Формування навичок з медіаграмотності в педагогічних університетах: наш погляд та досвід
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2024.11.1.bucКлючові слова:
медіаграмотність, предметно-мовне інтегроване навчання (CLIL), операції мислення вищого порядку, змішане навчання, соціокультурні компетенції, студентиАнотація
У статті представлено результати інтеграції інфо-медійної грамотності в іншомовні навчальні курси у педагогічних закладах вищої освіти (ЗВО). Особливу увагу сфокусовано на методичній базі, принципам та педагогічним умовам, а також критеріях відбору навчальних матеріалів та методичних прийомів, які забезпечують ефективне впровадження програм медіа грамотності в існуючі силабуси. Використання сучасних методів навчання, таких як обернений клас, проблемне навчання, групові та дискусійні форми роботи, актуалізація операцій мислення вищого порядку та інтерактивні форми роботи в аудиторії розглядаються як інтегрований підхід, спрямований на розвиток критичного сприйняття медіа-продуктів, а також ряду соціокультурних на комунікативних компетенцій у майбутніх педагогів. Однією з головних цілей інтеграції інфо-медійної грамотності в різноманітні освітні курси та навчальні дисципліни є підвищення емоційної стійкості до маніпулятивного впливу медіа, що досягається шляхом активізації навичок критичного мислення щодо потоку інформації, а також особистих навичок споживання медіа у студентів. У пілотному впровадженні в рамках міжнародного проєкту «Вивчай та розрізняй» були збережені оригінальні методичні складові, серед яких медіаграмотність як така, інформаційна грамотність, критичне мислення, цифрова та візуальна грамотність та навички перевірки фактів (факт чекінг). Ця стаття має за мету поділитися деякими ідеями авторів, які виявилися успішними в опануванні навичок медіаграмотності, а також у розвитку мовних навичок у тих, хто вивчає англійську мову як іноземну.
Подяки
Дослідження здійснено за підтримки IREX, Посольства США та Сполученого Королівства в Україні в партнерстві з МОН України та Академії Української преси.
Декларація щодо конфлікту інтересів
Автори повідомили про відсутність потенційного конфлікту інтересів.
* Контактна особа для листування:
Світлана Бучацька
Завантажити
Посилання
Arke, E.T. (2012). Media literacy: History, progress, and future hopes. In K. E. Dill, (Ed.) The Oxford Handbook of Media Psychology. (pp. 96-108). Oxford University Press.
Aufderheide, P. (1993). Media Literacy: A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy. Aspen Institute.
Buckingham, D. (2003). Media education: Literacy, learning, and contemporary culture. Polity Press.
Bulger, M and Davison, P. (2018). The Promises, Challenges, and Futures of Media Literacy. Data & Society Research Institute. Retrieved from https://datasociety.net/pubs/oh/DataAndSociety_Media_Literacy_2018.
Cummins, J. (1984) Bilingualism and special education: Issues in assessment and pedagogy. Clevedon: Multilingual Matters.
Dafouz, E., Nunez, B., Sancho, C., & Foran, D. (2007). Integrating CLIL at the Tertiary Level: Teachers’ and Students’ Reactions in Diverse Contexts-converging Goals. In D. Marsh and D. Wolff, (Eds.). CLIL in Europe. (pp. 91–101). Peter Lang.
Fortanet-Gómez, I. & Bellés-Fortuño, B. (2008). The relevance of discourse markers in teacher training courses for Content and Language Integrated Learning in higher education. In O. Martí Arnáinz, & M. P. Safont Jordá, (Eds.). Achieving multilingualism: Wills and ways. Proceedings of the First international conference on multilingualism (ICOM) (pp. 149-159). Universitat Jaume I.
Hobbs, R. (2017). Teaching and learning in a post-truth world. Educational Leadership, 75(3), 26-31. Retrieved from http://www.ascd.org/publications/educational_leadership/nov17/vol75/num03/Teaching_and_Learning_in_a_Post-Truth_World.aspx
Lemish, D. (2015). Children and media: A Global perspective. John Wiley & Sons. 195-207.
