Вплив стресу на мовлення дітей в умовах війни

Автор(и)

  • Антоніна Скрипник Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна
  • Ольга Лабенко Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.2.lab

Ключові слова:

посттравматичний стресовий розлад, мовлення, вербалізація, страх, нав’язливий стан, збіднення мовлення, когнітивна апатія, вербальна агресія

Анотація

Війна є непередбаченим та непосильним тягарем для людської психіки. Загроза існуванню, страх за життя, втрата близьких призводять до росту числа непсихотичних межових розладів в тому числі і до посттравматичних стресових розладів. Найнезахищенішою та вразливою частиною населення, що є відкритою для психотравматичного досвіду, є діти. Перебуваючи у зоні військового конфлікту, вони набувають трагічного досвіду, який деформує їхню свідомість, цінності та світогляд. У дітей спостерігаються перепади настрою, депресія, немотивована агресія, нав'язливі стани, непереборний страх і очікування повтору пережитих подій. Стаття присвячена аналізу особливостей мовлення дітей, які стали свідками російсько-української війни, що розпочалася 24 лютого 2022 року. Дослідження зосереджується на описі вербалізації психологічного стану дитини - свідка бомбардувань та обстрілів, дітей із окупованих територій, які мусили виїхати із рідних міст та сіл та дітей, які не бувши прямими свідками воєнних дій, змушені уже півроку жити у таборах для біженців, не маючи змоги повернутися на батьківщину. Розглядаються способи вербалізації страху, тривоги, нав'язливих станів. Аналізуються види вербальної агресії. Також автори вивчають вплив батьків на подолання або ж навпаки підсилення дитячого стресу.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

Посилання

Aziz, A., Vostanis, P. (1999). Post‐traumatic Stress Reactions in Children of War. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40(3), 385-391. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00456

Buss, A. H., Durkee, A. (1957). An inventory for assessing different kinds of hostility. Journal of Consulting Psychology, 21(4), 343-349. https://doi.org/10.1037/h0046900

Dimitry, L. (2012). A systematic review on the mental health of children and adolescents in areas of armed conflict in the Middle East. Child: Care, Health and Development, 38(2), 153-161. https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2011.01246.x

Drury, J., Williams, R. (2012). Children and young people who are refugees, internally displaced persons or survivors or perpetrators of war, mass violence and terrorism. Current Opinion in Psychiatry, 25(4), 277-284. https://doi.org/10.1097/YCO.0b013e328353eea6

Dymond, S, Dunsmoor, JE, Vervliet, B, Roche, B, Hermans, D. (2015). Fear Generalization in Humans: Systematic Review and Implications for Anxiety Disorder Research. Behavior Therapy, 46(5), 561-582. https://doi.org/10.1016/j.beth.2014.10.001

Herbert, M. (2006) Posttraumatic stress disorder in children. Leicester: British Psychological Society.

Hill, D.C., Moss, R.H., Sykes-Muskett, B., Conner, M., O'Connor, D.B. (2018). Stress and eating behaviors in children and adolescents: Systematic review and meta-analysis. Appetite, 123, 14-22. https://doi.org/10.1016/j.appet.2017.11.109

Kappen, M., Hoorelbeke, K., Madhu, N. [et al.]. (2022). Speech as an indicator for psychosocial stress: A network analytic approach. Behavior Research Methods, 54, 910-921 https://doi.org/10.3758/s13428-021-01670-x

Karvasarskyi, B. D. (2004). Klynycheskaia psykholohyia. [Clinical psychology]. S.-Petersburg: Piter, 512-516.

Kheirbek, M. A. Klemenhagen, K.C., A. Sahay A. (2012). Neurogenesis and generalization: a new approach to stratify and treat anxiety disorders. Nature Neuroscience, 15, 1613-1633. https://doi.org/10.1038/nn.3262

Lawrence, E., Barry, R.A., Brock, R.L., Bunde, M., Langer, A., Ro, E., Fazio, E., Mulryan, L., Hunt, S., Madsen, L., Dzankovic, S. (2011). The Relationship Quality Interview: evidence of reliability, convergent and divergent validity, and incremental utility. Psychological Assessment, 23(1), 44-63. https://doi.org/10.1037/a0021096

Liu, М., War and Children. (2017). American Journal of Psychiatry, 12(7), 3-5. https://doi.org/10.1176/appi.ajp-rj.2017.120702

Macksoud, M., Dyregrov, A., Raundalen, M. (1993). Traumatic war experiences and their effects on children. International Handbook of Traumatic Stress Syndromes. Herston: University of Queensland, Australia, 625-633. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-2820-3_52

Oxburgh G. (2011). Psychology and interviewing: What direction now in our quest for reliable information? British Journal of Forensic Practice, 13, 135-144. https://doi.org/10.1108/14636641111134378

Pearn, J. Children and war. (2003). Journal of Paediatrics and Child Health, 39, 166-172. https://doi.org/10.1046/j.1440-1754.2003.00124.x

Price, J., Kassam-Adams, N., Alderfer, M. A., Christofferson, J., & Kazak, A. E. (2016). Systematic Review A Reevaluation and Rpdate of the Integrative (Trajectory) Model of Pediatric Medical Traumatic Stress. Journal of Pediatric Psychology, 41(1), 86-97. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsv074

Qouta, S., Punamäki, R-L., Miller, T., [et al]. (2008). Does war beget child aggression? Military violence, gender, age and aggressive behavior in two Palestinian samples. Aggressive behavior, 34(3), 231-244. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ab.20236

Saign, P. A., Yasik, A. E., Oberfield, R. A., Halaman-Daris, P. V., Bremner, J. D. (2006). The intellectual performance of traumatized children and adolescents with or without posttraumatic stress disorder. Journal of Abnormal Psychology, 115(2), 332-340. https://doi.org/10.1037/0021-843X.115.2.332

Samara, M., Hammuda, S., Vostanis, P., El-Khodary, B., Al-Dewik, N. (2020). Children’s prolonged exposure to the toxic stress of war trauma in the Middle East. British Medical Journal, 1-6. https://doi.org/10.1136/bmj.m3155

Slone, M., Mann, S. (2016). Effects of War, Terrorism and Armed Conflict on Young Children: A Systematic Review. Child Psychiatry & Human Development, 47, 950–965. https://doi.org/10.1007/s10578-016-0626-7

Strawn, J. R., Lu, L., Peris, T. S., Levine, A., & Walkup, J. T. (2021). Research Review: Pediatric anxiety disorders–what have we learnt in the last 10 years? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 62(2), 114-139. https://doi.org/10.1111/jcpp.13262

Tarabryna, N.V. (2001). Praktykum po psykholohyy posttravmatycheskoho stressa. [Practical course on psychology of post-traumatic stress]. S.-Petersburg: Piter, 240-243.

Trickey, D., Siddaway, A.P., Meiser-Stedman, R., Serpell, L., Field, A. (2012). A meta-analysis of risk factors for post-traumatic stress disorder in children and adolescents. Clinical Psychology Review, 32(2), 122-138. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2011.12.001

Yule, W. & Smith, P. (2015). Post traumatic stress disorder. In A. Thapar, D. S. Pine, J. F. Leckman, S. Scott, M. J. Snowling, & E. Taylor, (Eds.). Rutter's Child and Adolescent Psychiatry. (pp. 392-406). Oxford: Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118381953.ch59

Завантаження

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати