Комунікативні типи саморозкриття в ситуації публічного мовлення

Автор(и)

  • Киричук Лариса Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Україна

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.1.kyr

Ключові слова:

саморозкриття, самопрезентація, публічне мовлення, комунікативна тактика, приватна інформація, вербальна модель.

Анотація

Статтю присвячено вивченню комунікативної природи саморозкриття як методу вербального впливу на людей. Явище само-розкриття визначається як процес розголошення приватної інформації про себе. Мета дослідження – визначити специфіку саморозкриття у ситуації публічного мовлення. У статті проаналізовано умови й параметри сценарію публічного мовлення як чинники, що зумовлюють певну манеру саморозкриття. Базовою позицією дослідження є трактування само-розкриття як тактики самопрезентації, що сприяє створенню іміджу мовця. Для визначення вербальних форм, які використовують мовці, розголошуючи приватну інформацію про себе, було здійснено дискурсивний та лексико-граматичний аналіз 8 текстів інтерв’ю зі знаменитостями. Результати дослідження засвідчили те, що мовці постійно використовують певні вербальні моделі, які визначаються як висловлювання автохарактеризації (до цієї групи належать висловлювання самоствердження, самопереконання, особистих уподобань та особистих прагнень), автонаративу та висловлювання особистої позиції. Дослідження також продемонструвало, які саме типи висловлювань використовують частіше, ніж інші, зокрема, висловлюванням само-ствердження, особистих прагнень та автонаративу як тактикам саморозкриття надається очевидна перевага. Стаття акцентує вибірковість застосовування мовцем тактики саморозкриття, оскільки їх вибір є мотивованим стратегічною метою мовця здійснювати контроль за створенням враження. 

Література

References

  • Altman, I., Taylor, D. A. (1973). Social Penetration: The Development of Interpersonal
    Relationship. New York, NY: Holl, Rinehart & Winston.
  • Baumeister, R. F. (1982). A self-presentational view of social phenomena. Psychological
    Bulletin, 91, 3–26.
  • Carver, C. S., Scheier, M. R. (1998). On the Self-Regulation of Behavior. Cambridge
    University Press.
  • Cozby, P.C. (1973). Self-disclosure: A literature review. Psychological Bulletin, 79(2),
    73–91.
  • Derlega, V. J., Metts, S., Petronio, S., Margulis, S. T. (1993). Self-Disclosure. Newbury
    Part, CA: Sage.
  • Hargie, O. (2011). Skilled Interpersonal Interaction: Research, Theory and Practice.
    London: Reutledge.
  • Johnson, J.A. (1981). The ‘self-disclosure’ and ‘self-presentation’ views of item response
    dynamics and personality scale validity. Journal of Personality and Social Psychology,
    40(4), 761–769.
  • Jourard, S. (1971). The Transparent Self. (2nd ed.).New York: Van Nostrand Reinhold.
  • Leary, M. R. (1995). Self-Presentation: Impression Management and Interpersonal
    Behavior. Madison, WI: Brown & Benchmark.
  • Leary, M. R. (1996). Self-Presentation: Iimpression Management and Interpersonal
    Behavior. Boulder, CO: Westview Press.
  • Leary, M. R. (2012). Introduction to Behavioral Research Methods. (6nd ed.). Boston:
    Pearson.
  • Leary, M. R., Kowalski, R. M. (1990). Impression management: A literature review and
    two-component model. Psychological Bulletin, 107(1), 34–47.
  • Luft, J., Ingham, H. (1969). Of Human Interaction. Palo Alto, CA: National Press Books.
  • Rosenfeld, L. B. (2014). Overview of the ways privacy, secrecy, and disclosure are
    balanced in today’s society. In: Balancing the Secrets of Private Disclosure, (pp. 3 – 18).
    S. Petronio, (ed.). New York and London: Psychology Press.
  • Schlenker, B. R. (1980). Impression management: the self-concept, social identity, and
    interpersonal relations. Monterey, CA: Brooks/Cole.
  • Schlenker, B. R. (1985). Identity and self-identification. In: The self and social life, (pp.
    65–99). B.R.Schlenker, (ed.). New York: McGrow-Hill.
  • Schlenker, B. R. (2003). Self-presentation. In: Handbook of Self and Identity, (pp. 492–
    518). M. R.Leary, J. P.Tangney, (eds.). New York: Guilford.

Sources

  • J.K. Rolling meets Lauren Laverne, 2015.
  • Oprah talks to Barack Obama, 2004. O, The Oprah magazine.
  • Oprah talks to Daniel Pink, 2008. O, The Oprah Magazine.
  • Oprah talks to Ellen De Generes, 2009. O, The Oprah Magazine.
  • Oprah talks to Jay-Z, 2009. O, The Oprah Magazine.
  • Oprah talks to Tine Fey, 2009, O, The Oprah Magazine.
  • Oprah talks to Thich Nhat Hanh, 2010.
    8.The ultimate O interview: Oprah answers all your questions, 2010. O, the Oprah magazine.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

Завантаження

Опубліковано

2017-06-27

Номер

Розділ

Том 4, №1, 2017

Як цитувати

Киричук, Л. (2017). Комунікативні типи саморозкриття в ситуації публічного мовлення. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 4(1), 122-132. https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.1.kyr