Грайливість як актуальна лексема в двомовній свідомості українців
Ключові слова:
грайливість, вільний асоціативний експеримент, асоціативне поле, тип професії, вербальна поведінка.Анотація
Статтю присвячено результатам аналізу вільного асоціативного експерименту зі стимулом «грайливість» (игривость). Загальний обсяг вибірки склав 3300 респондентів. Аналіз складу й характеру асоціацій переконливо доводить, що з точки зору функціонування «грайливість» є актуальною лексемою в двомовній свідомості українців. Наступний етап дослідження передбачав виявлення універсальних і специфічних рис досліджуваних за різними «типами професій»: «людина-природа», «людина-людина», «людина-знакові системи», «людина-техніка», «людина-художній образ». Вибірку склали 500 осіб: по 100 чоловік у кожному «типі професії» й рівному співвідношенні чоловіків та жінок. Загальна кількість реакцій склало 2452 (включаючи словосполучення й закінчені речення (88)), з них реакцій з частотою більше 1 – 270, одиничних – 503. Результати аналізу високочастотних реакцій говорять про те, що універсальні риси у вербальній поведінці випробовуваних знайшли своє відображення в лексемах «веселощі» (96 (3,915)), «радість» (80 (3,262)), «флірт» (79 (3,221)), «сміх» (70 (2,855)), «шампанське» (49 (1,998)), «дівчина» (46 (1,876)), «діти» (43 (1,754)), «настрій» (42 (1,713)), «кокетство» (37 (1,509)), «щастя» (31 (1,264)), «посмішка» (30 (1,223%)). Аналіз зареєстрованих одиничних реакцій виявив вплив професійної діяльності на сприйняття грайливості. Процедури семемної атрибуції та семної інтерпретації асоціативних реакцій дозволили виявити значення лексеми грайливість і сформулювати дефініції як зв'язне перерахування виявлених семантичних компонентів.
Література
References
- Gordienko-Mitrofanova, I. V. (2014). Psikhologicheskaya interpretatsiya leksikograficheskogo opisaniya slova «igrivyy» [Psychological interpretation of lexicographic description of
the word «playfulness»]. Problemy Suchasnoyi Psikhologії, 25, 83–98. - Gordienko-Mitrofanova, I. V. (2014). Leksikograficheskoe znachenie slova «igrivost'»
(podgotovitel'nyy etap psikholingvisticheskogo eksperimenta) [Lexicographic meaning of the word
«playfulness» (preparatory stage of the psycholinguistic experiment)]. Psyhologichni Perspektyvy
Psikholohіyi, 24, 76–88. - Csikszentmihalyi, M. (1975). Play and intrinsic rewards. Journal of Humanistic
Psychology, 15, 41–63. - Bowman, J.R. (1987). Making work play. In: Meaningful Play, Playful Meanings (pp. 61–
71). G.A. Fine (ed.). Champaign, IL: Human Kinetics. - Glynn, M.A., & Webster, J. (1993). Refining the nomological net of the Adult Playfulness
Scale: personality, motivational and attitudinal correlates for highly intelligent adults. Psychological
Reports, 72, 1023–1026. - Amabile, T.M., Hill, K.G., Hennessey, B.A., Tighe, E.M. (1994). The Work Preference
Inventory: Assessing intrinsic and extrinsic motivational orientations. Journal of Personality and
Social Psychology, 66(5), 950–967. - Tsuji, Hit., Tsuji, Hei., Yamada, S., Natsuno, Y., Morita, Y., Mukoyama, Y., Hata, K.,
- Fujishima, Y. (1996). Standardization of the Five Factor Personality Questionnaire: Factor structure.
International Journal of Psychology, 31, 103–217. - Bozionelos, N., & Bozionelos, G. (1997). Psychology of computer use: XLVIII: Relation
between playfulness and computer anxiety. Psychological Reports, 81, 956–958. - Dunn, L. L. S. (2004) Cognitive playfulness, innovativeness, and belief of essentialness:
Characteristics of educators who have the ability to make enduring changes in the integration of
technology into the classroom environment. Ph.D. dissertation. Retrieved from:
http://digital.library.unt.edu/ark%3A/67531/metadc4620/ - Yu, P., Wu, J-J., Chen, I., Lin, Y.T. (2007). Is playfulness a benefit to work? Empirical
evidence of professionals in Taiwan. International Journal of Technology Measurement, 39(3/4),
412–429. - Tan, J. P-L. (2009) Digital kids, analogue students: A mixed methods study of
students’ engagement with a school-based Web 2.0 learning innovation. (Unpublished doctoral
dissertation.) Centre for Learning Innovation, Faculty of Education Queensland University of
Technology, Australia. - Proyer, R.T. (2011). Being playful and smart? The relations of adult playfulness with
psychometric and self-estimated intelligence and academic performance. Learning and Individual
Differences, 21, 463–467. - Proyer, R.T., Ruch W. (2011). The virtuousness of adult playfulness: the relation of
playfulness with strengths of character, Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice,
1, 4. - Tan J., McWilliam E.(2013) Cognitive playfulness, creative capacity and generation.
Lifelong education: the XXI century, 2, 1–9. doi: 10.15393/j5.art.2013.2090.
Huizinga, J. (2003). Homo Ludens, Moscow: Ayris-press. - Gordienko-Mytrofanova, I., Sypko, A. O., Sukhan, V. A. The influence of gender, age
and profession-related differences on the verbal behavior of the subjects of association. Retrieved:
01.03.2015 from http: // fund-issled-intern.esrae.ru/5-63. - Ufimtseva, N. V. (2006) Psikholingvistika i mezhkul’turnaya kommunikatsiya
[Psycholinguistics and cross-cultural communication]. Rechevaya deyatel’nost’. Yazykovoe
Soznanie. Obshchayushchiesya Lichnosti. Moscow; Kaluga: Eydos. - Klimov, E.A. (2004). Psikhologiya professional'nogo samoopredeleniya [Professional
self-determination in psychology], Moscow: Akademiya. - Meshherjakov, B., Zinchenko, V. Vosprijatie [Perception]. In: Bol'shoj psihologicheskij
slovar' [Big Psychology Dictionary]. Retrieved: 01.03.2015 from
http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/dict/03.php.