Структура категорій базового рівня у свідомості українців за результатами психолінгвістичних експериментів: Паркан та Мур
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2020.7.2.zhuКлючові слова:
психолінгвістичний експеримент, категоризація, базовий рівень, центральна зона, прототипАнотація
Мета дослідження — експериментальне виявлення структури (передусім центральної зони) двох категорій базового рівня у свідомості носіїв української мови: ПАРКАН та МУР. Для цього було розроблено і проведено два психолінгвістичні експерименти: в першому респондентам пропонувалось визначити приналежність об’єкта на фото до категорії ПАРКАН, в другому — до категорії МУР. Для кожного експерименту було вибрано по 75 зображень об’єктів з подібними функціями та перцептивними ознаками. Респонденти мали вибрати під зображенням цілі числа 1-2-3; оцінка 3 маркує входження об’єкта до категорії, оцінка 1 — невходження до неї. У варіантах відповідей була запрограмована можливість часткової та повної невідповідності між словом, яке називає категорію, та зображенням. Загальна кількість заповнених гугл-форм становить 846, загальна кількість отриманих відповідей — 12690. В другому експерименті враховувались також оцінки контрольної групи респондентів, куди увійшло 18 істориків, архітекторів, реставраторів. Для опрацювання результатів використано метод шкалування: кожен об’єкт отримав середню оцінку, на основі якої визначалось його місце у структурі категорії. До центральної зони обох категорій увійшли об’єкти з оцінкою 2,75 та вище. Шляхом аналізу перцептивних та функціональних ознак об’єктів центральної зони ми сформували вербальний опис прототипів категорій ПАРКАН та МУР. При опрацюванні експериментальних даних було виявлено відмінності у принципах формування центральних зон категорій, що пов’язані з роллю цих об’єктів у сучасному антропогенному ландшафті. На віднесення певного артефакту до категорії ПАРКАН впливають два чинники: перцептивні ознаки та призначення, яке людина виводить із зовнішніх ознак завдяки своїм фоновим знанням. При категоризації об’єкта як типового МУРА виявляються важливими не лише перцептивні ознаки і функція, а й така інформація, що виходить за межі поточних знань про світ, а саме знання про статус і функції реалії у минулому. Вважається, що інформація про культурно-історичну роль реалії посідає важливе місце у структурі відповідного концепту, однак наше дослідження показало, що такі знання можуть впливати на вміст та будову не лише концептів, а й категорій свідомості.
Завантажити
Посилання
Bilushchak, T. (2012). Oboronni sporudy Lʹvova XIV-XVIII st. Istorychni doslidzhennya i zberezheni pamyatky [The Defensive Structures of Lviv XIV-XVIII c. Historical Research and Preserved Monuments]. Herald of Lviv Polytechnic National University, 724, 68-73. Retrieved from: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/14013
Melnyk, I. (2010). Dovkola Vysokoho zamku shlyakhamy y vulytsyamy Zhovkivsʹkoho peredmistya ta pivnichnykh okolytsʹ mista Lʹvova. [Around the High Castle by roads and streets of Zhovkva suburb and northern outskirts of L’viv]. Lviv : Apriori.
Serbina, H. (2012). Oboronnyy kompleks Rusʹkoyi bramy u m. Kamyanetsʹ-Podilʹsʹkyy. Problemy doslidzhennya, zberezhennya ta restavratsiyi istorychnykh fortyfikatsiy [The Defense complex of Ruthenian Gates in Kamyanets-Podilsky]. In: Current issues in research, conservation and restoration of historical fortifications. Materials of International Conference for Young Researchers. Book of abstracts. Lviv Polytechnics Publishing House. (131-144).
Hajibayova, L. (2013). Basic-level categories: A review. Journal of Information Science, 39 (5), 676-687. https://doi.org/10.1177/0165551513481443
Labov, U. (1983). Struktura denotativnykh znachenii [The Structure of denotative value]. In T. Zevakhina, B. Gorodetskiy, (Eds.). Novoye v Zarubezhnoy Lingvistike, No. 14. (pp. 133-176). Moscow: Progress.
Murphy, G., Smith, E. (1982). Basic-level superiority in picture categorization. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 21(1), 1-20. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(82)90412-1
Rosch, E. (1975). Cognitive representations of semantic categories. Journal of Experimental Psychology, 104, 192-233. https://doi.org/10.1037/0096-3445.104.3.192
Rosch, E., Mervis, C. (1975). Family resemblances: Studies in the internal structure of categories. Cognitive Psychology, 7(4), 573-605. https://doi.org/10.1016/0010-0285(75)90024-9
Rosch, E. (1978). Principles of categorization. In: Rosch, E., Lloyd, B. (Eds). Cognition and categorization. (pp. 27-48). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Taylor, J. R. (1995). Linguistic Categorization. Prototypes in Linguistic Theory. Second Edition. Oxford University Press, New York, USA
Wierzbicka, A. (1985). Lexicography and Conceptual Analysis. Ann Arbor.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 East European Journal of Psycholinguistics
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.