krytyka.

Kis, O. (2003). Modeli konstruiuvannia gendernoi identychnosty zhinky v suchasnii Ukraini. [Constructing models of gender identity in women in modern Ukraine]. Nezalezhnyi Kulturolohichnyi Chasopys “Ї”, 27, 37-58. Retrieved from: http://www.ji.lviv.ua/n27texts/kis.htm.

Kovalenko, I., Baranova, S. (2016). Animalistychna kazka yak vyd kazky. [Animal fairy tale as a separate type of tales]. Molodyi Vchenyi, 11(38), 198−201. Retrieved from: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/11/46.pdf

Kraevskij, V. V. (2009). Nauki ob obrazovanii i nauka ob obrazovanii (metodologicheskiye problemy sovremennoy pedagogiki). Voprosy filosofii [Science education and science of education (methodological problems of modern pedagogy). Philosophy Issues], (3), 77-82. Retrieved from: http://www.kraevskyvv.narod.ru/papers/nauki.htm

Kuzava, I. (2015). Metodolohichni osnovy doslidzhennia problemy inkliuzyvnoi osvity ditei doshkilnoho viku [Methodological bases of research of the issue of inclusive education of preschool children], Pedahohichni Nauky: Teoriia, Istoriia, Innovatsiini Tekhnolohii, 6(50), 116-127. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2015_6_18

Luzina, L. (2008). O kognitivno-diskursivnoj paradigme lingvisticheskogo znaniya [On cognitive discursive paradigm of linguistic knowledge], Paradigmy Nauchnogo Znaniya v Sovremennoj Lingvistike, 40−48.

Maslova, V. (2008). Sovremennye napravleniya v lingvistike [Modern Trends in Linguistics]. Moscow: Academia.

Merezha Inkliuzyvnykh Ambasadoriv. Inclusive books. [Inclusive Ambassador Network. Inclusive books]. Retrieved from: https://inclusivebooks.org/index.php

Mogilnitskij, B. (2002). Mezhdiscziplinarnyj sintez: uroki shkoly Annalov. [Interdisciplinary synthesis: lessons of the Annales School]. Metodologicheskij sintez: proshloe, nastoyashhee, vozmozhnye perspektivy, 10−42. Retrieved from: http://klio.tsu.ru/annals.htm

Nazarova, N. (2010). Integrirovannoe (inklyuzivnoe) obrazovanie: genezis i problemy vnedreniya. [Integrated (inclusive) education: the genesis and implementation issues. Istoriya i Teoriya. Soczialnaya Pedagogika, 3(9), 77–87. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/integrirovannoe-inklyuzivnoe-obrazovanie-genezis-i-problemy-vnedreniya-1/viewer

Nesterenko, H. (2006). Synergetychnyi vymir natsii ta natsiigenezy [Synergetic dimension of nation and national genesis]. Filosofski Nauky: Scientific Journal, 40-46.

Plakhotnik, O. (2011). Neimovirni pryhody hendernoi teorii v Ukraini [Incredible adventures of gender theory in Ukraine]. Krytyka. Retrieved from: https://krytyka.com/ua/articles/neymovirni-pryhody-gendernoyi-teoriyi-v-ukrayini

Pokhodenko, S. (2012). Heroi ukrainskykh narodnykh kazok v arkhetypovii svidomosti suspilstva [Characters of Ukrainian folk tales in the archetypal consciousness of the society] Psycholinguistics, 9, 106−117. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psling_2012_9_17

Poroshenko, M. (2019). Inkliuzyvna osvita [Inclusive Education]. Kyiv: Ahentstvo “Ukraїna”,

Pozdniak, S. (2006). Stanovlenie i tendenczii razvitiya metodiki obucheniya geografii kak nauki v Rossii [Formation and trends in teaching methods development in Russian geographical science]. Doctoral dissertation. Ural State Pedagogical University.

