Психосемантичне дослідження психологічного захисного механізму компенсації у майбутніх військових лідерів
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2020.7.2.khrКлючові слова:
експериментальна психосемантика, лідерство, механізми психологічного захистуАнотація
Мета статті – вивчення впливу захисного механізму «компенсація» на формування особистості лідера.Дослідження ґрунтується на аксіосемантичному методі, який створено завдяки розвитку та застосуванню експериментальної психосемантики до проблематики лідерства. Для підтвердження впливу захисного механізму «компенсація» на формування особистості лідера був проведений експеримент, в якому взяли участь слухачі курсів лідерства офіцерського складу тактичного рівня у Військовому інституті телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут. Для експериментального обґрунтування достовірності запропонованої концепції було створено тест-опитувальник. Спочатку слухачам курсів лідерства офіцерського складу було запропоновано відзначити в тесті-опитувальнику основоположні постулати, на які вони спираються при створенні взаємовідносин в колективі. Для створення невимушеної атмосфери постулати (60 одиниць) було представлено у вигляді дописів (цитат і афоризмів), яких найчастіше викладають на сторінках соціальних мереж. Шляхом факторизації семантичних дескрипторів було встановлено переважання певної форми захисного механізму «компенсація». Потім було здійснено оцінку преференції для суб’єкта функцій лідера, на підставі чого зроблено висновки щодо прагнення до визначеної формі лідерства. Кореляція отриманих даних дала змогу виявити зв’язки між психічними відображеннями різних феноменів. Наприклад, механізм психологічного захисту «пряма компенсація» корелює з типом лідера «воїн», «надкомпенсація» – з типом лідера «батько», «декомпенсація» – з типом лідера «тиран». Тенденція використовувати певний тип психологічного захисту «компенсація» впливає на засвоєння і прийняття суб’єктом певного рольового типу лідера. Крім того, використання як наповнення тесту-опитувальника дописів, що найчастіше виставляють користувачі соціальних мереж на своїх сторінках, дає змогу зробити висновок про можливість використання особистих акаунтів в соціальних мережах для визначення психологічного типу особистості шляхом аналізу публікацій (дописів), коментарів і «лайків».
Завантажити
Посилання
Бойко О. Лідерство як душа армії. 2019. URL: https://petrimazepa.com/uk/liderstvo_yak_dusha_armii
Гладышев В. И. Компенсаторное общение: социально-философский анализ: автореф. дисс. ... доктора филос. наук. Екатеринбург, 2001.
Занковский А.Н. Психология лидерства: от поведенческой модели к культурно-ценностной парадигме: монография. Москва: Институт психологии РАН, 2011.
Петренко В. Ф. Многомерное сознание: психосемантическая парадигма. Москва: Новый хронограф, 2010.
Фомина Н. Отражение в речи индивидуально-типологических особенностей языковой личности. Psycholinguistics. 2019. Вип. 26, № 1, 342-362. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-26-1-342-362
Adams, D.L. ( 2009). Personality Type and Leadership Approach. Journal of Leadership Education, 8 (2), 111–134. https://doi.org/10.12806/v8/i2/rf1
Adler, A. (2019). The Fundamental Views of Individual Psychology. The Journal of Individual Psychology, 75(3), 185–187. https://doi.org/10.1353/jip.2019.0023
Allen, N. (2006). Leader development in dynamic and hazardous environments: Company commander learning in combat. Doctoral dissertation, The George Washington University, Washington, DC.
Avolio, B.J. (2007). Promoting more integrative strategies for leadership theory-building. American Psychologist, 62(1), 25–33. https://doi.org/10.1037/0003-066X.62.1.25
Baran, B.E. & Scott, C.W. (2010). Organizing Ambiguity: A Grounded Theory of Leadership and Sensemaking Within Dangerous Contexts. Military Psychology, 22, 42–69. https://doi.org/10.1080/08995601003644262
Bass, B., Bass, R. (2008). The Bass Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. 4th Ed. New York: Free Press.
Bergman, D., Sendén, M.G., Berntson, E. (2019). Preparing to lead in combat: Development of leadership self-efficacy by static-line parachuting. Military Psychology, 31, 481–489. https://doi.org/10.1080/08995605.2019.1670583
Blanshard, C. (2019). Leadership in the spotlight. BMJ Leader, 3, 65-66. https://doi.org/10.1136/leader-2019-000155
Burgo, J. (2012). Why Do I Do That? Psychological Defense Mechanisms and the Hidden Ways They Shape Our Lives. Chapel Hill, NC: New Rise Press.
Cramer, P. (2015). Understanding defense mechanisms. Psychodynamic Psychiatry, 43(4), 523–52. https://doi.org/10.1521/pdps.2015.43.4.523
Cutler, A. (2014). Leadership Psychology: How the Best Leaders Inspire Their People. Philadelphia, PA: Kogan Page.
Field Manual FM 6-22 Leader Development (2015). Amazon.de: US Army, U.S. Government: Fremdsprachige Bücher.
