Посттравматичний стресовий розлад і посттравматичне зростання в діалектичній перспективі: практичні імплікації

Автор(и)

  • Павло Лушин Університет менеджменту освіти, Україна
  • Яна Сухенко Університет менеджменту освіти, Україна

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2021.8.1.lus

Ключові слова:

post-traumatic growth, post-traumatic development, social psycho-immunity, a transient form, eco-centered facilitation, metamodernism

Анотація

У статті представлена концептуалізація посттравматичного розвитку (ПТР) з позиції діалектичної єдності процесів посттравматичного стресового розладу (ПТСР) та посттравматичного зростання (ПТЗ); практичні імплікації для екоцентрованої фасилітації посттравматичного зростання та розвитку. Основні його результати свідчать, що процес особистісного змінювання як розвитку є парадоксальним, незворотним та малопередбачуваним. У діалектичній перспективі атрактор змін – не тільки про характер перехідних форм (таких, як травма, успіх, періоди щастя чи потоку), а й про стабільність їх змін: теза – антитеза – синтез. ПТСР і ПТЗ є фазами загального циклу ПТР. Основною метафорою змінювань як розвитку є робота імунної системи (СПІ), що має амбівалентну природу: з одного боку, вона захищає особистість від впливу шкідливих агентів, а з іншого – проактивно охороняє від застою, відсутності конфронтації та переривчастості. Принципи фасилітації ПТР: а) ситуація психологічної допомоги (ПП) – це свідчення, приклад переходу на соціальний рівень саморегуляції особистості; б) запит на ПП містить наратив із необхідними та достатніми елементами для посттравматичного зростання та розвитку; в) дані елементи об'єктивуються через парадокси, суперечності, невідповідності як джерела розвитку особистості; г) завдання фасилітатора ПТР полягає у сприянні експлікації програм внутрішніх змін через збереження позиції толерантності до невизначеності, чутливість до спонтанного розвитку подій. Важливою передумовою ПП, що сприяє ПТР, є антитезова позиція фасилітатора. Дані принципи узгоджуються з уявленнями про «індустрію невизначеності або ПТР» та позначають формування нових моделей самоорганізації на основі метамодерної моделі.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

Посилання

Affleck, G., Tennen, H., Croog, S., & Levine, S. (1987). Causal attribution, perceived benefits, and morbidity after a heart attack: An 8-year study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 29–35. https://doi.org/10.1037/0022-006X.55.1.29

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic And Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

Bertalanffy, L. (1972). The History and Status of General Systems Theory. The Academy of Management Journal, 15(4), 407–426. http://www.jstor.org/stable/255139

Brown, L., Belli, G., Asnaani, A., & Foa, E. (2019). A review of the role of negative cognitions about oneself, others, and the world in the treatment of PTSD. Cognitive Therapy and Research, 43(1), 143–173. https://doi.org/10.1007/s10608-018-9938-1

Busch, В., & McNamara, Т. (2020). Language and Trauma: An Introduction. Applied Linguistics, 41(3), 323–333, https://doi.org/10.1093/applin/amaa002

Christopher, M. (2004). A broader view of trauma: A biopsychosocial-evolutionary view of the role of the traumatic stress response in the emergence of pathology and/or growth. Clinical Psychology Review, 24(1), 75–98. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2003.12.003

Cohena, A., & Baib, H. (2019). Eastern wisdom, inner work, and aging: a contribution in second wave positive psychology. Counselling Psychology Quarterly, 32(3 4), 472–487. https://doi.org/10.1080/09515070.2019.1624253

Csikszentmihalyi, M. (2012). FLOW: The Psychology of Optimal Experience. Harper & Row.

Cukanov, B. (2000). Vremja v psihike cheloveka [Time in the human psyche]. Odessa: Astroprint.

Davis, R., & Millon, T. (1994). Personality change: Metatheories and alternatives. In: T. Heatherton & J. L. Weinberger (Eds.), Can personality change? (p. 85–119). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10143-005

Ertan, D., Hingray, C., Burlacu, E., Sterlé, A., & El-Hage, W. (2021). Post-traumatic stress disorder following childbirth. BMC Psychiatry, 21, 155. https://doi.org/10.1186/s12888-021-03158-6

Gardner, L. (2016). Metamodernism: A New Philosophical Approach to Counseling. Journal of Humanistic counseling counseling, 55(2), 86–98. https://doi.org/10.1002/johc.12026

Hegel, G. (1812/1969). Science of Logic. London: George Allen and Unwin.

Janoff-Bulman, R. (2004) Posttraumatic Growth: Three Explanatory Models. Psychological Inquiry, 15(1), 30–34. https://www.jstor.org/stable/20447198

Joseph, S. (2011). What Doesn’t Kill Us: The New Psychology of Posttraumatic Growth. Basic Books.

Joseph, S., & Linley, P. (2004). Positive change following trauma and adversity: A review. Journal of Traumatic Stress, 17, 11–21.

Kleim, B., Horn, A., Kraehenmann, R., Mehl, M., & Ehlers, A. (2018). Early Linguistic Markers of Trauma-Specific Processing Predict Post-trauma Adjustment. Frontiers in Psychiatry, 9, 645. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2018.00645

Kostyuk, G. (1989). Navchal'no-vyhovnyj proces i psyhichnyj rozvytok osobystosti [Learning Process and Mental Development of a Personality]. L. Prokolijenko, Ed. Kyiv: Radianska Shkola.

