Вплив культури на мову і когніцію: досвід психолінгвістичного експерименту

Автор(и)

  • Засєкіна Лариса Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Україна

Ключові слова:

когніція, культура, мова, соціальна категоризація, соціальні схеми, значення слова.

Анотація

В основі дослідження – дві провідні наукові парадигми: когнітивна та дискурсивна. Процес соціальної категоризації американськими та українськими студентами вивчається в психолінгвістичному експерименті . Були проаналізовані соціальні схеми (особистісні схеми, схеми-дії, я-схеми, рольові схеми, функціональні схеми) у значеннях слів, що позначають соціальні об’єкти , запропоновані українським (n = 25, 12 жінок і 13 чоловіків, середній вік 21,7 ± 3,0 років, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Луцьк) і американським (n=25, 15 жінок і 10 чоловіків, середній вік 22,4 ± 3,0 року, Університет Центрального Арканзасу, Конвей, США) студентам. Результати порівняльного аналізу значень слів, що ґрунтуються на соціальних категоріях (схемах)  українських та американських студентів показують, що найпоширенішими серед американських студентів соціальні категоріями є особисті схеми, пов’язані з індивідуалізмом національного характеру представників західної культури. Найчастішими соціальними категоріями серед українських студентів виявилися схеми-дії, що виражають прагматичний характер представників української культури. Результати психолінгвістичного експерименту показують подвійну пізнавальну та дискурсивної характер соціальної категоризації, що загалом демонструє ступінь упливу культури на людське пізнання і мову.

Література

References

  • Chomsky N. (2002). Syntactic Structures. Berlin: Mouton de Gruyter.
  • Colman, A. (2003). Dictionary of psychology. Oxford: Oxford University Press.
  • Cutler, A. (2005). Twenty-first century psycholinguistics. Mahwah, New Jersey: Lawrence
    Erlbaum Associates, Publishers.
  • Gould, J.A. (1978). Classic philosophical questions. Columbus: Bell and Howell Company.
  • Gudykunst, W. Lauren I. Gumbs (1989). Social cognition and intergroup communication.
    New Delhi: Sage Publication.
  • Jackendoff R. (2007). Language, consciousness, culture. Cambridge: The MIT Press.
  • Kiss G., Armstrong C., Milroy R., & Piper, J. (1972). An associative thesaurus of English.
    Edinburgh: University of Edinburgh.
  • Miller, G. A. (1990). Linguistics, psychologists, and the cognitive science. Language, 66, 2,
    317- 322.
  • Toomela, A. (1996). How culture transforms mind: a process of internalization. Journal of
    Culture and Psychology, 285-305.
  • Peirce, C. S. (1958). Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Harvard: Harvard
    University Press.
  • Rosch, E. (1987). Wittgenstein and categorization research in cognitive psychology. In:
    Meaning and the growth of understanding. Wittgenstein’s significance for Developmental
    Psychology, Ed. By M. Chapman & R. A. Dixon. Berlin: Spring-Verlag, 151-167.
  • Schank, R.C. & Abelson, R. (1977). Scripts, Plans, Goals, and Understanding. Hillsdale,
    NJ: Erlbaum Association.
  • Sternberg, R. J. (1985). Beyond IQ: a triarchic theory of human intelligence. New York:
    Cambridge University Press.
    14. Vygotsky, L.S. (1996). Myshleniye i Rech [Thinking and speech]. Moscow: Labirint.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Засєкіна Лариса, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Україна

Завантаження

Опубліковано

2014-11-24

Номер

Розділ

Том 1, №1, 2014

Як цитувати

Засєкіна, Л. (2014). Вплив культури на мову і когніцію: досвід психолінгвістичного експерименту. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 1(1), 234-242. https://eejpl.vnu.edu.ua/index.php/eejpl/article/view/233