Психолінгвістичні маркери прояву етнічної інтолерантності студентської молоді
Ключові слова:
етнічна толерантність, ксенофобія, етнічна ідентичність, етнічна самосвідомість, етнічні упередження, етнічні стереотипи, етнофобізми.Анотація
Стаття описує аналіз результатів теоретичного та емпіричного дослідження психолінгвістичних маркерів прояву етнічної інтолерантності студентської молоді. Окреслено основні підходи до визначення понять етнічної толерантності, етнічної ідентичності, етнічних упереджень та етнічних стереотипів. Охарактеризовано особливості прояву етнічної толерантності / інтолерантності, рівні розвитку етнічної ідентичності, взаємозв’язок етнічної толерантності з рівнем розвитку етнічної ідентичності особистості. Емпіричне дослідження передбачало визначення соціальної дистанції по відношенню до представника тієї чи іншої етнічної групи відповідно до соціальної ролі, яка є допустима у взаємодії для досліджуваних, визначення типу етнічної ідентичності опитуваних та виявлення психолінгвістичних маркерів прояву етнічної інтолерантності щодо представників етнічних спільнот, по відношенню до яких соціальна дистанція у міжособистісній взаємодії виявились найбільшою. Емпірично встановлено, що 48,9 % досліджуваних мають позитивну етнічну ідентичність, яка характеризується поєднанням позитивного ставлення до власного народу з позитивним ставленням до інших народів; у 30,2 % опитаних виявлено такий тип етнічної ідентичності, як етнічна індиферентність, що вказує на «розмиту», нечітку етнічну ідентичність, виражену в невизначеності етнічної приналежності, неактуальності етнічності. Для 20,9 % опитуваних властивий етнічний егоїзм, що може виражатися на вербальному рівні і може припускати напруженість і роздратування в спілкуванні з представниками інших етнічних груп або визнання за своїм народом права вирішувати проблеми за «чужий рахунок». Результати проведеного емпіричного дослідження засвідчили наявність етнічних упереджень та стереотипів серед студентської молоді щодо представників певних національностей, а саме наявність негативних, глибинних гетеростереотипів щодо росіян та негативних поверхневих стереотипів стосовно німців як представників інших етнічних груп, та позитивних, глибинних аутостереотипів щодо власної етнічної групи.
Література
References
- Aboud, F. (1994). Children and Prejudice. Oxford: Blackwell Publishers.
- Gasanov, I. (1994). Natsionalnye stereotypy i obraz vraga [National stereotypes and the
image of the enemy]. Moscow: Progress. - Gnatenko, P. (1995). Etnicheskie ustanovki i etnicheskie stereotypy [Ethnic guideline
and ethnic stereotypes]. Dnipropetrovsk: Dnipropetrovsk State University. - Ivanova, N. (2004). Identichnost i tolerantnost: sootnoshenie etnicheskikh i
profesionalnykh stereotipov [Identity and tolerance: the ratio of professional and ethnic
stereotypes]. Voprosy Psyhologii, 6, 54–63. - Kykhtiuk, O. (2010). Psykholoрichni osoblyvosti formuvannja etnichnoji tolerantnosti u
studentskoji molodi [Psychological peculiarities of forming ethnic tolerance in student youth].
Ph.D. thesis. Lutsk: Volyn National University. - Soldatova, G. (2006). Psykhologicheskie mekhanizmy ksenofobii [Psychological
mechanisms of xenophobia]. Psykhologicheskiy Zhurnal, 27(6), 5–17. - Zasiekina, L. (2008). Fenomen tolerantnosti kriz pryzmu etnichnogo dyskursu [The
phenomenon of tolerance from ethnic discourse perspective]. Psykholohichni Perspektyvy, 11,
99–109.