Двомовні ромські діти з сільської місцевості та теорія розуму

Автор(и)

  • Хрісто Кючуков Сілезький університет в Катовіце, Польща

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.1.kyu

Ключові слова:

теорія розуму, ромські діти, білінгвізм, доказовість, питання Так/Ні

Анотація

Дві вікові групи ромських дітей (від 3,5 до 4,5 років n = 20 та від 4 років 7 місяців до 5,5 років n = 20) із сільської місцевості Болгарії пройшли тестування на розуміння завдання класичної теорії розуму (TOM) (Помилкове переконання) і було досліджено кореляцію з двома мовними тестами (Доказовість і питання Так/Ні). Поряд із цим, дітей тестували за допомогою невербального тесту імітації куба Нокса. Тести з теорії розуму та мовні тести проводилися обома мовами – ромською як першою і болгарською як другою мовою. Діти відвідують дитячий садок, де вивчають болгарську мову, але вдома розмовляють ромською як рідною мовою. Усіх дітей дослідниця тестувала індивідуально в окремій кімнаті. Жінка-ромка, яка є членом спільноти та розмовляє діалектом дітей, тестувала їх знання з ромської мови. Усі результати аналізували за допомогою програми ANOVA. Результати дослідження засвідчили, що під час виконання обох завдань з теорії розуму старші діти краще розуміють завдання, і велика кількість з них дають правильні відповіді. Діти однаково успішно виконали тести з обох мов. Відмінності між ромською як рідною і болгарською як другою мовою незначні. Під час виконання мовних завдань на доказовість та питань Так/Ні існує статистично значуща кореляція (p < 0,05000). Існує також кореляція між ромською мовою як рідною і болгарською під час виконання мовних завдань (p < 0,340526). Однак відсутня кореляція між мовними завданнями та завданнями теорії розуму. Існують кореляції між змінними оцінки завдання на доказовість та оцінки завдання на запитання Так/Ні (0,4064); між результатами оцінки завдання на доказовість і оцінки невербального тесту імітації куба Нокса (0,3969) і між результатами тесту «Так/Ні» та результатами невербального тесту імітації куба Нокса (0,5073). Усі співвідношення встановлено лише для ромської мови. Висновок дослідження полягає в тому, що двомовні ромські діти розвивають компетенції теорії розуму приблизно у віці 4,5 років. Рівень володіння ними ромською та болгарською мовами загалом однаковий, проте під час виконання інтелектуального завдання діти набагато краще володіють рідною мовою. Діти однаково розуміють завдання теорії розуму обома мовами.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

Посилання

Aksu-Koç, A. et al. (2005). The relation between mental verbs and theory of mind performance: Evidence from Turkish children. International Association for the Study of Child Language.

Alvarez, C. (2019). The Natural Laws of Children. Boulder: Shambhala.

Callaghan, T. et al. (2005). Synchrony in the onset of mental-state reasoning: Evidence from five cultures. Psychological Science, 16(5), 378-384. https://doi.org/10.1111/j.0956-7976.2005.01544.x

DeLuca, V. et al. (2019) Redefining bilingualism as a spectrum of experiences that differentially affects brain structure and function. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(15), 7565-7574.

de Villiers, J. (2007) The interface of language and theory of mind. Lingua, 117(11), 1858-1878.

de Villiers, J. & de Villiers, P. (2000). Linguistic determinism and the understanding of false beliefs. In P. Mitchell, K. Riggs, (Eds.). Children's Reasoning and the Mind. (pp. 189-226). Hove, UK: Psychology Press.

de Villiers, J. & Pyers, J. (2002). Complements to cognition: a longitudinal study of the relationship between complex syntax and false-belief-understanding. Cognitive Development, 17, 1037-1060.

Grosjean, F. (2010). Bilingual life and reality. Cambridge: Harvard University Press.

Kyuchukov, H. (2006). Early home literacy of Roma children in Bulgaria. Education et Sociétés Plurilingues, 20, 51-61.

