Рефлексивний стиль як каталізатор мовленнєвої продукції студентів у процесі розв’язання навчальних задач
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2020.7.1.savКлючові слова:
рефлексія, рефлексивність, рефлексивний стиль, мовлення, змістово- смисловий аналіз, психосемантичні засоби.Анотація
Метою дослідження є вивчення взаємозв’язку між рефлексивним стилем обробки інформації та мовленнєвою продукцією студентів у дискурсі, який формується під час розв’язування ними навчальних задач. У дослідженні використаний «Опитувальник стилів навчання» (Felder & Solomon, 2001) для вивчення чотирьох пар стильових властивостей, а саме: активний – рефлексивний, чуттєвий – інтуїтивний, візуальний – вербальний, послідовний – глобальний. У дослідженні застосовувався функціональний аналіз, запропонований М. Найдьоновим (2008). Студентам було запропоновано розв’язати навчальні завдання з певного навчального модуля. У дослідженні застосовувався аналіз за чотирнадцятьма категоріями, які відображали два критерії, зокрема: урахування змісту/смислу відповідей та типу рішення студентів. Отримані результати свідчать, що студенти з високим рівнем рефлексивного і вербального стилів рідше використовують категорію текст (34.55±12.39) у порівнянні зі студентами з низьким рівнем рефлексивного і вербального стилів (65.94±4.13). Студенти з високим рівнем рефлексивного та вербального стилів частіше використовують категорію засіб (6.61±1.96) та значно рідше категорію намір (1.69±1.78), ніж студенти з низьким рівнем рефлексивного та вербального стилів (відповідно, 1.06±.78 та 2.30±.71). Категорія модель частіше зустрічається у мовленнєвій продукції студентів з середнім рівнем рефлексивного стилю у порівнянні зі студентами з високим (2.05±2.76) та низьким рівнем (2.69±1.01). Отже, застосування категорій модель та засіб забезпечує прийняття більш ефективних рішень у процесі навчання, більш успішне розв’язання навчальних завдань.
Завантажити
Посилання
Боса, В. П. Мовленнєва компетентність майбутніх учителів іноземних мов: методологія проблеми. Восточный Европейский научный журнал: международный польский научный журнал. 2017, 11(27), Ч. 3, 8-13.
Залевская А. А. «Рефлексия» и «языковое сознание»: вопросы терминологии. Вестник Тверского государственного университета. Серия «Филология». 2015, 4, 29–36.
Карпов А. В. Психология рефлексивных механизмов деятельности. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2004.
Кулик О. Поняття рефлексії, її сутність та роль у методиці навчання української мови. Українська мова і література в школі. 2014. No 3. С. 2–7.
Найдьонов М. І. Формування системи рефлексивного управління в організаціях. К.: Міленіум, 2008.
Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. Человек и мир. СПб.: Питер, 2003.
Савченко О. В. Рефлексивна компетентність особистості. Херсон : ПП Вишемирський В. С.,
Савченко О. В. Стиль розв’язання проблемно-конфліктної ситуації як аспект аналізу
життєвого шляху особистості. Вісник Одеського національного університету. Серія :
Психологія. 2015, Т. 20, 2 (36), Ч. 1, 142–152.
Семенов И. Н., Степанов С. Ю. Рефлексия в организации творческого мышления и
саморазвития личности. Вопросы психологии. 1983, No 2, 35–42.
Старовойтенко Е. Б. Культурная психология личности. М.: Академический проспект :
Гаудемус, 2007.
Холодная М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. СПб. : Питер, 2004. Шаров А. С. Онтология психологических механизмов рефлексии. Вестник Омского
государственного педагогического университета : электрон. науч. журнал. 2006. URL:
Щедровицкий Г. П. Процессы и структуры в мышлении: курс лекций. Из архива
Г. П. Щедровицкого. Т. 6. М. : «Путь», 2003.
Felder R.M. & Solomon B.A. Index of learning styles questionnaire. North Carolina State
University, 2001. Retrieved from http://www2.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/
public/ILSdir/ILS-a.html.
Kagan, J. (1965). Reflection-impulsivity: the generality and dynamics of conceptual tempo.
Journal of Abnormal Psychology, 77, 17–24.
