Психолінгвістичні виміри конструювання майбутнього підлітками та молоддю

Автор(и)

  • Любов Долинська Національний педагогічний університет імені Михайла Драгоманова, Україна
  • Оьга Гриньова Національний педагогічний університет імені Михайла Драгоманова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.1.dol

Ключові слова:

конструювання майбутнього, життєві цілі, семантичне поле, вільний асоціативний експеримент, підлітки, молодь

Анотація

У сучасному суспільстві, що швидко змінюється, здатність людини ефективно конструювати своє майбутнє стає надзвичайно важливою. Саме в молодості людина набуває здатності усвідомлювати проєкт свого майбутнього. Конструювання молоддю життєвих цілей і планів їх реалізації здійснюється в процесі обміну інформацією, розширення життєвого досвіду та відображення своїх смислових когніцій у соціальних комунікаціях. Успіх залежить від особливостей перетворення їхніх образів у поняття, рефлексії висловлювань, інтерпретації висловлювань інших людей. Стаття спрямована на розкриття психолінгвістичних особливостей проєктування майбутнього підлітками та молоддю. Для емпіричного дослідження, поряд з методом оцінювання п’ятирічних інтервалів, використовано метод вільного асоціаціативного експерименту. У дослідженні, проведеному у 2021 році, взяло участь 120 студентів та магістрантів віком від 17 до 21 року з Національного педагогічного університету імені Драгоманова, Україна. Його результати засвідчили, що більшість респондентів конструювали свої цілі переважно в подружньому, сімейному чи професійному планах. Цілі духовного зростання та особистісної самореалізації автономно конструювали лише деякі респонденти. Учасники з експліцитними ядерними семантичними когніціями та відповідними асоціативними полями, включаючи альтруїстичні асоціації, виявили тривалі, послідовні, реалістичні структури своїх життєвих цілей. Натомість респонденти з малорозвиненими структурами семантичних полів здебільшого створювали переривчасті, обмежені в часі структури життєвих цілей із дещо формальними когніціями щодо задоволення своїх потреб у майбутньому.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

Посилання

Бернштейн Н. А. Физиология движений и активность. М.: Наука, 1990.

Булах І. С. Життєва криза як імпульс до самоціннісної траєкторії особистісного зростання людини// Проблеми сучасної психології. 2016. Вип. 33. С 58–68.

Булах І. С. Психологія особистісного зростання підлітків: реалії та перспективи: монографія. Вінниця: Нілан–ЛТД, 2016.

Герасіна С. В. Ділова контактність як детермінанта соціально-комунікативної компетентності студентської молоді// Психолінгвістика. 2017. Вип. 22 (1). С. 43–57. https://doi.org/10.5281/zenodo.1087466

Гріньова О. М. Психологічні особливості авторського життєвого вибору в юнацькому віці// Вісник Одеського національного університету. Серія: Психологічні науки. 2018. Вип. 23(47). С. 155–159.

Гріньова О. М. Психологія проектування особистістю життєвого шляху: юнацький вік. Вінниця: Нілан–ЛТД, 2018.

Долинська Л. В., Пенькова О. І. Самореалізація особистості як соціально-психологічний феномен// Науковий часопис НПУ ім. М.П.Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки. 2016. Вип. 3. С. 18–25.

Журавльова О., Засєкіна Л., Журавльов О. Академічна прокрастинація в іноземних студентів бакалаврату в умовах лінгвокультурної інтеграції// East European Journal of Psycholinguistics. 2019. Вип. 6(1). С. 82–93. https://doi.org/10.29038/eejpl.2019.6.1.zhu

Засєкін С. В. Психолінгвальні закономірності відтворення художнього тексту в перекладі (на матеріалі англійської та української мов). Дис. … д-ра філол. наук. Луцьк, 2020. 486 с.

Засєкіна Л. В. Структурно-функціональна організація інтелекту: монографія. Острог: Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2005.

