Психолінгводидактичні принципи підготовки психологів до професійно-мовленнєвої діяльності
Ключові слова:
психолінгводидактичні принципи, професійно-мовленнєва діяльність, спілкування, комунікація, професійно орієнтоване мовлення, професійно-мовленнєві операції та дії.Анотація
У статті проаналізовано психолінгводидактичні принципи підготовки майбутніх психологів до професійно-мовленнєвої діяльності як основного знаряддя обраної ними професії, а саме: соціолінгвокультурної детермінації; забезпечення холістичного розвитку лексикограматичної будови професійно орієнтованого мовлення; випереджувального розвитку мовної компетенції в становленні професійно-мовленнєвої діяльності; комплементарного розвитку мови професії і професійно-мовленнєвої діяльності; опори на усталені моделі професійної мови й акт евристичності; формування образу професії або перцепції і мнемоніки; когнітивної зумовленості професійної комунікації; креативної організації (утворення) професійно-мовленнєвої комунікації; алгоритмічної реалізації акту соціально орієнтованого професійно-мовленнєвого спілкування; розвитку внутрішнього програмування мовлення; активізації механізмів професійної комунікативно-мовленнєвої діяльності; забезпечення конформності професійно-мовленнєвої діяльності. Зазначені принципи є правилами організації освітньої роботи викладача ВНЗ, спрямованої на утворення в студентів професійно-мовленнєвих операцій та дій, що забезпечують доцільну, професійно зумовлену комунікацію.
Література
References
- Velichkovskiy, B. (2006). Kognitivnaya Nauka: Osnovy Psikhologii Poznaniya [Cognitive
Science: Fundamentals of Psychology of Cognition]. Vol. 1-2. Moscow: Smysl. - Vygotsky, L. (2000). Mysl’ i slovo [Thought and word]. Psikhologiya. 462−512.
- Davydov, V. (1986). Problemy Razvivayushhego Obucheniya: Opyt Teoreticheskogo i
Eksperimental’nogo Psikhologicheskogo Issledovanija [Problems of Developmental Learning:
Experience of Theoretic and Experimental Psychological Research]. Moscow: Pedagogika. - Ilyenkov, E. (1991). Filosifiya i Kultura [Philosophy and Culture]. Moscow: Politizdat.
- Rumyantseva, I. (2004). Psihologija Rechi i Lingvopedagogicheskaya Psikhologija [Psychology
of Speech and Lingvopedagogic Psychology]. Moscow: PER SE; Logos. - Fedorenko, L. (1984). Zakonomernosti Usvoeniya Rodnoy Rechi [Laws of Native Language
Acquisition]. Moscow: Prosveshcheniye.