Vygranka, Т. (2019). The features of formation of speech competence of future philologists in the
educational process of institution of higher education. International Academy Journal Web of Scholar. 5(35), 26-30. https://doi.org/10.31435/rsglobal_wos/31052019/6502
References (translated and transliterated)
Bosa, V. P. (2017). Movlennieva kompetentnist maybutnikh uchyteliv inozemnykh mov: metodolohiya problemy. Vostochnyi Yevropeiskiy Nauchnyi Zhurnal: Mezhdunarodnyi Polskiy Nauchnyi Zhurnal, 11(27), 3, 8-13.
Zalevskaya, A. A. (2015). “Refleksiya” i “yazykovoe soznanie”: voprosy terminologii [“Reflection” and “linguistic consciousness”: issues of terminology]. Vestnik Tverskogo Gosudarstvennogo Universiteta. Seriya “Filologiya”, 4, 29–36.
Karpov, A. V. (2004). Psihologiya Refleksivnyh Mehanizmov Deyatelnosti [Psychology of reflective mechanisms of activity]. Moscow: Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences.
Kulyk, O. (2014). Poniattia refleksiyi, yii sutnist ta rol u metodytsi navchannia ukrayinskoyi movy [The concept of reflection, its essence and role in the methodology of teaching the Ukrainian language]. Ukrayinska Mova i Literatura v Shkoli, 3, 2–7.
Naydonov, M. І. (2008). Formuvannia Systemy Refleksyvnoho Upravlіnnia v Orhanіzatsіyakh [Formation of Reflexive Management System in Organizations]. Kyiv: Mіlenіum.
Rubinshtejn, S. L. (2003) Bytie i Soznanie. Chelovek i Mir [Genesis and Consciousness. Human and the World.]. S.-Petersburg: Piter.
Savchenko, O. V. (2015) Styl rozvyazannia problemno-konfliktnoyi sytuatsiyi yak aspekt analizu zhyttievoho shliakhu osobystosti [Style of resolving a problem-conflict situation as an aspect of person's life experience analysis]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Seriya: Psykholohiya, Vol. 20, 2(36), 1, 142–152.
Starovoitenko, E. B. (2007). Kulturnaya Psihologiya Lichnosti [Cultural Psychology of the Person]. Moscow: Akademicheskiy Prospekt: Gaudemus, 2007.
Kholodnaya, M. A. (2004). Kognitivnye Stili. O Prirode Individualnogo Uma [Cognitive Styles. On the Nature of the Individual Mind]. S.-Petersburg: Piter.
Retrieved from http://sfrik.omskreg.ru/res.
Moscow: Put.
Felder, R.M. & Solomon, B.A. (2001). Index of learning styles questionnaire. North Carolina
State University. Retrieved from http://www2.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSdir/
ILS-a.html.
Kagan, J. (1965). Reflection-impulsivity: the generality and dynamics of conceptual tempo.
Journal of Abnormal Psychology, 77, 17–24.
Vygranka, Т. (2019) The Features of Formation of Speech Competence of Future Philologists in
The Educational Process of Institution of Higher Education. International Academy Journal Web of Scholar, 5(35), 26-30. https://doi.org/10.31435/rsglobal_wos/31052019/6502
Savchenko, O. V. (2016). Refleksyvna Kompetentnist Osobystosti [Personality`s Reflective Competence]. Kherson: Vyshemyrskyi.
Semenov I. N. & Stepanov S. Yu.(1983) Refleksiya v organizatsii tvorcheskogo myishleniya i
samorazvitiya lichnosti [Reflection in the organization of creative thinking and personal
self-development]. Voprosy Psihologii, 2, 35–42.
Sharov A. S. (2006) Ontologiya psihologicheskih mehanizmov refleksii [Ontology of
psychological mechanisms of reflection]. Vestnik Omskogo Gosudarstvennogo
Pedagogicheskogo Universiteta.
Schedrovitskiy G. P. (2003) Protsessyi i strukturyi v myishlenii: kurs lektsiy [Processes and
structures in thinking: a course of lectures.]. Iz arhiva G. P. Schedrovitskogo. Vol. 6.Moscow: Put.
Felder, R.M. & Solomon, B.A. (2001). Index of learning styles questionnaire. North Carolina
State University. Retrieved from http://www2.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSdir/
ILS-a.html.
Kagan, J. (1965). Reflection-impulsivity: the generality and dynamics of conceptual tempo.
Journal of Abnormal Psychology, 77, 17–24.
Vygranka, Т. (2019) The Features of Formation of Speech Competence of Future Philologists in
The Educational Process of Institution of Higher Education. International Academy Journal Web of Scholar, 5(35), 26-30. https://doi.org/10.31435/rsglobal_wos/31052019/6502
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.