Вплив стресу на мовлення дітей в умовах війни
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.2.labКлючові слова:
посттравматичний стресовий розлад, мовлення, вербалізація, страх, нав’язливий стан, збіднення мовлення, когнітивна апатія, вербальна агресіяАнотація
Війна є непередбаченим та непосильним тягарем для людської психіки. Загроза існуванню, страх за життя, втрата близьких призводять до росту числа непсихотичних межових розладів в тому числі і до посттравматичних стресових розладів. Найнезахищенішою та вразливою частиною населення, що є відкритою для психотравматичного досвіду, є діти. Перебуваючи у зоні військового конфлікту, вони набувають трагічного досвіду, який деформує їхню свідомість, цінності та світогляд. У дітей спостерігаються перепади настрою, депресія, немотивована агресія, нав'язливі стани, непереборний страх і очікування повтору пережитих подій. Стаття присвячена аналізу особливостей мовлення дітей, які стали свідками російсько-української війни, що розпочалася 24 лютого 2022 року. Дослідження зосереджується на описі вербалізації психологічного стану дитини - свідка бомбардувань та обстрілів, дітей із окупованих територій, які мусили виїхати із рідних міст та сіл та дітей, які не бувши прямими свідками воєнних дій, змушені уже півроку жити у таборах для біженців, не маючи змоги повернутися на батьківщину. Розглядаються способи вербалізації страху, тривоги, нав'язливих станів. Аналізуються види вербальної агресії. Також автори вивчають вплив батьків на подолання або ж навпаки підсилення дитячого стресу.
Завантажити
Посилання
Aziz, A., Vostanis, P. (1999). Post‐traumatic Stress Reactions in Children of War. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40(3), 385-391. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00456
Buss, A. H., Durkee, A. (1957). An inventory for assessing different kinds of hostility. Journal of Consulting Psychology, 21(4), 343-349. https://doi.org/10.1037/h0046900
Dimitry, L. (2012). A systematic review on the mental health of children and adolescents in areas of armed conflict in the Middle East. Child: Care, Health and Development, 38(2), 153-161. https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2011.01246.x
Drury, J., Williams, R. (2012). Children and young people who are refugees, internally displaced persons or survivors or perpetrators of war, mass violence and terrorism. Current Opinion in Psychiatry, 25(4), 277-284. https://doi.org/10.1097/YCO.0b013e328353eea6
Dymond, S, Dunsmoor, JE, Vervliet, B, Roche, B, Hermans, D. (2015). Fear Generalization in Humans: Systematic Review and Implications for Anxiety Disorder Research. Behavior Therapy, 46(5), 561-582. https://doi.org/10.1016/j.beth.2014.10.001
Herbert, M. (2006) Posttraumatic stress disorder in children. Leicester: British Psychological Society.
Hill, D.C., Moss, R.H., Sykes-Muskett, B., Conner, M., O'Connor, D.B. (2018). Stress and eating behaviors in children and adolescents: Systematic review and meta-analysis. Appetite, 123, 14-22. https://doi.org/10.1016/j.appet.2017.11.109
Kappen, M., Hoorelbeke, K., Madhu, N. [et al.]. (2022). Speech as an indicator for psychosocial stress: A network analytic approach. Behavior Research Methods, 54, 910-921 https://doi.org/10.3758/s13428-021-01670-x
Karvasarskyi, B. D. (2004). Klynycheskaia psykholohyia. [Clinical psychology]. S.-Petersburg: Piter, 512-516.
Kheirbek, M. A. Klemenhagen, K.C., A. Sahay A. (2012). Neurogenesis and generalization: a new approach to stratify and treat anxiety disorders. Nature Neuroscience, 15, 1613-1633. https://doi.org/10.1038/nn.3262
Lawrence, E., Barry, R.A., Brock, R.L., Bunde, M., Langer, A., Ro, E., Fazio, E., Mulryan, L., Hunt, S., Madsen, L., Dzankovic, S. (2011). The Relationship Quality Interview: evidence of reliability, convergent and divergent validity, and incremental utility. Psychological Assessment, 23(1), 44-63. https://doi.org/10.1037/a0021096
Liu, М., War and Children. (2017). American Journal of Psychiatry, 12(7), 3-5. https://doi.org/10.1176/appi.ajp-rj.2017.120702
Macksoud, M., Dyregrov, A., Raundalen, M. (1993). Traumatic war experiences and their effects on children. International Handbook of Traumatic Stress Syndromes. Herston: University of Queensland, Australia, 625-633. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-2820-3_52
Oxburgh G. (2011). Psychology and interviewing: What direction now in our quest for reliable information? British Journal of Forensic Practice, 13, 135-144. https://doi.org/10.1108/14636641111134378
Pearn, J. Children and war. (2003). Journal of Paediatrics and Child Health, 39, 166-172. https://doi.org/10.1046/j.1440-1754.2003.00124.x
Price, J., Kassam-Adams, N., Alderfer, M. A., Christofferson, J., & Kazak, A. E. (2016). Systematic Review A Reevaluation and Rpdate of the Integrative (Trajectory) Model of Pediatric Medical Traumatic Stress. Journal of Pediatric Psychology, 41(1), 86-97. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsv074
Qouta, S., Punamäki, R-L., Miller, T., [et al]. (2008). Does war beget child aggression? Military violence, gender, age and aggressive behavior in two Palestinian samples. Aggressive behavior, 34(3), 231-244. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ab.20236
Saign, P. A., Yasik, A. E., Oberfield, R. A., Halaman-Daris, P. V., Bremner, J. D. (2006). The intellectual performance of traumatized children and adolescents with or without posttraumatic stress disorder. Journal of Abnormal Psychology, 115(2), 332-340. https://doi.org/10.1037/0021-843X.115.2.332
Samara, M., Hammuda, S., Vostanis, P., El-Khodary, B., Al-Dewik, N. (2020). Children’s prolonged exposure to the toxic stress of war trauma in the Middle East. British Medical Journal, 1-6. https://doi.org/10.1136/bmj.m3155
Slone, M., Mann, S. (2016). Effects of War, Terrorism and Armed Conflict on Young Children: A Systematic Review. Child Psychiatry & Human Development, 47, 950–965. https://doi.org/10.1007/s10578-016-0626-7
Strawn, J. R., Lu, L., Peris, T. S., Levine, A., & Walkup, J. T. (2021). Research Review: Pediatric anxiety disorders–what have we learnt in the last 10 years? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 62(2), 114-139. https://doi.org/10.1111/jcpp.13262
Tarabryna, N.V. (2001). Praktykum po psykholohyy posttravmatycheskoho stressa. [Practical course on psychology of post-traumatic stress]. S.-Petersburg: Piter, 240-243.
Trickey, D., Siddaway, A.P., Meiser-Stedman, R., Serpell, L., Field, A. (2012). A meta-analysis of risk factors for post-traumatic stress disorder in children and adolescents. Clinical Psychology Review, 32(2), 122-138. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2011.12.001
Yule, W. & Smith, P. (2015). Post traumatic stress disorder. In A. Thapar, D. S. Pine, J. F. Leckman, S. Scott, M. J. Snowling, & E. Taylor, (Eds.). Rutter's Child and Adolescent Psychiatry. (pp. 392-406). Oxford: Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118381953.ch59
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Antonina Skrypnyk, Olha Labenko

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.