Категоризація, швидка й повільна
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.1.staКлючові слова:
категоризація, категорія, теорія подвійних процесів, тип 1, тип 2, мовна картина світу.Анотація
Назва цієї розвідки інспірована книжкою Деніела Канемана «Мислення, швидке й повільне», в якій автор, нобелівський лауреат, докладно пояснює роботу двох систем мислення людини: системи 1 – швидкої, автоматичної, асоціативної, підсвідомої, мимовільної системи, що (майже) не вимагає зусиль, і системи 2 – повільної, умисної, логічної, свідомої системи, що вимагає зусиль, контролю за виконанням, уваги й концентрації. автор обстоює тезу, що ця відмінність стосується також сфери людської категоризації й приймаємо положення про те, що кожна з цих назв позначає, насправді, набір систем, що їх ми позначаємо «процеси типу 1» і «процеси типу 2». Аналізуючи та реінтерпретуючи відомі приклади з лінгвістичної літератури та власні дані, обґрунтовано, що категоризація типу 1 спирається на ‘неглибоку’ мовну картину світу, а категоризація типу 2 залучає ‘глибокі’ позамовні знання. Відмінність між категоризацією типу 1 і типу 2 виявляється й у психолінгвістичних експериментах та оцінках мовних даних, отриманих від носіїв мови. Зроблено висновок про потребу враховувати цю відмінність у психолінгвістичних і лінгвістичних дослідженнях категоризації.
Література
References
- Barrett, F., Tugade, M. M., & Engle, R. (2004). Individual differences in working memory
capacity in dual-process theories of the mind. Psychological Bulletin, 130(4), 553–573. - Chaiken, S., & Trope, Y. (Eds.). (1999). Dual-process theories in social psychology. New
York, NY: Guilford Press. - Devine, P. G. (1989). Stereotypes and prejudice: Their automatic and controlled
components. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 5–18. - Evans, J. St. B. T., & Stanovich, K. (2013) Dual-process theories of higher cognition:
Advancing the debate. Perspectives on Psychological Science, 8(3), 223–241. - Geeraerts, D. (1993). Vagueness’s puzzles, polysemy’s vagaries. Cognitive Linguistics,
4(3), 223–272. - Heider, Eleanor Rosch (1973). On the internal structure of perceptual and semantic
categories. In: Cognitive Development and the Acquisition of Language, (pp. 111–144).
T. E. Moore, (ed.). New York: Academic Press - Kahneman, D. (2003). A perspective on judgement and choice. American Psychologist, 58,
697–720. - Kahneman, D. (2015). Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux.
- Kahneman, D., & Frederick, S. (2002). Representativeness revisited: Attribute substitution
in intuitive judgement. In: Heuristics and Biases: The Psychology of Intuitive Judgment,
(pp. 49–81). T. Gilovich, D. Griffin, & D. Kahneman, (eds.). Cambridge, MA: Cambridge
University Press. - Lakoff, G. (1973). Hedges: A study in meaning criteria and the logic of fuzzy concepts.
Journal of Philosophical Logic, 2, 458–508. - Lakoff, G. (1987). Women, Fire, and Dangerous Things. Chicago, London: University of
Chicago Press. - Reber, A. S. (1993). Implicit Learning and Tacit Knowledge. Oxford, England: Oxford
University Press. - Stanovich, K. E. (1999). Who is Rational? Studies of Individual Differences in Reasoning.
Mahwah, NJ: Erlbaum. - Stanovich, K. E., & West, R F. (2000). Individual difference in reasoning: implications for
the rationality debate? Behavioural and Brain Sciences, 23, 645–726. - Старко В. Категоризаційні кваліфікатори// Проблеми зіставної семантики. 2013,
№ 11. С. 132–138.
Starko, V. (2013). Katehoryzatsiini kvalifikatory. Problemy Zistavnoyi Semantyky, 11,
132–138. - Sun, R., Slusarz, P., & Terry, C. (2005). The interaction of the explicit and the implicit in
skill learning: A dual-process approach. Psychological Review, 112, 159–192. - Teasdale, J. D. (1999). Multi-level theories of cognition–emotion relations. In: Handbook
of Cognition and Emotion, (pp. 665–681). T. Dalgleish & M. J. Power, (eds.). Chichester,
England: Wiley. - Wason, P. C., & Evans, J. St. B. T. (1975). Dual processes in reasoning? Cognition, 3,
141–154. - Whorf, B. L. (1956). The relation of habitual thought and behavior to language. In:
Language, Thought, and Reality. Selected Writings of Benjamin Lee Whorf, (pp. 134–
159). Cambridge, Massachusetts: The M.I.T. Press. (originally published in 1941) - Wierzbicka, A. (1996). Semantic Primes and Universals. Oxford: Oxford University
Press.