Shaf, O. (2018). Henderne literaturoznavstvo v Ukraini: teoretyko-metodolohichni zauvahy. [Gender Literary Studies in Ukraine: theoretical and methodological notes], Naukovyi Visnyk Mizhnarodnoho Humanitarnoho Universytetu. Seriia Filolohiia, 37(1), 83−86. Retrieved from: http://www.vestnik-philology.mgu.od.ua/archive/v37/part_1/24.pdf

Shchotka, O. (2019). Henderna psykholohiia [Gender Psychology]. Nizhyn: Lysenko Publishers. Retrieved from: http://gestproject.eu/wp-content/uploads/2019/02/Gender-Psychology-Shchotka.pdf

Shchukin, A. (2008). Lingvodidakticheskij encziklopedicheskij slovar: bolee 2000 edinicz. [Linguo-didactic encyclopaedic dictionary: more than 2000 words]. Moscow: Astrel.

Slavova, M. (2002). Popeliushka literatury: teoretychni aspekty literatury dlia ditei [Literature Cinderella: Theoretical Aspects of Children’s literature] Kyiv: Kyiv University.

Susov, I. (2007). Vvedenie v teoreticheskoe yazykoznanie [Introduction to theoretical linguistics]. Moscow: East-West.

Tsentr rozvytku dytyny “Harmoniia”. (2017). Osvita dlia staloho rozvytku – novyi napriam u suchasnii osviti. [Education for Sustainable Development - A New Direction in Modern Education]. Retrieved from: http://www.garmoniya.mk.ua/articles/osvita-dlya-stalogo-rozvytku-novyy-napryam-u -suchasniy-osviti.html

Uliura, H. (2015). Postradyanska zhinocha proza yak sotsiokulturnyy ta estetychnyy proekt (na materiali rosiysʹkoyi literatury). [Post-Soviet female prose as a socio-cultural and aesthetic project (based on Russian literature)]. Kyiv: Nika-Centre.

Vovk, N., & Zhukova, M. (2016). Zastosuvannia pedahohiky empauermentu v proektnii diialnosti uchniv na urokakh trudovoho navchannia [Application of empowerment pedagogy in project activity of pupils at lessons of labor training]. Naukovi Zapysky of Ternopil National University. Series Pedagogy, 2, 38−45. Retrieved from: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/6888/1/VOVK.pdf

Vozniuk O. (2009). Rozvytok vitchyznianoi pedahohichnoi dumky: synerhetychnyi pidkhid. [The development of national educational thought: a synergetic approach]. Zhytomyr: Zhytomyr State University. Retrieved from: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/4036

Zborovska, N., Ilnytska, M. (1999). Feministychni rozdumy: na karnavali mertvykh potsilunkiv [Feminist Reflections: At the Carnival of Dead Kisses]. Lviv: Litopys.

Ziaziun, I. (2011). Tsilisnyi metodolohichnyi pidkhid u pedahohichnomu naukovomu doslidzhenni [Pedagogical research in the context of a holistic approach]. Professional Formation of Personality: Problems and Prospects: 4th International Scientific and Practical Conference. Book of abstracts. Khmelnytskyi. (7−13).

Baer, D., & Lebowitz, Sh. (2015). 14 books that inspired Elon Musk. Business Insider, 10. Retrieved from: https://www.businessinsider.com/elon-musk-favorite-books-2015-10

Florian, L., & Black‐Hawkins, K. (2011). Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal, 37(5), P. 813-828. https://doi.org/10.1080/01411926.2010.501096

Gaiman, N. (2013). Why our future depends on libraries, reading and daydreaming. The Guardian, 15. Retrieved from: https://www.theguardian.com/books/2013/oct/15/neil-gaiman-future-libraries-reading-daydreaming

Gao, S., Zhang, H., & Liu, H. (2014). Synergetic properties of Chinese verb valency. Journal of Quantitative Linguistics, 21(1). P. 1-21. https://doi.org/10.1080/09296174.2013.856132

Genette, G. (1997). Paratexts: Thresholds of Interpretation. Cambridge: Cambridge University Press.

