Дослідження соціальних мереж: трансфер міждисциплінарності
Ключові слова:
веб-хвиля, мережецентричність, мобілізаційність, соціальні мережі, трансфер міждисциплінарності, транспарадигмальність.Анотація
Мережецентричність (Net-Centricity) – значущий когнітивно-прагматичний маркер сучасних глобальних комунікацій, що зумовлює децентралізацію й прискорення циркуляції інформації, оперативність розробки та прийняття рішень; покращує проходження комунікативних потоків за рахунок створення розгалужених мереж, незалежно від їх географічній віддаленості. Соціальні мережі Інтернету – лише один із проявів мережецентричності сучасного світу. У ХХІ ст. на зміну постулатам класичної науки (простота, стабільність, детермінованість) прийшли постулати, зумовлені «нелінійним» мисленням (нерівноважність, нестабільність, незворотність). Це стало підґрунтям подальшого розвитку ідеї міждисциплінарності як полі-, мульті-, транс- (діяльність на перетині наук, що передбачає застосування методик і співвіднесення результатів кількох галузей наукового знання) та метапарадигмальності (створення всеохоплюючої, уніфікуючої доктрини, яка здатна замінити конфронтацію наукових напрямів їх синтезом). Дослідження соціальних мереж як систем, що самоорганізуються та впливають на концептуальні картини світу національних і світової спільноти, передбачає трансфер міждисциплінарності в систему наукового пошуку. Це сприяло виокремленню трьох напрямів дослідження соціальних мереж: аналітичний ресурс соціальних мереж, мережевий ландшафт Інтернету, мережеві спільноти. Базовим параметром соціальних мереж, що має вивчатися в міждисциплінарній парадигмі, визначають мобілізаційність – створення комунікацій, які викликають суспільний інтерес і потенційно можуть призвести до колективних дій у реальному просторі. Серед параметрів мобілізаційності визначено такі: іллокутивні установки відвідувачів соціальних мереж на інформування та спілкування; формування картини світу через систему фільтрів; принцип релевантності; посилення діалогічності; використання соціальних мереж у якості дослідницької платформи тощо. Мобілізаційність мережевих комунікацій зумовила глобальні виклики, вивчення яких можливе лише в міждисицплінарній парадигмі: утрата контролю над комунікативним простором, розмивання авторитету; революція стейкхолдерів; потенційна глобалізація локальних проблем і криз; протистояння на рівні концептів.
Література
References
- Albitov, А. (2012). Facebook: Kak Nayti 10000 Drusey Dla Vashego Bisnesa Besplatno
[Facebook: How to Find 10000 Friends for your Business Costless]. Moscow: Mann, Ivanov&Ferber. - Alexanyan, K., Barash V. (2012). Exploring Russian Cyberspace: Digitally-Mediated
Collective Action and the Networked Public Sphere. Retrieved 07.03.2015
from http://ssrn.com/abstract=201499. - China’s Year of the Microblog: Tracking an Online Revolution in 140 Characters or
Less, (2012). Retrieved 07.03.2015 from http://stats.berkman. harvard.edu. - Deibert, R., Palfrey, J. (2008). Practice and Policy of Global Internet Filtering. Retrieved
07.03.2015 from http://cyber.law.harvard. edu. - Deibert, R., Palfrey, J. (2012). Security, Identity, and Resistance in Asian Cyberspace
Retrieved 07.03.2015 from http://access. opennet.net/2011/12/ access-contested-book-launch. - Etling, B., Kelly, J. (2010). Mapping the Arabic Blogosphere: Politics, Culture and Dissent.
Retrieved 07.03.2015 from http://cyber.law.harvard.edu - Etling, B., Alexanyan, К. (2011). Public Discourse in the Russian Blogosphere: Mapping
RuNet Politics and Mobilization. Retrieved 07.03.2015 from http://cyber.law. harvard.edu. - Fonotov, A. (1993). Rossiya; ot Mobilisacionnogo Obshestva k Innovacionnomu [Russia:
from the Mobilizative Society to Innovative]. Мoscow: Nauka. - Gedds, B. (2014). Google AdWords: ischerpivayshee rukovodstvo [Goocle AdWords : a
comprehensive guide]. Moscow: Mann, Ivanov&Ferber. - Goroshko, Е. (2011). Kommunicatciya 2.0 kak Novoe Napravlenie v Lingvistike Interneta
[Communication as a New Trend in Linguistics of Internet]. Retrieved 07.03.2015
from textology.ru›article. aspx?aId=239. - Grishakova, Y. (2011). Socialnie Seti i Ikh Klassifikaciya [Social Networks and Their
Classification]. Retrieved 07.03.2015 from http://egrishakova.ru/blog/ item/70-sotsialnyie-seti-i-ihklassifikatsiya - Heacock, R. (2011). Blogging Common Releases Overview of English Blogosphere.
Retrieved 07.03.2015 from http://stats.berkman.harvard.edu. - Heflin, Ch. (2012). The Syndication Revelation: The Perpetual Internet Traffic Machine.
Retrieved 07.03.2015 from http://synnd.com/docs/The-Syndication- Revelation.pdf. - Huyghe, Fr. (2009). D'Ukraine en Syrie, cette guerre des images et de la com' qui se joue
discrètement sous nos yeux. Retrieved 07.03.2015 from http://www.atlantico.fr/decryptage/ukraine-ensyrie/cette/ guere. - Kastels, М. (1999). Stanovlenie obshestva setevih struktur [Becoming society networks] (pp.
296–308). In: Novaya Postindustrialnaya Volna na Sapade [The new wave on post-industrial West].
Мoscow: Academia. - Knyaseva, Y. (2012). Osobennosti Ssbora informatsii v issledovaniyah socialnih setey
[Features of information collection in social networks studies]. Retrieved 07.03.2015 from
http://www.ffsn.bsu.by/ffsn. files/caf/k-sk/personal-sk/knyazeva/ Knyazeva-doc/1_ Knyazeva-doc.pdf. - Rosina, I. (2012). Komputerno-oposredovannaya Kommunocatia v Praktike Obrasovaniya i
Bisnesa [Computer-mediated Communication in Practice, Education and Business]. Retrieved
07.03.2015 from http://www. russcomm.ru/rca_biblio/r/rozina01.shtml.