Kyuchukov, H. (2021). The Roma Family’s Oral Culture and Folklore and Language Acquisition by Children. In H. Kyuchukov, S. Zahova, & I. Duminica, (Eds.). Romani history and culture. (pp. 227-235). Munich: Lincom.

Kyuchukov, H. (2007). Turkish and Roma children learning Bulgarian. Veliko Tarnovo: Faber.

Kyuchukov, H., & de Villiers, J. (2009). Theory of Mind and Evidentiality in Romani-Bulgarian Bilingual children. Psychology of Language and Communication, 13(2), 21-34.

Lilard, A. (2006). The socialization of theory of mind: Cultural and Social class differences in behavior explanation. In A. Antonietti, O.Liverta-Sempio & A. Marchetti, (Eds.). Theory of Mind and Language in Developmental Context. (pp. 65-76). NY: Springer.

Malone, S. (2007). Mother-tongue based multilingual education: Implications for education policy. Paper presented at the Seminar on Education Policy and the Right to Education. Kathmandu, Retrieved from https://www.academia.edu/6368207/MOTHER_TONGUE_BASED_MULTILINGUAL_EDUCATION_IMPLICATIONS_FOR_EDUCATION_POLICY_Defining_Mother_Tongue_based_Multilingual_Education_MT_Based_MLE

Navarro, E., DeLuca, V. Rossi, E. (2022). It takes a village: Using network science to identify the effect of individual differences in bilingual experience for Theory of Mind. Brain Sciences, 12, 487. https://doi.org/10.3390/brainsci12040487

Papafragou, A., & Li, P. (2001). Evidential morphology and theory of mind. In Proceedings from the 26th Annual Boston University Conference on Language Development. Cascadilla Press, Somerville, MA, pp. 510-520.

Shahaeian, A. Peterson, C. C., Slaughter, V., & Wellman, H. M. (2011). Culture and the sequence of steps in theory of mind development. Developmental Psychology, 47(5), 1239–1247. https://doi.org/10.1037/a0023899

Skutnabb-Kangas, T. (2015). Linguicism. Encyclopedia of Applied Linguistics. http://www.tove-skutnabb-kangas.org/dl/310-Skutnabb-Kangas-Tove-2015-Linguicism-Encyclopedia-of-Applied-Linguistics-Blackwell.pdf.

Skutnabb-Kangas, T. (2008). Humman Rights and Language Policy in Education. In S. May & N. Hornberger, (Eds.). Language policy and political issues in education, Vol. 1 of Encyclopedia of Language and Education, 2nd edition. (pp. 107-119). New York: Springer, Retrieved from http://www.tove-skutnabb-kangas.org/pdf/Human_rights_and_language_policy_in_education_Tove_Skutnabb_Kangas.pdf.

Smitherman, G. (1995). "Students' Right to Their Own Language": A Retrospective. The English Journal, 84(1), 21-27. Retrieved from https://www.academia.edu/45224507/Students_Right_to_Their_Own_Language_A_Retrospective.

Spotakova, M. (2011). Cognitive development and Theory of Mind in socially disadvantaged Roma children. In J. Stoyanova and H. Kyuchukov, (Eds.). Psychology and Linguistics. Sofia: Prosveta.

Surrain, S. and Luk, G. (2017). Describing bilinguals: A systematic review of labels and descriptions used in the literature between 2005–2015. Bilingualism: Language and Cognitions, 22, 401–415. https://doi.org/10.1017/S1366728917000682

Templer, W. (2016). Confronting linguicism: Rethinking multiculturalism and bilingual instruction in Bulgaria schools. In H. Kyuchukov (Ed.), New Trends in the Psychology of Language. (pp. 143-175). Munich: Lincom.

Завантаження

Опубліковано

2022-06-28

Номер

Розділ

Vol 9 No 1 (2022)

Як цитувати

Кючуков, Х. (2022). Двомовні ромські діти з сільської місцевості та теорія розуму. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 9(1), 103-119. https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.1.kyu