Нейрокогнітивна перспектива оволодіння мови в декларативно-процедурній моделі Ульманна

Автор(и)

  • Готцева Маріана South West University "Neofit Rilski", Bulgaria

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.2.got

Ключові слова:

нейролінгвістика, декларативна / процедурна модель оволодіння другої мови, оволодіння мови.

Анотація

Упродовж останніх декількох десятиліть дослідники в галузі оволодіння мови не спромоглися знайти відповідь на питання, які ж саме механізми людського мозку залучені під час оволодіння мови. Однією з нейрокогнітивних моделей, спрямованих на з’ясування питання оволодіння другої мови (SLA), слугує модель Ульманна (2005; 2015), згідно з якою «під час оволодіння та обробки і першої, і другої мови залучені добре вивчені системи мозку, що виконують також функції, не пов’язані з мовою» (Ullman, 2005:141). Зазначені системи здатні виконувати подібні мовні та немовні функції. Стаття має за мету критично проаналізувати запропоновану модель у контексті нейрокогнітивних досліджень другої мови, а також оцінити її внесок до галузі досліджень питання оволодіння другої мови (SLA).

Література

References

  • Aboitiz, F. (1995). Working memory networks and the origin of language areas in the human brain. Medical Hypothesis25, 504-506.
  • Aboitiz, F. & Garcia, R. (1977). The anatomy of language revisited. Biological Research30, 171-183.
  • Aboitiz, F., Garcia, R., Brunetti, E. & Bosman, C. (2006). The origin of Broca’s area and its connections from an ancestral working memory network. In: Broca’s Region, (pp. 3-16). Y.Grodzinsky and K. Amunts, (Eds.). Oxford: Oxford University Press.
  • Alexander, M. P. (1997). Aphasia: clinical and anatomic aspects. In: Behavioral Neurology and Neuropsychology, (pp. 133–150). T. E. Feinberg, & M. J. Farah, (Eds.). New York: McGraw-Hill.
  • Alexander, G.E., DeLong, M.R. & Strick, P.L. (1986). Parallel organisation of functionally segregated circuits linking basal ganglia and cortex. Annual Review of Neuroscience9, 357-381.
  • Anderson, J. R., Bothell, D., Byrne, M. D., Douglass, S., Lebiere, C., Qin, Y. (2004). An integrated theory of the mind. Psychological Review111, 1036–1060.
  • Birdsong, D., ed. (1999). Second Language Acquisition and the Critical Period Hypothesis. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Buckner, R. L., & Wheeler, M. E. (2001). The cognitive neuroscience of remembering. Nature Review Neuroscience2(9), pp. 624–634.
  • Calabresi, P., Centonze, D., Gubellini, P., Pisani, A. & Bernardi, G. (2000). Acetyl-chlorine-ediated modulation of striatal function. Trends in Neurosciences, 23(3), 120-126.
  • Cepeda, N.J., Vul. E., Rohrer, D., Wixted, J. T., Pashler, H. (2008) Spacing effects in learning: A temporal ridgeline of optimal retention. Psychological Science, 19, 1095-1102.
  • Chun, M.M. (2000). Contextual cueing of visual attention. Trends in Cognitive Science4(5), 170-178.Crosson, B., Benefield, H., Cato, M. A., Sadek, R. J., Moore, A. B., Auerbach, E. J., Gokcay, D., Leonard, C.M. & Briggs, R.W. (2003). Left and right basal ganglia activity during language generation: contributions to lexical, semantic and phonological processes. Journal of the International Neuropsychological Society9, 1061-1077.
  • Devescovi, A., Caselli, M. C., Marchione, D., Pasqualetti, P., Reilly, J., & Bates, E. (2005). A crosslinguistic study of relationship between grammar and lexical development. Journal of Child Language32, 759–786.
  • Di Giulio, D.V., Seidenberg, M., O’Leary, D. S. & Raz, N. (1994). Procedural and declarative memory: a developmental study. Brain and Cognition25(1), 79-91.
  • Dionne, G., Dale, P., Boivin, M., & Plomin, R. (2003). Genetic evidence for bidirectional effects of early lexical and grammatical development. Child Development74, 394–412.
  • Eichenbaum, H. & Cohen, N.J. (2001). From Conditioning to Conscious Recollection: Memory Systems of the Brain. Oxford: Oxford University Press.
  • Ellis, N.C. (1994). Implicit and Explicit Learning of Languages. New York: Academic Press.
  • Ellis, N.C. (2002). Reflections on frequency effects in language processing. Studies in Second language acquisition, 24, 297-339.
  • Ellis, R., Loewen, S., Elder, C., Erlam, R., Philp, J., Reinders, H. (2009). Implicit and Explicit Knowledge in Second Language Learning, Testing and Teaching. Bristol: Multilingual Matters.
  • Embick, D., Marantz, A., Miyashita, Y., O’Neil, W., & Sakai, K. L. (2000). A syntactic specialization for Broca’s area. Proceedings of the National Academy of Sciences USA, 97, (6150–6154).
  • Fabbro, F., Clarici, A., Bava, A. (1996). Effects of left basal ganglia lesions on language production. Perceptual and Motor Skills82(3), 1291–1298.
  • Ferman, S., Olshtain, E., Schechtman, E. & Karni, A. (2009). The acquisition of a linguistic skill by adults: procedural and declarative memory interact in the learning of an artificial morphological rule. Journal of Neurolinguistics22, 384-412. Retrieved from: http://www.elsevier.com/locate/jneuroling.
  • Fredriksson, A. (2000). Maze learning and motor activity deficits in adult mice induced by iron exposure during a critical postnatal period. Developmental Brain Research119(1), 65-74.
  • Friederici, A. (2002). Towards a neural basis of auditory sentence processing. Trends in Cognitive Sciences6(2), 78–84.
