Психолінгвістичні особливості релігійного дискурсу (теоретичний аспект)
Ключові слова:
психолінгвістика, психолінгвістичні особливості, релігійний дискурс, розуміння, когнітивні теорії та моделі.Анотація
У статті розкрито загальну специфіку релігійного дискурсу як об’єкта психолінгвістичного дослідження. Обґрунтовано важливість вивчення відповідної сфери комунікативно-мовленнєвої діяльності в ситуації як духовної кризи нашого суспільства, так і складних методологічних пошуків вітчизняної психології. Уточнено визначення поняття «релігійний дискурс» в аспекті філософських, релігієзнавчих, соціологічних та лінгвістичних досліджень. Виокремлено низку його істотних особливостей: наявність такого учасника, як «Бог» («суперагента»), а також посередників між Богом і людьми (пророків, ангелів, «святих»); опора на культові книги й культові споруди як основу для текстового й хронотопного забезпечення; грунтування на цінностях, які залишаються «законсервованими» впродовж кількох тисячоліть; залучення специфічної лексики та мовних зворотів; суттєва символічність і метафоричність; обрядовість та абсолютизація значення ритуалу. Указано на необхідність розмежування термінів «релігійна мова», «релігійний стиль», «релігійний текст» і «релігійний дискурс», а також різних реально функціонуючих підтипів останнього («християнського» або «ісламістського», «католицького» чи «православного» й ін.) як переважно абстрактного, родового поняття. В якості теоретичних засад дослідження конкретного релігійного дискурсу названо основні концепти психолінгвістики («знак», «мова», «знання», «когнітивні процеси», «мовленнєва діяльність», «комунікація», «розуміння» та ін.); згадуються як загальновідомі семантичні моделі кодування й розуміння інформації, зокрема мовленнєвого характеру, так і більш специфічні, проте вагомі для дослідження розуміння саме релігійного дискурсу напрацювання, прикладом яких виступає когнітивна теорія метафори.
Література
References
- Baimuratova, U. (2010). Elementy Religioznogo Diskursa v Khudozhestvennoi Kartine Mira:
Leksicheskyi Aspekt: avtoreferat dissertatsii [Elements of Religious Discourse in Artistic Picture of the
World: Lexical Aspect]. Samara. - Bakhtin, M. (1979). K Metodologii Gumanitarnykh Nauk [The Methodology of the
Humanities]. Moscow: Iskusstvo. - Belyanin, V. (2004). Psikholingvistika [Psycholinguistics]. Moscow: Flinta.
- Bobyreva, Ye. (2008). Religioznyi diskurs: tsennosti i zhanry [Religious discourse: values
and genres]. Knowledge. Understanding. Ability, 1, 162 – 167. - Busel, V. (2005). Velykyi Tlumachnyi Slovnyk Suchasnoii Ukraiinskoii Movy [Explanatory
Dictionary of the Contemporary Ukrainian Language]. Kyiv: Perun. - Chernyshova, Yu. (2012). Religiinyi tekst, styl, dyskurs: utochnennia poniat [Relіgіous text,
style, discourse: clarification of the notions]. Studia Linguistica, 6(2), 361–365. - Druzhynin, V. (2002). Kognitivnaya Psikhologia [Cognitive Psychology]. Moscow: PER SE.
- Garman, M. (1996). Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
- Gorelov, I. (2001). Osnovy Psikholingvistiki [Fundamentals of Psycholinguistics]. Moscow:
Labirint. - Huber, C. (2000). Speaking of God. Washington, DC: Council for Research in Values and
Philosophy. - Kovshykov, V. (2007). Psikholingvistika. Teoria Rechevoi Deyatelnosti
[Psycholinguistics. The Theory of Speech Activity]. Moscow: AST.