Психолінгвістичне вивчення феномену «буба- кікі»: дослідження зв’язку між звуками та формами

Автор(и)

  • Сулейман Касап * Університет Юзунджу Йил у м. Ван, Туреччина
  • Фірат Унсал Університет Ерен у м. Бітліс, Туреччина

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2024.11.1.kas

Ключові слова:

психолінгвістика, ефект «буба-кікі», крос-модальне сприйняття, мовне пізнання

Анотація

Це дослідження присвячено вивченню когнітивного феномену, відомого як ефект «буба-кікі», серед студентів факультету викладання англійської мови (ELT) Університету Юзюнджу Йил у місті Ван, Туреччина. Дослідження має за мету з’ясувати: a) як індивіди інтуїтивно асоціюють конкретні звуки з абстрактними формами, б) пролити світло на когнітивні процеси, що лежать в основі сприйняття мови. Учасникам (N=164) представили дві абстрактні фігури і попросили співвіднести їх з псевдословами “bouba” і “kiki”. Результати засвідчили, що 87,2% респондентів із псевдословом “bouba” схильні асоціювати округлу форму, а з псевдословом “kiki” – гостру форму. Крім того, учасники отримали завдання розробити дизайн брендів для “Kiki” та “Bouba”. У 87,2% респондентів дизайн відповідав їхнім початковим асоціаціям цих слів із конкретною формою. Аналіз даних включав описову статистику та тест chi-square, які підтвердили значущий зв'язок між оцінками щодо форми та її присвоєнням псевдословам (χ²=132.05, p < .001). Ці результати підкреслюють стійкість ефекту «буба-кікі» в різних культурних і мовних контекстах. Висновки роблять внесок у міждисциплінарні дослідження, що об’єднують лінгвістику, психологію та нейронауки, пропонуючи перспективи застосування в методиці викладання мови та теоріях когнітивної обробки. З'ясовувавши реальність цих асоціацій, викладачі здатні вдосконалити стратегії вивчення мови, засновані на інтуїтивних механізмах сприйняття.

Декларація щодо конфлікту інтересів

Автори повідомили про відсутність потенційного конфлікту інтересів.

* Контактна особа для листування:

Сулейман Касап

orcid32.png 0000-0001-8367-8789mail_image2.pngsuleymankasap@yyu.edu.tr

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Blasi, D. E., Wichmann, S., Hammarström, H., Stadler, P. F., & Christiansen, M. H. (2016). Sound–meaning association biases evidenced across thousands of languages. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 113(37), 10818-10823. https://doi.org/10.1073/pnas.1605782113

Blust, R. A. (2003). The phonestheme n- in Austronesian languages. Oceanic Linguistics, 42(1), 187-212. https://doi.org/10.1353/ol.2003.0001

Chen, Y.-C., Huang, P.-C., Woods, A., & Spence, C. (2016). When ‘bouba’ equals ‘kiki’: cultural commonalities and cultural differences in sound-shape correspondences. Scientific Reports, 6, 26681. https://doi.org/10.1038/srep26681

Cuskley, C., Simner, J., & Kirby, S. (2017). Phonological and orthographic influences in the bouba–kiki effect. Psychological Research, 81(1), 119-130. https://doi.org/10.1007/s00426-015-0709-2

Ćwiek, A., Fuchs, S., Draxler, C., Asu, E. L., Dediu, D., Hiovain, K., Kawahara, S., Koutalidis, S., Krifka, M., Niebuhr, O., Ożdżyński, J., Petrone, C., Schüßler, S., Svartvik, M., Tufvesson, S., Weiss, M., & Winter, B. (2021). Novel vocalizations are understood across cultures. Scientific Reports, 11, 10108. https://doi.org/10.1038/s41598-021-89445-4

Ćwiek, A., Winter, B., Barra, J., Boutonnet, B., Brown, L., De Carolis, L., ... & Zhang, W. (2022). The bouba/kiki effect is robust across cultures and writing systems. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 377(1859), 20200390. https://doi.org/10.1098/rstb.2020.0390

De Carolis, L., Marsico, E., Arnaud, V., & Coupé, C. (2018). Assessing sound symbolism: Investigating phonetic forms, visual shapes and letter fonts in an implicit bouba-kiki experimental paradigm. PLOS ONE, 13(12). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0208874

Dellert, J., Erben Johansson, N., Frid, J., & Carling, G. (2021). Preferred sound groups of vocal iconicity reflect evolutionary mechanisms of sound stability and first language acquisition: evidence from Eurasia. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 376(1821), 20200190. https://doi.org/10.1098/rstb.2020.0190

Fort, M., Lammertink, I., Peperkamp, S., Guevara-Rukoz, A., Fikkert, P., & Tsuji, S. (2018). SymBouki: a meta-analysis on the emergence of sound symbolism in early language acquisition. Developmental Science, 21(6), e12659. https://doi.org/10.1111/desc.12659

