Просодичні засоби реалізації мовленнєвого впливу: аудитивний аналіз
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.1.tomКлючові слова:
експериментально-фонетичне дослідження, мовленнєвий вплив, відеолекція, англомовний науковий дискурс, інтонація, просодія.Анотація
У статті проаналізовані отримані результати проведення експериментальнофонетичного дослідження інтонаційних засобів реалізації мовленнєвого впливу на прикладі відеолекції як нового жанру сучасного англомовного наукового дискурсу. Мета експерименту полягала у підтвердженні гіпотези про те, що просодична організація висловлень та компоненти інтонації, притаманні просодії усного мовлення викладачів відеолекцій, сприяють кращому сприйняттю студентами матеріалу викладу, утриманню їхньої уваги, а також опосередковують глибше розуміння предмета, під чим загалом ми розуміємо здійснення мовленнєвого впливу. Експериментально-фонетичне дослідження просодії відеолекції проводиться згідно розроблених у сучасній фонетиці методів експерименту, застосовуючи аудитивний та акустичний методи аналізу, а також використання методів кількісної та лінгвістичної обробки даних, порівняльного методу, анкетування та методу семантичного диференціала. У результаті експерименту визначено ті просодичні параметри, які сприяють здійсненню мовленнєвого впливу та є найоптимальнішими для сприйняття інформації студентами.
Література
References
- Антошинцева М. А. Механизмы адаптации жанра научно-учебной лекции к
электронной сфере коммуникации. [Електронний ресурс]. Режим доступу:
www.cyberleninka.ru/article/n/mehanizmy-adaptatsii-zhanra-nauchno-uchebnoy-lektsiik-elektronnoy-sfere-kommunikatsii
Antoshyntseva, M. A. Mekhanizmy adaptatsii zhanra nauchno-uchebnoy lektsii k
elektronnoy sfere kommunikatsii. [Mechanisms of scientific and academic discourse
genre adaptation to the electronic domain of communication]. Retrieved from:
www.cyberleninka.ru/article/n/mehanizmy-adaptatsii-zhanra-nauchno-uchebnoy-lektsiik-elektronnoy-sfere-kommunikatsii - Валігура О. Р. Фонетична інтерференція в англійському мовленні білінгвів:
монографія. Тернопіль: Підручники і посібники, 2008.
Valihura, O. R. (2008). Fonetychna Interferentsiia v Anhliiskomu Movlennia Bilinhviv.
[Phonetical Interference in the English Speech of the Bilinguals]. Ternopil: Pidruchnyky
i Posibnyky. - Калита А. А. Энергетика речи: монография. К.: Кафедра, 2016.
Kalyta, A. A. (2016). Energetika Rechi [Speech Energetics]. Kyiv: Kafedra. - Калита А. А. Актуалізація емоційно-прагматичного потенціалу висловлення:
монографія. Тернопіль: Підручники і посібники, 2007.
Kalyta, A. A. (2007). Aktualizatsia Emotsiino-Prahmatychnoho Potentsialu Vyslovlennia.
[Emotional and Pragmatic Potential of the Utterance Actualization]. Ternopil:
Pidruchnyky i Posibnyky. - Каспаринський О. Ф., Полянская Е. И. Видеолекция как жанр. [Електронний
ресурс]. Режим доступу: https://istina.msu.ru/media/publications/articles/ 8e9/82a/
3559014/29LINK_FOK13v07.pdf
Kasparinskyi, O. F., Polianskaia, E. I. Videolektsiia kak Zhanr. [Videolecture as a
Genre]. Retrieved from: https://istina.msu.ru/media/publications/articles/8e9/т82a/
3559014/29LINK_FOK13v07.pdf. - Osgood, C. E., Suci, G. C. and Tannenbaum, P. H. (1957). The Measurement of
Meaning. Urbana, IL : University of Illinois Press. - Падалка О. В. Просодика комунікативного членування промов сучасних
політичних діячів Німеччини (експериментально-фонетичне дослідження):
дисертація кандидата філологічних наук: 10.02.04 / Ольга Володимирівна Падалка.
Київ: КНЛУ, 2015.
Padalka, O. V. (2015). Prosodyka Komunikatyvnoho Chlenuvannia Promov Suchasnykh
Politychnukh Diiachiv Nimechchyny (Eksperymentalno-Fonetychne Doslidzhennia).
Ph.D. dissertation [Prosody of the Communicative Segmentation of Speech of
Contemporary German Politicians (Experimental Phonetics Research)]. Kyiv: Kyiv
National Linguistic University. - Peer, W. Van, Hakemulder, F., Syngier, S. (2012). Scientific Methods for the
Humanities. (Linguistic Approaches to Literature). Amsterdam: John Benjamins. - Рубчак О. Б. Просодична організація англомовних інтерв’ю (експериментальнофонетичне дослідження): Дис. ... канд. філол. наук: 10.02.04. Київ: КНЛУ, 2015.
Rubchak, O. B. (2015). Prosodychna Organizatsiia Anhlomovnykh Interviu
(Eksperymentalno-Fonetychne Doslidzhennia). Ph.D. dissertation [Prosodic Structure of
the English Interviews (Experimental Phonetics Research)]. Kyiv: Kyiv National
Linguistic University. - Седов К. Ф. Нейропсихолингвистика. Москва: Лабиринт, 2007.
Sedov, K. F. (2007). Neiropsikholingvistika. [Neuropsycholinguistics]. Moscow:
Labirint. - Селіванова О. О. Мовленнєвий вплив у комунікативній взаємодії //
Психолінгвістика. 2012. № 10. С. 223–229.
Selivanova, O. (2012). Movlennievyi Vplyv u Komunikatyvnii Vzaiemodii.
Psykholinhvistyka, 10, 223–229. - Demetriadis, S., Pombortsis, A. E-Lectures for Flexible Learning: a Study on their
Learning Efficiency. Retrieved from: http://www.ifets.info/journals/10_2/13.pdf - Tomakhiv, M. (2016). E-Lecture as a new genre of scholarly discourse. Science and
Education a New Dimension. Philology, IV (23), 100, 80–83. - Trench Brian. Internet − turning science communication inside‐out? Retrieved from:
http://doras.dcu.ie/14807/1/internet_science_communication.pdf.