Психолінгвістичні особливості релігійного дискурсу (теоретичний аспект)

Автор(и)

  • Наталія Савелюк Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка, Україна

Ключові слова:

психолінгвістика, психолінгвістичні особливості, релігійний дискурс, розуміння, когнітивні теорії та моделі.

Анотація

У статті розкрито загальну специфіку релігійного дискурсу як об’єкта психолінгвістичного дослідження. Обґрунтовано важливість вивчення відповідної сфери комунікативно-мовленнєвої діяльності в ситуації як духовної кризи нашого суспільства, так і складних методологічних пошуків вітчизняної психології. Уточнено визначення поняття «релігійний дискурс» в аспекті філософських, релігієзнавчих, соціологічних та лінгвістичних досліджень. Виокремлено низку його істотних особливостей: наявність такого учасника, як «Бог» («суперагента»), а також посередників між Богом і людьми (пророків, ангелів, «святих»); опора на культові книги й культові споруди як основу для текстового й хронотопного забезпечення; грунтування на цінностях, які залишаються «законсервованими» впродовж кількох тисячоліть; залучення специфічної лексики та мовних зворотів; суттєва символічність і метафоричність; обрядовість та абсолютизація значення ритуалу. Указано на необхідність розмежування термінів «релігійна мова», «релігійний стиль», «релігійний текст» і «релігійний дискурс», а також різних реально функціонуючих підтипів останнього («християнського» або «ісламістського», «католицького» чи «православного» й ін.) як переважно абстрактного, родового поняття. В якості теоретичних засад дослідження конкретного релігійного дискурсу названо основні концепти психолінгвістики («знак», «мова», «знання», «когнітивні процеси», «мовленнєва діяльність», «комунікація», «розуміння» та ін.); згадуються як загальновідомі семантичні моделі кодування й розуміння інформації, зокрема мовленнєвого характеру, так і більш специфічні, проте вагомі для дослідження розуміння саме релігійного дискурсу напрацювання, прикладом яких виступає когнітивна теорія метафори.

Література

References

  • Baimuratova, U. (2010). Elementy Religioznogo Diskursa v Khudozhestvennoi Kartine Mira:
    Leksicheskyi Aspekt: avtoreferat dissertatsii [Elements of Religious Discourse in Artistic Picture of the
    World: Lexical Aspect]. Samara.
  • Bakhtin, M. (1979). K Metodologii Gumanitarnykh Nauk [The Methodology of the
    Humanities]. Moscow: Iskusstvo.
  • Belyanin, V. (2004). Psikholingvistika [Psycholinguistics]. Moscow: Flinta.
  • Bobyreva, Ye. (2008). Religioznyi diskurs: tsennosti i zhanry [Religious discourse: values
    and genres]. Knowledge. Understanding. Ability, 1, 162 – 167.
  • Busel, V. (2005). Velykyi Tlumachnyi Slovnyk Suchasnoii Ukraiinskoii Movy [Explanatory
    Dictionary of the Contemporary Ukrainian Language]. Kyiv: Perun.
  • Chernyshova, Yu. (2012). Religiinyi tekst, styl, dyskurs: utochnennia poniat [Relіgіous text,
    style, discourse: clarification of the notions]. Studia Linguistica, 6(2), 361–365.
  • Druzhynin, V. (2002). Kognitivnaya Psikhologia [Cognitive Psychology]. Moscow: PER SE.
  • Garman, M. (1996). Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gorelov, I. (2001). Osnovy Psikholingvistiki [Fundamentals of Psycholinguistics]. Moscow:
    Labirint.
  • Huber, C. (2000). Speaking of God. Washington, DC: Council for Research in Values and
    Philosophy.
  • Kovshykov, V. (2007). Psikholingvistika. Teoria Rechevoi Deyatelnosti
    [Psycholinguistics. The Theory of Speech Activity]. Moscow: AST.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Наталія Савелюк, Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка, Україна

Завантаження

Опубліковано

2015-05-25

Номер

Розділ

Том 2, №1, 2015

Як цитувати

Савелюк, Н. (2015). Психолінгвістичні особливості релігійного дискурсу (теоретичний аспект). Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 2(1), 124-133. https://eejpl.vnu.edu.ua/index.php/eejpl/article/view/177