Метафора травматичного досвіду зміни гендеру у трансгендерному наративі
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2021.8.1.marКлючові слова:
інтерсуб'єктивна модель значення, метафора, наратив, травма, трансгендерАнотація
У статті на основі поєднання методологічних інструментів теорії концептуальної метафори та наративної психології, з опорою на методологічні засади інтерсуб’єктивного психолінгвістичного розуміння значення досліджуються наративні метафори, відображені у 16 виступах трансгендерних індивідів на TED-конференціях, опублікованих на платформі TED у період з січня 2013 по липень 2020. Наратори представляють вікові категорії від 20 до 70 років; серед них є 8 чоловіків і 8 жінок; 2 білих і 9 темношкірих американців, 2 філіппінців, 1 темношкірий південноафриканець, 1 пуерторіканець, і 1 біла австралійка. Спираючись на інтерсуб’єктивну модель смислотворення, автор пропонує нову інтерпретацію наративної метафори як розширеної концептуальної метафори, втіленої численними мультимодальними метафоричними засобами, які набувають узгодженості у текстовому, соціальному, культурному та історичному контексті наративу, і, що найголовніше, в інтерактивному ситуативному контексті, який через емпатію включає в наратив аудиторію і надає їй силу змінювати зміст наративу. Згідно з результатами розвідки, усі 16 аналізованих наративів втілюють наративну метафору ЗМІНА ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ є ПРОТИСТОЯННЯ, яка репрезентує конфлікт між трансгендерним індивідом, який позитивно оцінює свій досвід зміни гендеру, і суспільством, яке оцінює його негативно / не приймає, що робить цей досвід травматичним. Щільність слів та словосполучень, які вербалізують метафору ПРОТИСТОЯННЯ в 16 аналізованих наративах, сягає 2,5–3 %, що свідчить про те, що вони є ключовими для всіх наративів. Метафора ПРОТИСТОЯННЯ надає більш точну інтерпретацію досвіду зміни гендерної ідентичності порівняно з метафорою ПОДОРОЖІ, яка розглядається в існуючих розвідках з когнітивної лінгвістики та трансгендерних студіях. Метафора ПОДОРОЖІ не відображає інтерсуб’єктивної і відтак травматичної природи досвіду зміни гендерної ідентичності. Результати дослідження доводять, що наратив, як і наративна метафора можуть бути осмисленими лише на основі інтерсуб’єктивної моделі значення, яка відображає їх природу як соціально і культурно сконструйованих інтерактивних феноменів.
Завантажити
Посилання
Aizura, A. Z. (2012). The persistence of transgender travel narratives. In T., Cotten (Ed.). Transgender migrations: The bodies, borders, and politics of transition (pp. 139–156). New York & London, UK: Routledge.
Arenas, E. S. & Essam, B. A. (2018). Cognitive exploration of ‘Traveling’ in the poetry of Widad Benmoussa. East European Journal of Psycholinguistics, 5(2), 6–15. https://doi.org/10.29038/eejpl.2018.5.2.are
Bodoin, E.R., Berd, C.T., & Adler, R.K. (2014). The clinical profile of the male-to-female transgender person of the 21st century. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 41, 39–54. https://doi.org/10.1044/cicsd_41_S_39
Booz, J., Dorman, K., & Walden, P. (2017). First-person narratives by transgender individuals on voice and communication. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 2(10), 60–63. https://doi.org/10.1044/persp2.SIG10.60
Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Bruner, J. (1987). Life as narrative. Social Research, 54(1), 11–32. https://doi.org/:10.2307/40970444
Bruner, J. (1990). Acts of Meaning. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Davis, G.L. & Cross, H.J. (1979). Sexual stereotyping of Black males in interracial sex. Archives of Sexual Behavior, 8(3), 269–279. https://doi.org/10.1007/BF01541243
Gallagher, S. (2005). How the Body Shapes the Mind. Oxford, UK: Oxford University Press.
Halberstam, J. (1998). Female Masculinity. Durham & London, UK: Duke University Press.
Hardy, C. (1998). Networks of Meaning: A Bridge Between Mind and Matter. Wesport, CT & London, UK: Praeger.
Hardy, T. L. D., Boliek, C. A., Aalto, D., Lewicke, J., Wells, K., & Rieger, J. M. (2020). Contributions of voice and nonverbal communication to perceived masculinity – femininity for cisgender and transgender communicators. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 63(4), 931–947. https://doi.org/10.1044/2019_JSLHR-19-00387
Hines, S. (2007). Transforming Gender: Transgender Practices of Identity, Intimacy, and Care. Bristol, UK: Bristol University Press.
