Взаємозв’язки особистих цінностей: аналіз змодерованої медіації за гендерною та віковою ознаками

Автор(и)

  • Людмила Романюк Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.2.rom

Ключові слова:

цінності, досягнення, доброзичливість, стимуляція, гендер, вік, модерація, медіація.

Анотація

Дослідження описує десять особистих цінностей, виражених чоловіками та жінками з двох країн, а також взаємозв’язок між двома протилежними цінностями: досягненням і доброзичливістю, визначаючи стимуляцію як медіатора між ними. Автор з’ясовує, чи може така модель медіації ще більше кваліфікуватись за віком та гендером як модераторами. Для вимірювання десяти основних цінностей 1000 молодих людей із двох країн використано Опитувальник портретів цінностей із 40 пунктів (PVQ). Для перевірки механізмів медіації та модерації застосовано ієрархічні регресійні методи. Менші гендерні та національні відмінності виникли за деякими з десяти основних цінностей. Виявлено непрямий зв’язок між трьома вибраними цінностями. Установлено, що стимуляція діє як медіатор між досягненнями та доброзичливістю. Модель умовного процесу була встановлена з гендером, що моделювала зв’язки досягнення–стимуляція (чоловіки мали міцніші звязки, ніж жінки), тоді як вік модерував шлях стимуляції–доброзичливості (у молодших людей виявлено міцніший зв’язок, ніж у старших). Гендер також моделював зв’язок досягнення–доброзичливість (чоловіки мали міцніші зв’язки, ніж жінки). Для чоловіків зв’язок між досягненням та стимуляцією був більш значущий, ніж для жінок. Для молодших людей зв’язок між стимуляцією та доброзичливістю був більш значущий, ніж для старших. Для жінок рівень доброзичливості виявився незалежним від рівня досягнень. Здійснений аналіз проливає нове світло на непрямі та диференційовані асоціації серед особистих цінностей, додаючи нову перспективу для дослідження когнітивних механізмів, задіяних у становленні десяти основних цінностей.

Література

References

  • Bardi, A., & Schwartz, S.H. (2003). Values and behaviour: Strength and structure of relations. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(10), 1207–1220.
  • Berlyne, D. Conflict, arousal and curiosity. New York: McGraw-Hill. 1960.
  • Burgoyne, C.B. & Lea, S.E.G. (2006). Money is material. Science, 314(5802), 1091–1092.
  • Hayes A. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: a regression-based approach. New York: Guilford Press.
  • Kluckhohn, C. (1951). Values and value-orientations in the theory of action: An exploration in definition and classification. In: Toward a General Theory of Action, (pp. 388-433). T. Parsons & E. Shils (Eds.), Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Korman, A. (1974). The Psychology of Motivation. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Maio, G. R., Hahn, U., Frost, J., & Cheung, W. (2009). Applying the value of equality unequally: Effects of value instantiations that vary in typicality. Journal of Personality and Social Psychology, 97(4), 598–614.
  • Maio, G.R., Pakizeh, A., Cheung, W.Y. & Rees, K.J. (2009). Changing, priming, and acting on values: effects via motivational relations in a circular model. Journal of Personality and Social Psychology, 97(4), 699–715.
  • Maslow, A.H. (1965). Eupsychian management. Homewood, IL: Dorsey.
  • Parks-Leduc, L., Feldman, G., & Bardi, A. (2015). Personality traits and personal values: A meta-analysis. Personality and Social Psychology Review, 19(1) 3–29.
  • Parsons, T. & Bales, R. F. (1953). Family, Socialization, and Interaction Process. Glencoe: Free Press.Prince-Gibson, E., & Schwartz, S. H. (1998). Value priorities and gender. Social Psychology Quarterly, 61, 49-67.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65.
  • Schwartz, S. H. & Sagiv, L. (2000). Value Priorities and Subjective Well-Being: Direct Relations and Congruity Effects. European Journal of Social Psychology, 30, 177-198.
  • Schwartz, S. H., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., Harris, M., & Owens, V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of Cross Cultural Psychology, 32, 519-542.
  • Vohs, K.D., Mead, N.L. & Goode, M.R. (2006). The psychological consequences of money. Science, 314 (5802), 1154–1156.
  • Wade, M.D., Liu, L.A. & Vacek, J. (2011). Values and Upward Influence Strategies in Transition: Evidence From the Czech Republic. Journal of Cross-Cultural Psychology, 42 (2), 288–306.

 

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

Завантаження

Опубліковано

2017-12-28

Номер

Розділ

Том 4, №2, 2017

Як цитувати

Романюк, Л. (2017). Взаємозв’язки особистих цінностей: аналіз змодерованої медіації за гендерною та віковою ознаками. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 4(2), 84-94. https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.2.rom