Калмикова Л. О., Волженцева, І. В., Харченко Н. В., Мисан І. В. Без мотиву не буває цілеспрямованої мовленнєвої активності: своєрідність дитячих монологічних висловлювань// Психолінгвістика. 2019. Вип. 25 (1). С. 107–146. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-107-146

Климишин О. І. Християнсько–психологічні засади психотерапевтичної реанімації духовності адиктивних осіб. Збірник наукових праць: соціологія, філософія, психологія. 2009. Вип. 14 (2). С. 164–174.

Кроник А.А., Ахмеров Р.А. Каузометрия: методы самопознания, психо- диагностики и психотерапии в психологии жизненного пути. М.: Смысл, 2003.

Леонтьев А. А. Язык, речь и речевая деятельность. М.: URSS, 2019.

Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М.: Смысл, 2003.

Максименко С. Д. Прогнозування психічного розвитку особистості у генетичній психології// Актуальні проблеми психології. 2015. Вип. 38. С. 13–23.

Мильнікова Н. Г. Вікові особливості трансформації образу в поняття у процесі опанування іноземної мови студентами ВНЗ// Психолінгвістика. 2012. Вип. 9. С. 87–95.

Михальский А. В. Хронотоп в жизненном пути личности: будущее через призму пространства и времени// Международный научно-исследовательский журнал. 2015. Вып. 10. С. 71–74. https://doi.org/10.18454/IRJ.2015.41.128

Пилипенко Н. Г. (2012). Психолінгвістичні аспекти дослідження проблеми життєвих стратегій особистості// Психолінгвістика. 2012. Вип. 11. С. 112–118.

Райс Ф., Должин К. Психология подросткового и юношеского возраста. СПб.: Питер, 2019.

Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. Человек и мир. СПб.: Питер, 2003.

Сергиева Н. С. Хронотоп жизненного пути в русском языковом сознании. Автореф. дисс. … д-ра филол наук. М., 2010. 43 с.

Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология развития человека: развитие субъективной реальности в онтогенезе. М.: Школьная пресса, 2013.

Тарасов Е.Ф. Межкультурное общение – новая онтология анализа языкового сознания. Этнокультурная специфика языкового сознания. М.: ИЯ РАН, 1996.

Чернышова Е.Б. Понятие образа мира в теоретическом аппарате отечественной психолингвистики// Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. Вып. 1(2). С. 206–209.

Antiniene, D., Lekaviciene, R. (2019). Some psychological factors that affect emotional intelligence of lithuanian high school students. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 1, 8–23. http://dx.doi.org/10.21277/sw.v1i9.378

Bazilenkо, A. K. (2014). The features of operational component of social activity of student youth. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 4(2), 57–67.

Gaspani, F. (2019). Young Adults NEET and Everyday Life: Time Management and Temporal Subjectivities. Young, 27(1), 69–88. https://doi.org/10.1177%2F1103308818761424

Krok, D. (2018). When is Meaning in Life Most Beneficial to Young People? Styles of Meaning in Life and Well-Being Among Late Adolescents. Journal of Adult Development, 25(1), 96-106. https://doi.org/10.1007/s10804-017-9280-y

Pittman, K., Gazza, P., Yohalem, N., Artman, S. (2008). Addressing spiritual development in youth development programs and practices: opportunities and challenges. New Directions for Youth Development, 118, 29–44. https://doi.org/10.1002/yd.254

Van Hoof, A. (1999). The identity status field re–reviewed: An update of unresolved and neglected issues with a view on some alternative approaches. Developmental Review, 19, 497–556. https://psycnet.apa.org/doi/10.1006/drev.1999.0484

Van Hoorn, J. L., Komlosi, A. (2000). Adolescent development and rapid social change. New York: State University of New York Press.

References (translated and transliterated)

Bernstein, N. A. (1990). Fizioloigja dvizhenij i aktivnost' [Physiology of movements and activity]. Moscow: Nauka.

Bulakh, I. S. (2016). Zhyttieva kryza yak impuls do samotsinnisnoi traiektorii osobystisnoho zrostannia liudyny [Life crisis as impetus to autonomous trend of human personal growth]. Problemy Suchasnoi Psykholohii, 33, 58–68.

