Категоризація, швидка й повільна

Автор(и)

  • Старко Василь Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Україна

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.1.sta

Ключові слова:

категоризація, категорія, теорія подвійних процесів, тип 1, тип 2, мовна картина світу.

Анотація

Назва цієї розвідки інспірована книжкою Деніела Канемана «Мислення, швидке й повільне», в якій автор, нобелівський лауреат, докладно пояснює роботу двох систем мислення людини: системи 1 – швидкої, автоматичної, асоціативної, підсвідомої, мимовільної системи, що (майже) не вимагає зусиль, і системи 2 – повільної, умисної, логічної, свідомої системи, що вимагає зусиль, контролю за виконанням, уваги й концентрації. автор обстоює тезу, що ця відмінність стосується також сфери людської категоризації й приймаємо положення про те, що кожна з цих назв позначає, насправді, набір систем, що їх ми позначаємо «процеси типу 1» і «процеси типу 2». Аналізуючи та реінтерпретуючи відомі приклади з лінгвістичної літератури та власні дані, обґрунтовано, що категоризація типу 1 спирається на ‘неглибоку’ мовну картину світу, а категоризація типу 2 залучає ‘глибокі’ позамовні знання. Відмінність між категоризацією типу 1 і типу 2 виявляється й у психолінгвістичних експериментах та оцінках мовних даних, отриманих від носіїв мови. Зроблено висновок про потребу враховувати цю відмінність у психолінгвістичних і лінгвістичних дослідженнях категоризації.

Література

References

  • Barrett, F., Tugade, M. M., & Engle, R. (2004). Individual differences in working memory
    capacity in dual-process theories of the mind. Psychological Bulletin, 130(4), 553–573.
  • Chaiken, S., & Trope, Y. (Eds.). (1999). Dual-process theories in social psychology. New
    York, NY: Guilford Press.
  • Devine, P. G. (1989). Stereotypes and prejudice: Their automatic and controlled
    components. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 5–18.
  • Evans, J. St. B. T., & Stanovich, K. (2013) Dual-process theories of higher cognition:
    Advancing the debate. Perspectives on Psychological Science, 8(3), 223–241.
  • Geeraerts, D. (1993). Vagueness’s puzzles, polysemy’s vagaries. Cognitive Linguistics,
    4(3), 223–272.
  • Heider, Eleanor Rosch (1973). On the internal structure of perceptual and semantic
    categories. In: Cognitive Development and the Acquisition of Language, (pp. 111–144).
    T. E. Moore, (ed.). New York: Academic Press
  • Kahneman, D. (2003). A perspective on judgement and choice. American Psychologist, 58,
    697–720.
  • Kahneman, D. (2015). Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux.
  • Kahneman, D., & Frederick, S. (2002). Representativeness revisited: Attribute substitution
    in intuitive judgement. In: Heuristics and Biases: The Psychology of Intuitive Judgment,
    (pp. 49–81). T. Gilovich, D. Griffin, & D. Kahneman, (eds.). Cambridge, MA: Cambridge
    University Press.
  • Lakoff, G. (1973). Hedges: A study in meaning criteria and the logic of fuzzy concepts.
    Journal of Philosophical Logic, 2, 458–508.
  • Lakoff, G. (1987). Women, Fire, and Dangerous Things. Chicago, London: University of
    Chicago Press.
  • Reber, A. S. (1993). Implicit Learning and Tacit Knowledge. Oxford, England: Oxford
    University Press.
  • Stanovich, K. E. (1999). Who is Rational? Studies of Individual Differences in Reasoning.
    Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Stanovich, K. E., & West, R F. (2000). Individual difference in reasoning: implications for
    the rationality debate? Behavioural and Brain Sciences, 23, 645–726.
  • Старко В. Категоризаційні кваліфікатори// Проблеми зіставної семантики. 2013,
    № 11. С. 132–138.
    Starko, V. (2013). Katehoryzatsiini kvalifikatory. Problemy Zistavnoyi Semantyky, 11,
    132–138.
  • Sun, R., Slusarz, P., & Terry, C. (2005). The interaction of the explicit and the implicit in
    skill learning: A dual-process approach. Psychological Review, 112, 159–192.
  • Teasdale, J. D. (1999). Multi-level theories of cognition–emotion relations. In: Handbook
    of Cognition and Emotion, (pp. 665–681). T. Dalgleish & M. J. Power, (eds.). Chichester,
    England: Wiley.
  • Wason, P. C., & Evans, J. St. B. T. (1975). Dual processes in reasoning? Cognition, 3,
    141–154.
  • Whorf, B. L. (1956). The relation of habitual thought and behavior to language. In:
    Language, Thought, and Reality. Selected Writings of Benjamin Lee Whorf, (pp. 134–
    159). Cambridge, Massachusetts: The M.I.T. Press. (originally published in 1941)
  • Wierzbicka, A. (1996). Semantic Primes and Universals. Oxford: Oxford University
    Press.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

Завантаження

Опубліковано

2017-06-27

Номер

Розділ

Том 4, №1, 2017