Haynes, A. (2017). Moving to the enlightened side: a sheep in wolf’s clothing. BMJ Leader, 1, 46–47. http://dx.doi.org/10.1136/leader-2017-000045
Laurence, J. (2011). Military Leadership and the Complexity of Combat and Culture. Military Psychology, 23(5), 489-501. https://doi.org/10.1080/08995605.2011.600143
Sweeney, P. J. (2010). Do Soldiers Reevaluate Trust in Their Leaders Prior to Combat Operations? Military Psychology, 22, 70–88. https://doi.org/10.1080/08995601003644312
Taylor, R. L., Rosenbach, W. E. (2005). Military leadership: In pursuit of excellence. Cambridge, MA: Westview Press.
Vaughan, W. F. (1926). The psychology of compensation. Psychological Review, 33(6), 467–479. https://doi.org/10.1037/h0070854
Wong, L., Bliese, P., McGurk, D. (2003). Military leadership: A context specific review. The Leadership Quarterly, 14(6), 657–692. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2003.08.001
References (translated and transliterated)
Bojko, O. (2019). Liderstvo yak dusha armiyi [Leadership as the Soul of the Army]. Retrieved from: https://petrimazepa.com/uk/liderstvo_yak_dusha_armii.
Gladyshev, V. I. (2001). Kompensatornoe obshhenie: soczial`no-filosofskij analiz [Compensatory Communication: A Socio-Philosophical Analysis]. Ph.D. dissertation. Ekaterinburg.
Zankovskiy, A.N. (2011). Psihologiya liderstva: ot povedencheskoj modeli k kulturno-cennostnoj paradigm [Psychology of Leadership: From Behavioral Model to Cultural and Value Paradigm]. Moscow: Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences.
Petrenko, V.F. (2010). Mnogomernoe Soznanie: Psihosemanticheskaya Paradigma [Multidimensional Consciousness: A Psychosemantic Paradigm]. Moscow: Novy Khronograf.
Adams, D.L.( 2009). Personality Type and Leadership Approach. Journal of Leadership Education, 8(2), 111–134. https://doi.org/10.12806/v8/i2/rf1
Adler, A. (2019). The Fundamental Views of Individual Psychology. The Journal of Individual Psychology, 75(3), 185–187. https://doi.org/10.1353/jip.2019.0023
Allen, N. (2006). Leader development in dynamic and hazardous environments: Company commander learning in combat. Doctoral dissertation, The George Washington University, Washington, DC.
Avolio, B.J. (2007). Promoting more integrative strategies for leadership theory-building. American Psychologist, 62(1), 25–33. https://doi.org/10.1037/0003-066X.62.1.25
Baran, B.E. & Scott, C.W. (2010). Organizing Ambiguity: A Grounded Theory of Leadership and Sensemaking Within Dangerous Contexts. Military Psychology, 22, 42–69. https://doi.org/10.1080/08995601003644262
Bass, B., Bass, R. (2008). The Bass Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. 4th Ed. New York: Free Press.
Bergman, D., Sendén, M.G., Berntson, E. (2019). Preparing to lead in combat: Development of leadership self-efficacy by static-line parachuting. Military Psychology, 31, 481–489. https://doi.org/10.1080/08995605.2019.1670583
Blanshard, C. (2019). Leadership in the spotlight. BMJ Leader, 3, 65-66. https://doi.org/10.1136/leader-2019-000155
Burgo, J. (2012). Why Do I Do That? Psychological Defense Mechanisms and the Hidden Ways They Shape Our Lives. Chapel Hill, NC: New Rise Press.
Cramer, P. (2015). Understanding defense mechanisms. Psychodynamic Psychiatry, 43(4), 523-552. https://doi.org/10.1521/pdps.2015.43.4.523
Cutler, A. (2014). Leadership Psychology: How the Best Leaders Inspire Their People. Philadelphia, PA: Kogan Page.
Field Manual FM 6-22 Leader Development (2015). Amazon.de: US Army, United States Government: Fremdsprachige Bücher.
Fomina, N. (2019). Otrazheniye v rechi individualno-tipologicheskikh osobennostei yazykovoi lichnosti [Reflection in speech of the individual-typological features of language personality]. Psycholinguistics, 26(1), 342-362. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-26-1-342-362
Haynes, A. (2017). Moving to the enlightened side: a sheep in wolf’s clothing. BMJ Leader, 1, 46–47. http://dx.doi.org/10.1136/leader-2017-000045
Laurence, J. (2011). Military leadership and the complexity of combat and culture. Military Psychology, 23(5), 489-501. https://doi.org/10.1080/08995605.2011.600143
Sweeney, P. J. (2010). Do soldiers reevaluate trust in their leaders prior to combat operations? Military Psychology, 22, 70–88. https://doi.org/10.1080/08995601003644312
Taylor, R. L., Rosenbach, W. E. (2005). Military Leadership: In Pursuit of Excellence. Cambridge, MA: Westview Press.
Vaughan, W. F. (1926). The psychology of compensation. Psychological Review, 33(6), 467–479. https://doi.org/10.1037/h0070854
Wong, L., Bliese, P., McGurk, D. (2003). Military leadership: A context specific review. The Leadership Quarterly, 14(6), 657–692. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2003.08.001
Source
FB (Facebook). Retrieved from https://www.facebook.com/groups/655994877875713/
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 East European Journal of Psycholinguistics
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.