  • Friederici, A., von Cramon, D., Kotz, S. (1999). Language related brain potentials in patients with cortical and subcortical left hemisphere lesions. Brain122, 1033-1047.
  • Goodale, M. A. (2000). Perception and action in the human visual system. In: The New Cognitive Neurosciences, (pp. 365-378). M. S. Gazzaniga, (ed.). Cambridge, MA: MIT Press,
  • Hahne, A., Friederichi, D. (2003). Processing a second language: late learners’ comprehension strategies as revealed by event-related brain potentials. Bilingualism: Language and Cognition4, 1-42.
  • Henke, K (2010) A model for memory systems based on processing modes rather than consciousness. Nature Reviews Neuroscience, 11, 523–532.
  • Hikosaka, O., Sakai, K., Nakahara, H., Lu, X., Miyachi, S., Nakamura, K., Rand, M. K. (2000). Neural mechanisms for learning of sequential procedures. In: The New Cognitive Neurosciences, (pp. 553-572). M. S. Gazzaniga, (ed.). Cambridge, MA: MIT Press.
  • Joanisse, M.F., Seidenberg, M.S. (1999). Impairments in verb morphology after brain injury: a connectionist model. Proceedings of the National Academy of Science USA. 96, (7592 –7597).
  • Middleton, F.A., Strick, P.L. (2000). Basal ganglia and cerebral loops: motor and cognitive circuits. Brain research reviews31, 236-250.
  • Moro, A., Tettamanti, M., Perani, D., Donati, C., Cappa, S. F., & Fazio, F. (2003). Syntax and the brain: disentangling grammar by selective anomalies. Neuroimage13(1), 110–118.
  • Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA. (2010). Arabski, J. & Wojtaszek, A. (Eds.), Bristol: Multilingual Matters.
  • Newport, E. (1993). Maturational constraints on language learning. Cognitive Science14(1), 11-28.
  • Opitz, B. & Friederichi, A.D. (2003). Interactions of the hippocampal system and the prefrontal cortex in learning language-like rules. Neuroimage, 19(4), 1730-1737.
  • Packard, M.& Knowlton, B. (2002). Learning and memory functions of the basal ganglia. Annual Review of Neuroscience25, 563–593.
  • Park, D., Lautenschlager, G., Hedden, T., Davidson, N., Smith, A. & Smith, P. (2002). Models of visuospatial and verbal memory across the adult life span. Psychology and Aging, 16, 299-320.
  • Peelle, J.E., McMillan, C., Moore, P., Grossman, M. & Wingfield, A. (2004). Dissociable patterns of brain activity during comprehension of rapid and syntactically complex speech: evidence from fMRI. Brain and Language91, 315-325.
  • Pinker, S. (1994). The Language Instinct. New York: William Morrow.
  • Poldrack, R., Packard, M. G. (2003). Competition among multiple memory systems: converging evidence from animal and human brain studies. Neuropsychologia41(3), 245–251.
  • Roediger, H.L., Butler, A.C. (2011). The critical role of retrieval practice in long-term retention. Trends in Cognitive Science15, 20-27.
  • Schlaug, G. (2001). The brain of musicians: a model for functional and structural adaptation. Annals of the New York Academy of Sciences930(1), 281-299.
  • Squire, L.R., Knowlton, B.J. (2000). The medial temporal lobe, the hippocampus, and the memory systems of the brain. In: The New Cognitive Neurosciences. (pp. 765-780). M. S. Gazzaniga, Ed. Cambridge, MA: MIT Press,
  • Squire, L. R., Zola, S. M. (1996). Structure and function of declarative and nondeclarative memory systems. Proceedings of the National Academy of Sciences USA, 93. (13515–13522).
  • Sun, R., Zhang, X. (2004). Top-down versus bottom-up learning in cognitive skill acquisition. Cognitive Systems Research5, 63–89.
  • Ullman, M.T. (2004). Contributions of memory circuits to language: the declarative/procedural model. Cognition92(1-2), 231-70.
  • Ullman, M.T. (2005). A cognitive neuroscience perspective on second language acquisition: the declarative/procedural model. In: Adult Second Language Acquisition, (pp. 141-178). C. Sanz, (ed.). Washington, DC: Georgetown University Press.
  • Ullman, M.T. & Pieport, E.I. (2005). Specific language impairment is not specific to language: the procedural deficit hypothesis. Cortex, 41, 399-433.
  • Ullman, M. (2006). Is Broca’s area part of a basal ganglia thalamocortical circuit? In: The Cortex: Integrative Models of Broca’s Area and the Ventral Premotor Cortex. (pp. 480-485). R. Schubotz & C. Fiebach, (Eds.). Milan: Masson.
  • Ullman, M. (2015) The declarative / procedural model: A neurobiologically motivated theory of first and second language. In: Theories in Second Language Acquisition: An Introduction, (pp. 135-158.) VanPatten, B. and J. Williams, (Eds.). 2nd ed. New York: Routledge.
  • Ullman, M. and Lovelett, J. (2016). Implications of the declarative / procedural model for improving second language learning: The role of memory enhancement techniques. Second Language Research, Special issue, 1-27.
  • Zurowski, B., Gostomzyk, J., Gron, G., Weller, R., Schirrmeister, H., Neumeier, B., Spitzer, M., Reske, S.N. & Walter, H. (2002). Dissociating a common working memory network from different neural substrates of phonological and spatial stimulus processing. Neuroimage15, 45-57.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

Завантаження

Опубліковано

2017-12-28

Номер

Розділ

Том 4, №2, 2017

Як цитувати

Готцева , М. (2017). Нейрокогнітивна перспектива оволодіння мови в декларативно-процедурній моделі Ульманна. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 4(2), 24-33. https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.2.got