Lomas, T., & Ivtzan, I. (2016). Second Wave Positive Psychology: Exploring the Positive–Negative Dialectics of Wellbeing. Journal of Happiness Studies, 17, 1753–1768. https://doi.org/10.1007/s10902-015-9668-y

Long, L., Phillips, C., Glover, N., Richardson, A., D’Souza, J., Cunningham‑Erdogdu, P., & Gallagher, M. (2021). A Meta‑analytic Review of the Relationship Between Posttraumatic Growth, Anxiety, and Depression. Journal of Happiness Studies: An Interdisciplinary Forum on Subjective Well-Being. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10902-021-00370-9

Luno, J., Louwerse, M., & Beck, J. (2013). Tell us your story: Investigating the linguistic features of trauma narrative. In M. Knauff, M. Pauen, N. Sebanz, & I. Wachsmuth (Eds.), Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (CogSci). The Cognitive Science Society. (2955-2960).

Lushin, P. (2017). Haos i neopredelennost': ot stradanija – k rostu i razvitiju [Chaos and ambiguity: from suffering to growth]. Kiev. (Serija «Zhivaja kniga»; T. 4).

Lushyn, P. (2020). At the forefront of the buffer: the convergence of traditional and positive psychology Psychological Counseling and Psychotherapy, 14, 28–34. https://doi.org/10.26565/2410-1249-2020-14-0

Lushyn, P., Sukhenko Ya., & Davydova, O. (2020). Particularities of Students’ Educational Trajectories and “Projectories”: A Psychosemantic Dimension. In 2020 IEEE Problems of Automated Electrodrive. Theory and Practice (PAEP). Kremenchuk, Ukraine: IEEE. http://dx.doi.org/10.1109/PAEP49887.2020.9240866

Mansfield, C., McLean, K., & Lilgendahl, J. (2010). Narrating traumas and transgressions: Links between narrative processing, wisdom, and well-being. Narrative Inquiry, 20(2), 246–273. https://doi.org/10.1075/ni.20.2.02man

Mendaglio, S. (Ed.). (2008). Dabrowski's theory of positive disintegration. Great Potential Press, Inc.

Overton, W. (1994). The Arrow of Time and the Cycle of Time: Concepts of Change, Cognition, and Embodiment. Psychological Inquiry, 5(3), 215–237. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0503_9

Pereira, L., Sampson, J., & DiCola, K. (2019). Factors Related to Linguistic Content in Video Narrative of Adolescents with Cancer and Healthy Controls. Journal of Psycholinguistic Research, 48, 1185–1201. https://doi.org/10.1007/s10936-019-09652-z

Rowen, J. (1992). The Concept of breakthrough. In Breakthrough and Integration in Psychotherapy. (pp. 81 83). London: Whurr Publishers LTD.

Seligman, M. (2002). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York: Free Press.

Shakespeare-Finch, J., & Lurie-Beck, J. (2014). A meta-analytic clarification of the relationship between posttraumatic growth and symptoms of posttraumatic distress disorder. Journal of Anxiety Disorders, 28(2), 223–229. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2013.10.005

Shapiro, F. (1995.) Eye movement desensitization and reprocessing: basic principles, protocols, and procedures. New York: The Guilford Press.

Stein, Dan J. et al. (2020). Perceived helpfulness of treatment for posttraumatic stress disorder: Findings from the World Mental Health Surveys. Depression and Anxiety, 37(10), 972–974. https://doi.org/10.1002/da.23076

Tedeschi, R., & Moore, B. (2020). Posttraumatic Growth as an Integrative Therapeutic Philosophy. Journal of Psychotherapy Integration. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/int0000250

Tedeschi, R., & Calhoun, L. (2004). Posttraumatic growth: Conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 15, 1–18. http://dx.doi.org/10.1207/s15327965pli1501_0

Tsukanov, B. (1989). Time Factor and the Problem of Cardiovascular Diseases. The Soviet Journal of Psychology, 1, 53–59.

Wieland-Burston, J. (2015). Chaos and Order in the World of the Psyche. London: Routledge.

Wong, P. & McDonald, M. (2002). Tragic optimism and personal meaning in counselling victims of abuse. Pastoral Sciences, 20(2), 231–249.

Wong, P. (2011). Reclaiming Positive Psychology: A Meaning-Centered Approach to Sustainable Growth and Radical Empiricism. Journal of Humanistic Psychology, 51(4) 408–412. https://doi.org/10.1177/00221678114087299

Wong, P., (2019). Second wave positive psychology’s (PP2.0) contribution to counselling psychology. Counselling Psychology Quarterly, 32(3-4), 275–284. https://doi.org/10.1080/09515070.2019.1671320.

Завантаження

Опубліковано

2021-06-29

Як цитувати

Лушин, П., & Сухенко, Я. (2021). Посттравматичний стресовий розлад і посттравматичне зростання в діалектичній перспективі: практичні імплікації. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 8(1), 57-69. https://doi.org/10.29038/eejpl.2021.8.1.lus