Fort, M., Martin, A., & Peperkamp, S. (2015). Consonants are more important than vowels in the Bouba-Kiki effect. Language and Speech, 58(2), 247-266. https://doi.org/10.1177/0023830914534951

Fort, M., & Schwartz, J. L. (2022). Resolving the bouba-kiki effect enigma by rooting iconic sound symbolism in physical properties of round and spiky objects. Scientific Reports, 12, 19172. https://doi.org/10.1038/s41598-022-22880-9

Haynie, H., Bowern, C., & LaPalombara, H. (2014). Sound symbolism in the languages of Australia. PLOS ONE, 9(4), e92852. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0092852

Imai, M., & Kita, S. (2014). The sound symbolism bootstrapping hypothesis for language acquisition and language evolution. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 369(1651), 20130298. https://doi.org/10.1098/rstb.2013.0298

Jespersen, O. (1922). Language: Its nature, development and origin. George Allen & Unwin.

Johansson, N. E., Anikin, A., Carling, G., & Holmer, A. (2020). The typology of sound symbolism: defining macro-concepts via their semantic and phonetic features. Linguistic Typology, 24, 253-310. https://doi.org/10.1515/lingty-2020-2034

Kambara, T., & Umemura, T. (2021). The relationships between initial consonants in Japanese sound symbolic words and familiarity, multi-sensory imageability, emotional valence, and arousal. Journal of Psycholinguistic Research, 50, 831-842. https://doi.org/10.1007/s10936-020-09749-w

Köhler, W. (1929). Gestalt psychology. Liveright.

Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.

Marks, L. E. (1987). On cross-modal similarity: Auditory-visual interactions in speeded discrimination. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 13(3), 384-394. https://doi.org/10.1037/0096-1523.13.3.384

Maurer, D., Pathman, T., & Mondloch, C. J. (2006). The shape of boubas: sound-shape correspondences in toddlers and adults. Developmental Science, 9(3), 316-322. https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2006.00495.x

Nielsen, A. K., & Rendall, D. (2011). The sound of round: evaluating the sound-symbolic role of consonants in the classic takete-maluma phenomenon. Canadian Journal of Experimental Psychology, 65(2), 115-124. https://doi.org/10.1037/a0022268

Novogrodsky, R., & Meir, N. (2020). Age, frequency, and iconicity in early sign language acquisition: Evidence from the Israeli Sign Language MacArthur–Bates Communicative Developmental Inventory. Applied Psycholinguistics, 41(4), 817-845. https://doi.org/10.1017/S0142716420000247

Ozturk, O., Krehm, M., & Vouloumanos, A. (2013). Sound symbolism in infancy: evidence for sound–shape cross-modal correspondences in 4-month-olds. Journal of Experimental Child Psychology, 114(2), 173-186. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2012.05.004

Parise, C. V., & Spence, C. (2012). Audiovisual crossmodal correspondences and sound symbolism: a study using the implicit association test. Experimental Brain Research, 220(3-4), 319-333. https://doi.org/10.1007/s00221-012-3140-6

Perry, L. K., Perlman, M., & Lupyan, G. (2015). Iconicity can ground the creation of vocal symbols. Royal Society Open Science, 2(12), 150152. https://doi.org/10.1098/rsos.150152

Perry, L. K., Perlman, M., Winter, B., Massaro, D. W., & Lupyan, G. (2018). Iconicity in the speech of children and adults. Developmental Science, 21(6), e12572. https://doi.org/10.1111/desc.12572

Peiffer-Smadja, N., & Cohen, H. (2019). Perceptual factors and segmental structure influence the transmission of phonological information. Journal of Phonetics, 74, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.wocn.2018.12.003

Ramachandran, V. S., & Hubbard, E. M. (2001). Synaesthesia—A window into perception, thought and language. Journal of Consciousness Studies, 8(12), 3-34.

Saussure, F. de. (1916). Cours de linguistique générale. Payot.

Sidhu, D. M., Westbury, C., Hollis, G., & Pexman, P. M. (2021). Sound symbolism shapes the English language: the maluma/takete effect in English nouns. Psychonomic Bulletin & Review, 28, 1390-1398. https://doi.org/10.3758/s13423-021-01883-3

Styles, S. J., & Gawne, L. (2017). When does maluma/takete fail? Two key failures and a meta-analysis suggest that phonology and phonotactics matter. i-Perception, 8, 1-17. https://doi.org/10.1177/2041669517724807

Urban, M. (2011). Conventional sound symbolism in terms for organs of speech: a cross-linguistic study. Folia Linguistica, 45(1), 199-214. https://doi.org/10.1515/flin.2011.007

Завантаження

Опубліковано

2024-06-28

Номер

Розділ

Том 11, № 1 (2024)

Як цитувати

Касап, С., & Унсал, Ф. (2024). Психолінгвістичне вивчення феномену «буба- кікі»: дослідження зв’язку між звуками та формами. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 11(1), 84-95. https://doi.org/10.29038/eejpl.2024.11.1.kas