Лінгвістичні характеристики текстів і психологічні особливості мовних дій студентів з домінуванням різних сигнальних систем

Автор(и)

  • Наталья Фомина Рязанский государственный университет имени Сергея Есенина, Россия
  • Марина Мирчетич Рязанский государственный университет имени Сергея Есенина, Россия

Ключові слова:

текст, мовна діяльність, особистість, студенти, сигнальні системи, лінгвістичні характеристики мови, психологічні особливості мовних дій.

Анотація

У статті представлено результати комплексного дослідження текстів як продуктів індивідуальної мовленнєвої діяльності студентів із домінуванням сигнальних систем, зокрема мовні, мовні, змістово-смислові особливості, а також мотиваційні, емоційні, регулятивні, когнітивні, динамічні особливості їх авторів. Результати дослідження показали, що багатослівність, комунікативна орієнтованість текстів студентів з домінуванням першої сигнальної системи при достатній кількості порушень граматичної правильності свідчили про їх спрямованості на мовлення, а не на мовну систему. Найбільш часте використання ними смислових категорій дії й ознаки – свідчить про їхню активність, динамічність та емоційність; рідкісні прояви схильності до планування, аналізу дій, проявів сили волі, мовленнєвому самоконтролю – про невисоку внутрішню саморегуляцію; переважна описовість – про більш розвинене образне, ніж словесно-логічне мислення. У студентів з переважанням другої сигнальної системи знайшли відображення характерні для них невисокі активність, емоційність і уява; в невеликій кількості незначущі слова й повторення, грамотність, використання складних причинно-наслідкових та умовно-цільових смислових категорій, зв’язність текстів, відсутність у них порушень логіки і цілісності, безліч міркувань на задану тему, схильність до планування та аналізу дій – саморегуляція, сила волі та аналітичне мислення.

Література

References

  • Kadyrov, B. R. (1990). Sposobnosti i Sklonnosti [Abilities and Tendencies: A Psychophysiological Research]. Tashkent: Fun.
  • Fomina, N. A. (2002). Svoistva Lichnosti i Osobennosti Rechevoi Deyatelnosti [Personality
    Features and Speech Activity Peculiarities]. Ryazan: Uzorochye.
  • Fomina, N. A. (2011). Kompeksnoye izucheniye proyavleniy lichnosti v rechevoy deyatelnosti
    [A compex study of personality manifestation in speech activity]. Psychological Prospects, 18, 257–270.
  • Fomina, N. A., Mirchetich, M. A. (2013). Lingvisticheskiye i psikhologicheskiye kharakteristiki
    produktov rechevoy deyatelnosti studentov s preobladaniem pervoy signalnoy sistemy [Linguistic and
    psychological characteristics of speech activity products of students with the first signaling system
    domination]. Psykholingvistyka, 14, 152−163.
  • Fomina, N. A., Mirchetich, M. A. (2014). Lingvisticheskiye kharakteristiki tekstov i
    psikhologicheskiye osobennosti rechevykh deystviy studentov s preobladaniem vtoroy signalnoy sistemy
    [Linguistic features of texts and psychological characteristics of speech activity products of students with
    the second signaling system domination] Vestnik RUDN. Series Psychology and Pedagogy, 1, 60−67.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Марина Мирчетич, Рязанский государственный университет имени Сергея Есенина, Россия

Завантаження

Опубліковано

2014-12-09

Номер

Розділ

Том 1, №1, 2014

Як цитувати

Фомина, Н., & Мирчетич, М. (2014). Лінгвістичні характеристики текстів і психологічні особливості мовних дій студентів з домінуванням різних сигнальних систем . Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 1(1), 8-16. https://eejpl.vnu.edu.ua/index.php/eejpl/article/view/204