Heath, R. A. (2006). The Praeger Handbook of Transsexuality: Changing Gender to Match mindset. Westport, CT: Praeger
Koch-Rein, A. (2014). Mirrors, monsters, metaphors: transgender rhetorics and dysphoric knowledge. Ph.D. dissertation. Retrieved from https://etd.library.emory.edu/concern/etds/0v838098q?locale=it
Kövecses, Z. (2002). Metaphor: A Practical Introduction. Oxford, UK: Oxford University Press.
Kövecses, Z. (2018). Metaphor in media language and cognition: A perspective from conceptual metaphor theory. Lege Artis. Language Yesterday, Today, Tomorrow, 3(1), 124–141. https://doi/org/10.2478/lart-2018-0004
Labov, W. (1972). The transformation of experience in narrative syntax. In W., Labov (Ed.). Language in the inner city: Studies in the Black English vernacular (pp. 354–396). Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Press.
Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In A., Ortony (Ed.). Metaphor and Thought. 2nd ed., (pp. 202–251). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago, IL: University of Chicago Press.
László, J. (2015). The Science of Stories: An Introduction to Narrative Psychology. New York, NY: Routledge.
Lederer, J. (2015). Exploring the metaphorical models of transgenderism. Metaphor and Symbol 30(2), 95–117.
Martynyuk, A. (2017). “Now that the magic is gone” or toward cognitive analysis of verbal/coverbal communication. Cognition, Communication, Discourse, 15, 51–72. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2017-15-04
Murray, M. (2003). Narrative psychology and narrative analysis. In P.M. Camic, J.E. Rhodes, & L. Yardley (Eds.). Qualitative research in psychology: Expanding perspectives in methodology and design (pp. 95–112). Washington, DC: American Psychological Association.
Plummer, K. (1995). Telling Sexual Stories: Power, Change, and Social Worlds. N.Y.: Routledge.
Polkinghorne, D. E. (1988). Narrative Knowing and the Human Sciences. N.Y.: State University of New York Press.
Prosser, J. (1998). Second Skins: The Body Narratives of Transsexuality. N.Y.: Columbia University Press.
Ricoeur, P. (1989). Time and narrative. Volume 3. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Riley, D. (2000). The words of Selves. Identification, Solidarity, Irony. Stanford, CA: Stanford University Press.
Sarbin, T. R. (1986). The narrative as root metaphor for psychology. In T.R. Sabrin (Ed.). Narrative psychology: The storied nature of human conduct (pp. 3–21). N.Y.: Praeger.
Salamon, G. (2010). Assuming a Body: Transgender and Rhetorics of Materiality. N.Y.: Columbia University Press.
Taniar, D., Gervasi, O., Murgante, B., Apduhan, B. O., & Pardede, E. (Eds.) (2010). International Conference on Computational Science and Its Applications. ICCSA 2010. Proceedings. Fukuoka, Japan: Springer Science & Business Media. Retrieved from https://archive.org/details/computationalsci0000tani/page/212/mode/2up
Thompson, E. (2007). Mind in Life: Biology, Phenomenology, and the Sciences of Mind. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Trevarthen, C. (1998). The concept and foundations of infant intersubjectivity. In S. Bråten (Ed.). Intersubjective communication and emotion in early ontogeny (pp. 15–46). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
White, D. G. (1999). Ar’n’t I a Woman?: Female Slaves in the Plantation South. N.Y.: W.W. Norton & Company.
Zahavi, D. (2005) Intersubjectivity and Selfhood: Investigating the First Person Perspective. Cambridge, MA: The MIT Press.
Zalevskaya, A. A. (2014). Interfejsnaya Teoriya Znacheniya Slova: Psiholingvisticheskij Podhod [Interfacial Theory of Word Meaning: A Psycholinguistic Approach]. London: IASHE.
Zlatev, J., Racine, T., Sinha, C., & Itkonen, E. (Eds.). (2008). The Shared Mind: Perspectives on Intersubjectivity. Amsterdam, NL: John Benjamins.
Sources
Cambridge Dictionary. Retrieved from https://dictionary.cambridge.
Collins Online Dictionary. Retrieved from https://www.collinsdictionary.com.
Oxford English Dictionary. Retrieved from https://www.lexico.com.
Sanbonmatsu, K. (2018, November). The biology of gender, from DNA to the brain. Retrieved from https://www.ted.com/talks/karissa_sanbonmatsu_the biology_of_gender_ from _ dna_to_the_brain
Stewart, D-L. (2019, March). Scenes from a Black trans life. Retrieved from
https://www.ted.com/talks/d_l_stewart_scenes_from_a_black_trans_life
TED. Ideas worth spreading. Retrieved from https://www.ted.com/talks?topics%5B%5D=Transgender
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.