Залежність лексичного доступу від віку
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.1.issКлючові слова:
гальмування, фасилітація, час реакції, точністьАнотація
Лексичний доступ стосується пошуку слова з лексикону, яке вважається відповідним до контексту. Передбачається, що лексичні одиниці в пам'яті розташовані за певним патерном. Коли пов’язані елементи представлені послідовно, це може викликати фасилітацію або гальмування. Коли одна лексична одиниця сприяє активації інших лексичних одиниць, використовується термін "фасилітація". З іншого боку, якщо одна лексична одиниця перешкоджає лексичній активації інших лексичних одиниць, використовується термін "гальмування". Це дослідження мало за мету вивчити лексико-семантичні моделі активації в осіб молодого та середнього й старшого віку. Для дослідження лексико-семантичної активації було використано неперервну парадигму йменування. 40 осіб у віці 18-25 років та 40 осіб у віці 55-70 років були учасниками після інформованої згоди. Учасників було розподілено на дві групи за віком, їх попросили назвати те, що вони бачать на зображенні . Загалом було використано 120 зображень (використано 60 пов’язаних зображень і 60 непов’язаних зображень). Стимул був представлений у 6 блоках. Кожен блок мав 10 семантично пов’язаних зображень і 10 семантично непов’язаних зображень. Час реакції та точність балів для пов’язаних і непов’язаних зображень не показали статистично значущих відмінностей для молодших людей. Статистично значущу різницю між пов’язаними та непов’язаними зображеннями було зафіксовано у старших людей, час їхньої реакції був повільнішим, а точність була гіршою для семантично пов’язаних зображень. Більший час реакції та низька точність семантично пов’язаних зображень у цій групі свідчили про наявність процесу гальмування.
Завантажити
Посилання
Barr, D. J., Levy, R., Scheepers, C., & Tily, H. J. (2013). Random effects structure for confirmatory hypothesis testing: Keep it maximal. Journal of Memory and Language, 68(3), 255–278. https://doi.org/10.1016/j.jml.2012.11.001
Baayen, R. H., Davidson, D. J., & Bates, D. M. (2008). Mixed-effects modeling with crossed random effects for subjects and items. Journal of Memory and Language, 59(4), 390–412. https://doi.org/10.1016/j.jml.2007.12.005
Biegler, K. A., Crowther, J. E., & Martin, R. C (2008). Consequences of an inhibition deficit for word production and comprehension. Neuropsychology, Cognitive Sciences, 25, 493–527. https://doi.org/10.1080/02643290701862316
Belke, E. (2008). Effects of working memory load on lexical–semantic encoding in language production. Psychonomic Bulletin & Review, 15, 357–363. https://doi.org/10.3758/PBR.15.2.357
Brown, A. S. (1981). Inhibition in cued retrieval. Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory, 7, 204–215.
Carroll, R., Warzybok, A., Kollmeier, B., & Ruigendijk, E. (2016). Age-related differences in lexical access relate to speech recognition in noise. Frontiers in Psychology, 7, 990. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00990
Damian, M. F., and Als, L. C. (2005). Long-lasting semantic context effects in the spoken production of object names. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 31, 1372–1384. https://doi.org/10.1037/0278-7393.31.6.1372
Issa, S. H., Awadh, F. H., & Ahmed, H. R. (2022). The role of proficiency level in the speed of lexical activation. Cogent Arts & Humanities, 9(1), 1999613. https://doi.org/10.1080/23311983.2021.1999613
Issa, S. H., Ahmed, H. R., Alwan, E. E., Mutahar, A. A., Bajiri, M. E., & Abhishek, B. P. (2021). An objective tool for classification of language deficits in adults. Review of International Geographical Education Online, 11(5), 4237-4246.
Kroll, J. F., Stewart, E. (1994). Category interference in translation and picture naming: Evidence for asymmetric connections between bilingual memory representations. Journal of Memory and Language, 33, 149–174. https://doi.org/10.1006/jmla.1994.1008
Levelt, W. J. M. (1989). Speaking: From intention to articulation ACL-MIT Press series in natural-language processing. Cambridge, MA, US: The MIT Press.
Navarrete, E., Del Prato, P., & Mahon, B. Z (2012) . Factors determining semantic facilitation and interference in the cyclic naming paradigm. Frontiers in Psychology, 3, 38. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2012.00038
Rahman, A., R., & Melinger, A. (2007). When bees hamper the production of honey: Lexical interference from associates in speech production. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 33, 604–614. https://doi.org/10.1037/0278-7393.33.3.604
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Saddam Issa, Abdulah Alfarhan, Fares Awadh, Abhishek Aradhya
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.