Livingstone, S. (2011). Digital learning and participation among youth: Critical reflections on future research priorities. International Journal of Learning and Media, 2, 1-13.
Potter, J.W. (2013). Review of literature on media literacy. Sociology Compass, 7(6), 417-435.
Tsang, S. J. (2019). News credibility and media literacy in the digital age. In Handbook of Research on Media Literacy Research and Applications Across Disciplines (pp. 135-155). IGI Global.
Zarichna, O., Buchatska, S., Melnyk, L., & Savchuk, T.(2020). Content and Language Integrated Learning in Tertiary Education: Perspectives on Terms of Use and Integration. East European Journal of Psycholinguistics, 7(1), 184-198. https://doi.org/10.29038/eejpl.2020.7.1.zar
Sources
Бучацька С.М., Зарічна О.В. Навчальна програма з дисципліни “Практичний курс англійської мови” для студентів 3 курсу денної і заочної форми навчання спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література) додаткова спеціалізація 02 Мова і література (англійська). Вінниця: ВДПУ, 2020.
Buchatska, S.M., Zarichna, O.V. (2020). Navchalna prohrama z dystsypliny “Praktychnyy kurs anhliys’koi movy” dlia studentiv 3ho kursu dennoi i zaochnoi formy navchannia spetsialʹnosti 014 Serednia osvita (Ukrains’ka mova i literatura), dodatkova spetsializatsiia 02 Mova i literature (anhliys’ka) [Syllabus for the discipline “Practical course of English”]. VDPU.
Hobbs, R. (2010). Digital and media literacy: A plan of action. Washington DC: Aspen Institute and Knight Foundation. Retrieved from https://www.knightfoundation.org/media/uploads/publication_pdfs/Digital_and_Media_Literacy_A_Plan_of_Action.pdf
IREX L2D Fact Sheet Updated May 2022. Retrieved from https://www.irex.org/sites/default/files/L2D%20Fact%20Sheet%20Updated%20April%202022.pdf
Киналь А., Довгалюк Т., Крикун А. Навчальна програма з дисципліни “Методика навчання іноземних мов (англійська мова) для студентів 4 курсу денної і заочної форми навчання спеціальності 014.02 Середня освіта (Мова і література (англійська). Вінниця: ВДПУ, 2020.
Kynal, A., Dovhaliuk ,T, & Krykun, A. (2020). Navchalna prohrama z dystsypliny “Metodyka navchannia inizemnykh mov (anhliyska mova)” dlia studentiv 4ho kursu dennoi i zaochnoi formy navchannia spetsial’nosti 014 Serednia osvita (Mova i literatura Anhliyska). [Syllabus for the discipline “Methodology of teaching foreign languages (English)”]. VDPU.
Learn to Discern in Education (L2D-Ed). Retrieved from https://www.irex.org/project/learn-discern-education-l2d-ed.
Вінничук А.П., Каленич В.М., Прокопчук Л.В. Навчальна програма з дисципліни «Методика навчання літератури: розвиток компетентностей через інтеграцію інфомедійної грамотності». для студентів 3 курсу денної і заочної форми навчання спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література). Вінниця: ВДПУ, 2020.
Vinnychuk A.P., Kalenych V.M., & Prokopchuk L.V. (2020). Navchalʹna prohrama z dystsypliny “Metodyka navchannia literatury: rozvytok kompetentnostei cherez intehratsiiu infomediinoi hramotnosti” [Syllabus for the discipline “The methodology of teaching literature: development of competences through the integration of media literacy”]. VDPU.
The curriculum for teaching English through Media Literacy (2022). Learn to Discern in Education (L2D-Ed). https://www.irex.org/project/learn-discern-education-l2d-ed, N. Goshylyk, D. Sabadash, I. Zadorozhna & V. Goshylyk, (Eds.). Retrieved from https://kaf.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/89/2023/09/l2d_curriculum_teaching_english_final_web_090422.pdf
Courses by EdEra. Retrieved from: https://study.ed-era.com/courses
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Svitlana Buchatska, Olena Matiienko, Olena Zarichna, Oksana Khurtenko
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.