Bulakh, I. S. (2016). Psykholohiia osobystisnoho zrostannia pidlitkiv: realii ta perspektyvy: monohrafiia [Psychology of adolescent personal growth: monograph]. Vinnytsia: Nilan–LTD.

Gerasina, S. V. (2017) Dilova kontaktnist yak determinanta sotsialno-komunikatyvnoi kompetentnosti studentskoi molodi [Business contactness as a determinant of socio-communicative competency of students’ youth]. Psycholinguistics, 22(1), 43–57. https://doi.org/10.5281/zenodo.1087466

Grinova, O. M. (2018). Psykholohichni osoblyvosti avtorskoho zhyttievoho vyboru v yunatskomu vitsi [Psychological features of authors’ life choice in youth age]. Visnyk of Odesa National University. Seriia: Psykholohichni Nauky, 23(47), 155–159.

Grinova, O. M. (2018). Psykholohiia proektuvannia osobystistiu zhyttievoho shliakhu: yunatskij vik: [Psychology of personalitys’ life way design: youth age]. Vinnytsia: Nilan–Ltd.

Dolynska, L. V., Penkova, O. І. (2016). Samorealіzacіja osobistostі jak socіal'no-psihologіchnij fenomen [Self-actualization of personality as socio-psychological phenomenon]. Naukovyi Chasopys of National Pedagogical Drahomanov University. Serіa 12: Psihologіchnі Nauki, 3, 18–25.

Zhuravliova, O., Zasiekіna, L., Zhuravliov, O. (2019). Akademіchna prokrastinacіja v іnozemnih studentіv bakalavratu v umovah lіngvokulturnoї іntegracії [Academic Procrastination Among International Undergraduate Students Under the Conditions of Linguistic and Cultural Integration]. East European Journal of Psycholinguistics, 6(1), 82–93. https://doi.org/10.29038/eejpl.2019.6.1.zhu

Zasiekіn, S. (2020). Psiholіngvalnі zakonomіrnostі vіdtvorennja hudozhnioho tekstu v perekladі (na materіalі anglіjskoї ta ukrainskoї mov) [Psycholinguistic Regularities of Reproducing Literary Texts in Translation (Based on the English and Ukrainian Languages)]. DSc Dissertation. Lutsk.

Zasiekіna, L. (2015). Strukturno-funkcіonalna organіzacіja іntelektu [Structural and Functional Organization of Intelligence]: monograph. Ostroh: National University of Ostroh Academy.

Kalmykova, L. O., Volzhentseva, I. V., Kharchenko, N. V., Mysan, I. V. (2019). Bez motyvu ne buvaie tsilespriamovanoi movlennievoi aktyvnosti: svoieridnist dytiachykh monolohichnykh vyslovliuvan [There is no Target Oriented Speaking Activity without Motivation: Peculiarities of Children’s Monologues Expressions]. Psykholinhvistyka, 25 (1), 107–146. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-107-146

Klіmyshyn, O. I. (2009). Khrystyiansko–psykholohichni zasady psykhoterapevtychnoi reanimatsii dukhovnosti adyktyvnykh osib [Christian and psychological bases of psychotherapeutic emergency of spirituality of addiction people]. Zbirnyk Naukovykh Prats: Sotsiolohiia, Filosofiia, Psykholohiia, 14 (2), 164–174.

Kronik, A., Akhmerov, R. (2003). Kauzometria: metody samoznaniya, psikhodiagnostiki i psikhoterapii v psikhologii zhiznennogo puti [Causometrics: Methods of self-cognition, psychodiagnostics and psychotherapy in the psychology of life path]. Moscow: Smysl.

Leontyev, A. A. (2019). Jazyk, rech; i rechevaja dejatelnost [Language, speech and speech activity]. Moscow: URSS.

Leontyev, D. A. (2003). Psihologija smysla: priroda, stroenie i dinamika smyslovoj realnosti [Psychology of sense: nature, structure and dynamics of sense reality]. Moscow: Smysl.

Maksymenko, S. D. (2015). Prohnozuvannia psykhichnoho rozvytku osobystosti u henetychnii psykholohii [Prediction psychological development of personality in genetic psychology]. Aktualni Problemy Psykholohii, 38, 13–23.

