Лінгвістичні характеристики текстів і психологічні особливості мовних дій студентів з домінуванням різних сигнальних систем
Ключові слова:
текст, мовна діяльність, особистість, студенти, сигнальні системи, лінгвістичні характеристики мови, психологічні особливості мовних дій.Анотація
У статті представлено результати комплексного дослідження текстів як продуктів індивідуальної мовленнєвої діяльності студентів із домінуванням сигнальних систем, зокрема мовні, мовні, змістово-смислові особливості, а також мотиваційні, емоційні, регулятивні, когнітивні, динамічні особливості їх авторів. Результати дослідження показали, що багатослівність, комунікативна орієнтованість текстів студентів з домінуванням першої сигнальної системи при достатній кількості порушень граматичної правильності свідчили про їх спрямованості на мовлення, а не на мовну систему. Найбільш часте використання ними смислових категорій дії й ознаки – свідчить про їхню активність, динамічність та емоційність; рідкісні прояви схильності до планування, аналізу дій, проявів сили волі, мовленнєвому самоконтролю – про невисоку внутрішню саморегуляцію; переважна описовість – про більш розвинене образне, ніж словесно-логічне мислення. У студентів з переважанням другої сигнальної системи знайшли відображення характерні для них невисокі активність, емоційність і уява; в невеликій кількості незначущі слова й повторення, грамотність, використання складних причинно-наслідкових та умовно-цільових смислових категорій, зв’язність текстів, відсутність у них порушень логіки і цілісності, безліч міркувань на задану тему, схильність до планування та аналізу дій – саморегуляція, сила волі та аналітичне мислення.
Література
References
- Kadyrov, B. R. (1990). Sposobnosti i Sklonnosti [Abilities and Tendencies: A Psychophysiological Research]. Tashkent: Fun.
- Fomina, N. A. (2002). Svoistva Lichnosti i Osobennosti Rechevoi Deyatelnosti [Personality
Features and Speech Activity Peculiarities]. Ryazan: Uzorochye. - Fomina, N. A. (2011). Kompeksnoye izucheniye proyavleniy lichnosti v rechevoy deyatelnosti
[A compex study of personality manifestation in speech activity]. Psychological Prospects, 18, 257–270. - Fomina, N. A., Mirchetich, M. A. (2013). Lingvisticheskiye i psikhologicheskiye kharakteristiki
produktov rechevoy deyatelnosti studentov s preobladaniem pervoy signalnoy sistemy [Linguistic and
psychological characteristics of speech activity products of students with the first signaling system
domination]. Psykholingvistyka, 14, 152−163. - Fomina, N. A., Mirchetich, M. A. (2014). Lingvisticheskiye kharakteristiki tekstov i
psikhologicheskiye osobennosti rechevykh deystviy studentov s preobladaniem vtoroy signalnoy sistemy
[Linguistic features of texts and psychological characteristics of speech activity products of students with
the second signaling system domination] Vestnik RUDN. Series Psychology and Pedagogy, 1, 60−67.