Наративний аналіз як засіб дослідження досвіду на особистісному рівні
Ключові слова:
індивідуальний досвід, особистісний досвід, наратив, текст, герменевтичний підхід, інтент-аналіз, контент-аналіз.Анотація
У статті аналізується можливість вивчення індивідуального досвіду на особистісному рівні через аналіз особливостей організації наративних форм. Згідно з традиціями герменевтичного підходу наратив розглядається як лінгвістична форма, в якій відображається особистісний досвід суб’єкта, і яка дозволяє його структурувати, усвідомлювати і перетворювати. Виокремлені провідні властивості наративу, які дають змогу презентувати особистісний досвід суб'єкта. Визначені ті характеристики автобіографічних текстів, які відображають особливості особистісного досвіду: несуперечливість, відкритість і діалогічність. Автором запропоновано показники, які можна використовувати в процедурах інтент- і контентаналізу для кількісного вираження ступеня зрілості властивостей особистісного досвіду.
Література
References
- Almaev, N. (2012). Primeneniye Content-analiza v Issledovaniyakh Lichnosti:
Metodologicheskiye Voprosy [Application of Content Analysis in Personality Research: Methodological
Issues]. Moscow: Іnstitut psikhologii RAN. - Chepeleva, N., Fedchenko, N. & Yakovenko, L. (2002). Tekst kak obiekt psikhologicheskogo
issledovaniya [Text as an object of psychological research]. Aktualni Problemy Psykholohii, 2, 44–54. - Kalmykova, Ye. & Mergentaler, E. (2002). Narrativ v psikhoterapii: rasskazy patsientov o
lichnoi istorii (chast 1) [Narrative in psychotherapy: patients` stories about personal history (Part 1)].
Zhurnal Prakticheskoy Psikhologii i Psikhoanaliza, 1, 100–108. - Lapshova, O. (2004). Psikhologicheskoye soderzhaniye teksta i yego otsenivaniye metodom
intent-analiza i psikhosemantiki [Psychological content of the text and its evaluation by the method of
intent analysis and psychosemantics]. Psikhologiya Vysshikh Kognitivnykh Protsessov, 236–249; - Leontyev, D. (2004). Tematicheskii Appertseptivnyi Test [Thematic Apperception Test].
Moscow: Smysl. - Problemy Psikhologicheskoy Germenevtiki [Problems of Psychological Hermeneutics] (2009).
N. Chepeleva (Ed.). Kyiv: Mykhailo Drahomanov National Pedagogical University. - Puzanova, Zh. & Trotsuk, I. (2003). Narrativnyi analiz: ponyatiye ili metafora? [Narrative
analysis: concept or metaphor?]. Sotsiologiya: 4M, 17, 56–82.