Milnikova, N. H. (2012). Vikovi osoblyvosti transformatsii obrazu v poniattia u protsesi opanuvannia inozemnoi movy studentamy VNZ [Age peculiarities of transformation of image into the concept in the process of foreign language mastering by the students of a higher school]. Psycholinguistics, 9, 87–95.

Mihalsky, A. V. (2015). Hronotop v zhiznennom puti lichnosti: budushhee cherez prizmu prostranstva i vremeni [The chronotope in personal life path: the future through space and time]. Mezhdunarodnyi Nauchno-Issledovatelskii Zhurnal, 10, 71–74. https://doi.org/10.18454/IRJ.2015.41.128

Pylypenko, N. H. (2012). Psykholinhvistychni aspekty doslidzhennia problemy zhyttievykh stratehii osobystosti [Psycholinguistic aspacts of personalitys’ life strategies problem research]. Psykholinhvistyka, 11, 112–118.

Rajs, F. & Dolzhin, K. Psihologija podrostkovogo i junosheskogo vozrasta [Psychology of adolescence and youth]. SPb.: Piter.

Rubinstein, S. L. (2003). Bytie i soznanie. Chelovek i mir [Being and consciousness. Man and world]. SPb.: Piter.

Sergieva, N. S. (2010). Hronotop zhiznennogo puti v russkom jazykovom soznanii [Chronotopos of life way in russian linguistic consciousness]. Avtoref. diss d-ra filol nauk. Moscow.

Slobodchikov, V. I. Isaev, E. I. Psihologija razvitija cheloveka: razvitie sub"ektivnoj real'nosti v ontogeneze [Psychology of human development: development of subjective reality in ontogeny]. Moscow: Shkol'naja pressa.

Tarasov, Ye. F. (1996). Mezhkulturnoe obshhenie – novaja ontologija analiza jazykovogo soznanija. Jetnokulturnaja specifika jazykovogo soznanija [Cross-cultural communication – a new ontology of avalysis of linguistic consciousness. Ethnocultural specificity of linguistic consciousness]. Moscow: IJa RAN.

Chernysheva, E. B. (2014). Ponjatie obraza mira v teoreticheskom apparate otechestvennoj psiholingvistiki [Notion of world image in theoretical apparatus of russian psycholinguistics]. Filologicheskie nauki. Voprosy Teorii i Praktiki, 1(2), 206–209.

Antiniene, D., Lekaviciene, R. (2019). Some psychological factors that affect emotional intelligence of lithuanian high school students. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 1, 8–23. http://dx.doi.org/10.21277/sw.v1i9.378

Bazilenkо, A. K. (2014). The features of operational component of social activity of student youth. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 4(2), 57–67.

Gaspani, F. (2019). Young Adults NEET and Everyday Life: Time Management and Temporal Subjectivities. Young, 27(1), 69–88. https://doi.org/10.1177%2F1103308818761424

Krok, D. (2018). When is Meaning in Life Most Beneficial to Young People? Styles of Meaning in Life and Well-Being Among Late Adolescents. Journal of Adult Development, 25(1), 96-106. https://doi.org/10.1007/s10804-017-9280-y

Pittman, K., Gazza, P., Yohalem, N., Artman, S. (2008). Addressing spiritual development in youth development programs and practices: opportunities and challenges. New Directions for Youth Development, 118, 29–44. https://doi.org/10.1002/yd.254

Van Hoof, A. (1999). The identity status field re–reviewed: An update of unresolved and neglected issues with a view on some alternative approaches. Developmental Review, 19, 497–556. https://psycnet.apa.org/doi/10.1006/drev.1999.0484

Van Hoorn, J. L., Komlosi, A. (2000). Adolescent development and rapid social change. New York: State University of New York Press.

Завантаження

Опубліковано

2022-06-28

Номер

Розділ

Vol 9 No 1 (2022)

Як цитувати

Долинська, Л., & Гриньова, О. (2022). Психолінгвістичні виміри конструювання майбутнього підлітками та молоддю. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 9(1), 9-29. https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.1.dol