Hart, C., & Lukeš, D. (2009). Cognitive linguistics in critical discourse analysis: Application and theory. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.

Hennies, J., & Ritter, M. (2015). Lesen literarischer Texte in inklusiven Lerngruppen. In: D. Blöhmer, M. Lichtblau, A.-K. Jüttner, K. Koch, M. Krüger, R. Werning, (Eds.). Perspektiven auf inklusive Bildung. Gemeinsam anders lehren und lernen. (pp. 261-266). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-06955-1_39

Ito, J. P. (2013). Hypermetrical schemas, metrical orientation, and cognitive-linguistic paradigms. Journal of Music Theory, 57(1), 47-85. https://doi.org/10.1215/00222909-2017106

Jackendoff, R. (1996). Conceptual semantics and cognitive linguistics. Cognitive Linguistics, 7(1). P. 93-129. https://doi.org/10.1515/cogl.1996.7.1.93

Leezenberg, M. (2009). From cognitive linguistics to social science: Thirty years after Metaphors We Live By. Cognitive Semiotics, 5(1-2), 140-152. https://doi.org/10.1515/cogsem.2013.5.12.140

Lemberger, M. E., & Hutchison, B. (2014). Advocating student-within-environment: A humanistic approach for therapists to animate social justice in the schools. Journal of Humanistic Psychology, 54(1). P. 28-44. https://doi.org/10.1177/0022167812469831

Livni, E. (2018). Bill Gates should embrace the power of literary fiction. Quartz. Retrieved from: https://qz.com/quartzy/1491666/bill-gates-should-embrace-the-power-of-literary-fiction/

Phoenix, C., Osborne, N. J., Redshaw, C., Moran, R., Stahl-Timmins, W., Depledge, M. H., ... & Wheeler, B. W. (2013). Paradigmatic approaches to studying environment and human health:(Forgotten) implications for interdisciplinary research. Environmental Science & Policy, 25, 218-228. http://doi.org/10.1016/j.envsci.2012.10.015

Rana, M. (2017). Disability in Children's Literature. Tropes, Trends and Themes. Interjuli. Internationale Kinder- und Jugendliteraturforschung. https://doi.org/10.5167/uzh-75903

Samender, A. F. (2016). The communicative-pragmatic classification of economic texts. Theory and Practice in Language Studies, 6(12), 2260-2264. http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0612.04

Serezhnikova, R. K., Fishman, B. E., Abramenko, N. Y., Zhoglo, L. Y., & Fishbein, M. H. (2015). Pedagogical Synergetics as the Activity Approach Basis in Professional and Pedagogical Training at the University. International Education Studies, 8(8), 148-156. http://doi.org/10.5539/ies.v8n8p148

Sirojiddinov, S., & Normurodova, N. (2019). Pragmatics and Cognition: Intention and Conceptualization in Discourse. International Journal of Engineering and Advanced Technology, 9(1), P. 2888-2893. https://doi.org/10.35940/ijeat.A1177.109119

Úcar, X. (2013). Exploring different perspectives of Social Pedagogy: towards a complex and integrated approach. Education Policy Analysis Archives, 21(36), 1-19. https://doi.org/10.14507/epaa.v21n36.2013

UNESCO. (1994). Salamanca Declaration and Framework for Action on Special Needs Education. Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427

Source

Drachkovska, O. (2019). Zaichyk-nestrybaichyk ta yoho smilyva mama [Bunny Non-Hopper and His Brave Mommy]. Chernivtsi: Chorni Vivtsi.

Downloads

Published

2020-12-28

Issue

Section

Vol 7 No 2 (2020)

How to Cite

Labinska, B., Osovska, I., Matiychuk, O., & Vyspinska, N. (2020). A Methodological Framework for the Interdisciplinary Literary Text Analysis. East European Journal of Psycholinguistics , 7(2), 155-178. https://doi.org/10.29038/eejpl.2020.7.2.lab